Moms på elbiler

Avtroppende regjering ønsker at momsfritak for elbiler videreføres

Dyrere bensin og dyrere ladbare hybrider skal hjelpe flere nordmenn til å velge elbil.

Kollektivfeltet er godt fylt opp av elbiler på E18 inn mot Oslo. Foto: Lise serud / NTB
Kollektivfeltet er godt fylt opp av elbiler på E18 inn mot Oslo. Foto: Lise serud / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler: Prøv vårt pro-medlemskap for 1 krone første måneden.

(Elbil24): OPPDATERT: Arbeiderpartiet og Senterpartiet skriver i sin regjeringserklæring at de vil innføre moms på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler.

Momsfritaket for elbiler ble imidlertid foreslått videreført ut 2022. Det kom frem da den avtroppende regjeringen la frem sitt forslag til statsbudsjett.

- Vi er på god vei til å nå vårt mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Bilavgiftene har vært et viktig verktøy for å endre bilparken i miljøvennlig retning, sier finansminister Jan Tore Sanner (H).

62,5 prosent av nybilsalget hittil i 2021 er elbiler. Til sammenlikning har konvensjonelle fossilbiler stått for mindre enn 10 prosent. En utfordring er imidlertid at andelen ladbare hybridbiler har økt de siste årene.

- Det største gjenstående hinderet for å nå 2025-målet er de ladbare hybridbilene. Hybridbiler er mer miljøvennlige enn fossilbiler, men bidrar ikke til å nå regjeringens mål om at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Det er derfor på tide å trappe ned avgiftsfordelene for denne klassen med biler slik at insentivene til å kjøpe nullutslippsbiler styrkes ytterligere, sier finansministeren.

Dyrere bensin og ladbare hybrider

Nå foreslås det å doble det elektriske rekkeviddekravet for ladbare hybrider - fra 50 til 100 km. Dette gjøres for at denne typen biler skal kunne oppnå maksimalt vektfradrag i engangsavgiften.

Videre foreslår regjeringen å øke satsene i CO2-komponenten i engangsavgiften for personbiler. Regjeringen vil øke avgiftene for de to laveste CO2-trinnene med 35 prosent utover generell prisjustering. Det betyr økt avgift for personbiler med et CO2-utslipp som overstiger 87 gram per kilometer.

Redaksjonssjef Fred Magne Skillebæk i Elbil24 mener at dagens forslag henger på greip.

- Forslaget støtter tidligere utsagn om at det alltid skal lønne seg å velge elektrisk. Ved stille strengere krav til rekkevidde for ladbare hybrider, og i tillegg gjøre CO2-utslippene dyrere, oppnås en automatisk flukt til nullutslipp. Det er bra, sier Skillebæk.

Økte avgifter for elbil?

Videre foreslås det å avvikle fritaket for elbiler i omregistreringsavgiften og innføre full sats for elbiler i trafikkforsikringsavgiften, tidligere kalt veiavgift. Avgiften betales per dag bilen er registrert og for elbiler øker den fra 5,85kr per dag i 2021 til 8,25kr per dag i 2022. Økningen tilsvarer 876 kr i året.

Regjeringens forslag om å avvikle omregistreringsavgiften vil gjøre det 6.681 kroner dyrere å kjøpe en brukt elbil som er registrert første gang i 2019 eller senere. For alle andre brukte elbiler blir regningen på 4.034 kroner.

Med andre ord kan du spare nærmere 7.000 kroner om du kjapper deg og kjøper en brukt elbil før året er omme.

Uenig med NAF

NAF reagerer sterkt på regjeringens innføring av omregistreringsavgiften og hevder det vil bli en «avgiftsbombe for brukte elbiler».

- Det blir en kraftig nedtur for alle de som har sett for seg å kjøpe brukt elbil, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF.

Redaksjonssjef Skillebæk i Elbil24 er ikke enig.

- Endringene i trafikkforsikringsavgiften utgjør knapt en tank med bensin, og innføring av full omregistreringsavgift vil først og fremst gi utslag på bruktbilprisene, da de ikke er gjeldende for nye elbiler. Det er først når det tilkommer moms på deler av kjøpesummen vi vil få en betydelig endring, og den kommer etter alt å dømme ikke nå, avslutter han.

Støre ønsket moms nå

Elbil24 har tidligere skrevet om at Arbeiderpartiet er klare på at de ønsker å innføre moms på elbiler som koster mer enn 600.000 kroner.

De har hatt et ønske om å få det til allerede i 2022, mens Sp har vært tydelige på at de mener det er best å drøye ett år.

Overraskelsen var derfor stor da den påtroppende regjeringen skrev i sin regjeringserklæring at de vil innføre moms på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler.

Dermed går den nye regjeringen mot den avtroppende.

Den dagen det innføres moms på elbiler, er det trolig at vi vil se en modell hvor man kun skal betale moms på kjøpesummen som overstiger 600.000 kroner.

Det betyr at hvis bilen koster 750.000 kroner, skal du betale 25 prosent moms på 150.000 kroner, altså 37.500 kroner. Du må da betale totalt 787.500 kroner for bilen som i dag koster 750.000 kroner.

- Uheldig for distriktene

Bransjen har tidligere uttrykt frykt for at momsinnføring vil sette målet om at det kun skal selges nullutslippsbiler fra 2025, i fare. Harald A. Møller AS, som representerer merkene Volkswagen, Audi, Skoda, Cupra og Seat i Norge, er blant dem som har uttalt seg mest kritisk.

De har påpekt at mange av elbilene som er aktuelle for folk som bor i distriktene, er modeller som koster mer enn 600.000. Noe som er uheldig, da elbilmotstanden er størst her.

Harald A. Møller AS har tatt til orde for at momsfritaket må økes til 800.000 kroner, og at det ikke innføres før tidligst i 2023.

- Vi er urolige for at mangel på politisk vilje skal bremse utviklingen. Enkelte partier snakker seg vekk fra 2025-målet, mens de rødgrønne planlegger en momsinnføring vi tror kan bli et stort hinder på vei mot 2025, sa administrerende direktør Ulf Tore Hekneby i Harald A. Møller AS til Elbil24 i september.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer