BYD Yangwang U7:

Bare batteriet veier drøye 900 kilo

Luksus-sedanen fra BYD-eide Yangwang vekker oppsikt.

LUKSUS: 5,26 meter lange Yangwang U7 kommer med et stort batteri som veier mye. Foto: BYD/Yangwang
LUKSUS: 5,26 meter lange Yangwang U7 kommer med et stort batteri som veier mye. Foto: BYD/Yangwang Vis mer
Publisert

(Elbil24): Yangwang er luksusmerket til BYD, som siste kvartal i fjor ble verdens mestselgende elbilprodusent.

Nå er det meste av detaljer lekket om merkets kommende sedan, med modellnavnet U7. Dette blir en av de lengste personbilene på markedet og måler hele 5,265 meter i lengderetningen. Akselavstanden er 3,16 meter.

Motoriseringen er også ganske spinnvill, med en total systemeffekt på hele 1287 hestekrefter, fordelt på én motor per hjul. Toppfarten skal være på hele 270 km/t.

Yangwang U7 skal komme i både 4- og 5-setersutgave og ligger an til å bli den mest aerodynamiske bilen på markedet. Foto: BYD/Yangwang
Yangwang U7 skal komme i både 4- og 5-setersutgave og ligger an til å bli den mest aerodynamiske bilen på markedet. Foto: BYD/Yangwang Vis mer

Tungt batteri

Batteripakken har en kapasitet på 135,5 kWh, og ifølge ArenaEV skal batteriet alene veie 903 kilo, som utgjør nesten 1/3 av totalvekten på 3095 kilo. Inklusiv nyttelast flørter bilen med andre ord med 3500 kg-grensa for førerkort klasse B.

Batteriet er av LFP-typen (litium-jernfosfat), som forklarer den høye vekten. LFP-batteriene er nemlig ikke like vekteffektive som tradisjonelle lithium-ion-batterier – til sammenligning veier for eksempel Nios 150 kWh-batteri bare 575 kg, som rett før jul ble brukt for å kjøre over 100 mil uten å lade.

Aerodynamisk

Yangwang U7 har en oppgitt CLTC-rekkevidde på 800 km. Dette er da den kinesiske standarden som er snillere enn den vi har i Norge, så WLTP-tallet vil nok være vesentlig lavere.

Det er riktignok en stor og tung bil, men aerodynamikken skal være blant de aller beste, med en oppgitt Cd-verdi på 0,195. Det er faktisk så vidt bedre enn Lucid Air.

Noen 0–100-tid er foreløpig ikke kjent, men det bør gå unna med nesten 1300 hestekrefter innabords.

Prisen rykter å lande på rundt én million kinesiske renminbi, som tilsvarer snaue 1,5 millioner norske kroner.