Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Den svære pakken med batterier er den desidert dyreste enkeltkomponenten i en elbil. Den er som regel plassert under gulvet i kupeen, mellom alle fire hjulene - og den veier som regel flere hundre kilo.
Et presset marked
I fjor gikk prisene på elbilbatterier opp for første gang, og dette var et av de viktigste argumentene for at mange elbilprodusenter valgte å skru prisene opp - særlig mot slutten av året. De økte batteriprisene skyldtes i hovedsak inflasjon, samt dyrere råvarer og komponenter.
Men den siste tiden skal tilgangen på en del viktige råvarer ha blitt noe bedre. Samtidig har flere bil- og batteriprodusenter varslet at de vil ha større kontroll med hele verdikjeden selv, ikke minst verdens største bilprodusent Volkswagen.

Gigantisk funn kan bety billigere elbiler
Kutter prisene for «nøkkelkunder»
Dermed øker konkurransen, og presset på de etablerte aktørene blir bare større og større. Da blir det viktigere enn noen gang å skape gode allianser, og det er nettopp allianser verdens største batteriprodusent CATL søker, når de nå setter prisene kraftig ned for noen av sine viktigste «nøkkelkunder», melder flere kinesiske medier.
I første omgang skal det være Nio, Li Auto, Huawei og Zeekr som skal ha fått tilbud om å tegne en treårig, bindende leveransekontrakt på batterier. Dette er selskaper som CATL mener har særlig gode utsikter for store leveranser av elbiler i hjemlandet Kina de neste årene.
Selskapene binder seg til at minst 80 prosent av batteribestillingene skal skje fra CATL i kontraktsperioden. Til gjengjeld får nøkkelkundene litiumkarbonat til en pris som er godt under halvert i forhold til dagens markedspris.
Samtidig skal CATL ha krevd at deres råvareleverandører kutter prisene med 10 prosent, skriver blant andre den Bejing-baserte nyhetsavisen Pandaily.

Soleklar vinner i Elbil24s vintertest av elbiler på glatta
Så mye er det snakk om i praksis
Ifølge ArenaEV har et batteri på 100 kWh rundt 85 kilo litiumkarbonat, som med dagens pris betyr 5780 dollar. Med «rabatten» vil prisen bare være 2465 dollar. Omregnet i norske kroner snakker vi om en råvare-besparelse på rundt 34.000 kroner pr batteri - i forhold til dagens markedspris.
Minst ett av selskapene som har fått tilbudet, Nio, skal allerede ha signert avtalen, ifølge ArenaEV. Foreløpig skal det ikke være noen internasjonale aktører som har fått tilbudet.
Fortsetter etter videoen
Verdens klart største
CATL (Contemporary Amperex Technology) er en kinesisk produsent av litium-ion-batterier for elektriske kjøretøyer og energilagringssystemer, som alene står for rundt 1/3 av markedet for elbilbatterier. De har blant andre BMW, Volvo, Hyundai, Tesla og Volkswagen på kundelisten.
CATL har også nylig inngått et strategisk samarbeid med Ford, og sammen etablerer de nå en gigantisk batterifabrikk i Michigan, USA. Her skal det produseres såkalte LFP-batterier, som har noen klare fordeler - men også ulemper. Les mer om dette i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.