Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): - Den praktiske betydningen er at det skattemessig ikke vil lønne seg å velge elbil fremfor fossilbil som firmabil fremover, sier partner og bransjeleder Kjell-Fredrik Kristiansen i rådgivnings-og revisjonsselskapet BDO i en pressemelding.
Kristiansen viser til BDOs firmabilkalkulator, som nylig ble oppdatert med regelendringene for 2023.
I pressemeldingen skriver BDO at utgangspunktet for beregningene er at 100 prosent av bilens listepris skal legges til grunn som beregningsgrunnlag for firmabilbeskatning.

- Du verden! Bedre skyss til hytta er det ikke lett å finne
Elbilrabatt fjernet
Tidligere ble det gitt verdsettelsesrabatt for beregningsgrunnlaget for brukere av elbiler som firmabil. Rabatten har vært på opptil 40 prosent tidligere.
I statsbudsjettet for 2022 la regjeringen opp til å fjerne hele rabatten for elbiler i firmabilskatten, men endret forslaget til å redusere rabatten til 20 prosent.
I det endelige statsbudsjettet for 2023 ble det likevel vedtatt å fjerne hele rabatten for elbiler, slik at elbiler ble likestilt med andre typer biler.
- Ansatte som har disponert elektriske firmabiler privat må betale betydelig mer i skatt for 2023. Det vil i året som kommer være mindre attraktivt å velge elektrisk firmabil, slår Kristiansen fast.
- Det blir dyrere
Et alternativ til firmabil er kjøregodtgjørelse, som betyr at den ansatte får en økonomisk kompensasjon for bruk av privat bil i jobbsammenheng. Kompensasjonen gis som kronetillegg eller godtgjørelse per kjørte kilometer.
For 2023 er satsen for skattefri kjøregodtgjørelse 3,50 kroner per kilometer og gjelder uansett kjørelengde.
- Denne satsen har stått uendret siden 2017, til tross for at kostnader til vedlikehold, forsikringer, drivstoff og strøm har økt betraktelig. Når den skattefrie satsen for kjøregodtgjørelse har stått uendret i en periode hvor utgiftene har økt, vil det naturligvis blir dyrere for de ansatte å benytte privat bil i jobbsammenheng, sier Hasund.

Fersk elbil-eier? Her er ti ting du må vite
- Kjøregodtgjørelsen øker til liten nytte
De fleste selskaper benytter Statens satser som grunnlag for sin kjøregodtgjørelse. Denne har lenge vært 4,03 kroner per kilometer, men fra og med 2023 er satsen økt til 4,48 kroner per kilometer.
I praksis betyr dette at differansen mellom skattefri kjøregodtgjørelse på 3,50 kroner per kilometer og kjøregodtgjørelsessatsen på 4,48 kroner per kilometer må skattlegges av arbeidsgiver.
- Et eksempel er en ansatt som bruker sin private bil sporadisk i jobbsammenheng. Både i 2022 og i 2023 kjørte hun 5000 km i arbeidsrelaterte oppdrag. Hun tjener 650.000 kroner i året og etter økningen av Statens sats sitter hun igjen med en kjøregodtgjørelse på 1273 kroner mer i 2023, sammenlignet med 2022. Men da bilkostnadene øker mer enn satsen for godtgjørelsen, vil den ansatte i praksis trolig sitte igjen med mindre enn det regnestykket tilsier, sier Hasund - og legger til:
- Økningen av Statens sats får derfor begrenset effekt, særlig når den skattefrie satsen forblir urørt, sier Hasund.

17.000 brukte elbiler på Finn: Ikke kjøp før du har lest dette
Moms på elbiler over 500.000
Fra og med 1. januar 2023 ble det som kjent innført vektavgift på alle nye biler. I tillegg må man nå betale moms (25 prosent) av kjøpesummen som overstiger 500.000 kroner.
Avgiftene gjør nye elbiler dyrere.
- En elbil som kostet 600.000 kroner i 2022 øker dermed i pris med rundt 45.000 kroner, noe som medfører at grunnlaget for innberetning øker. Dette, i tillegg til at fordelene for elbil er fjernet fra 2023, betyr at det er færre økonomiske grunner til å velge elbil som firmabil, avslutter Kristiansen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.