Jaguar i-Pace strømforbruk

Begrenset rekkevidde på Jaguar i-Pace

Mange har latt seg friste av Jaguar i-Pace, men den kan ha en betydelig svakhet: forbruket.

LEKKER SAK: Mange har latt seg friste av Jaguar som varemerke, og i-Pace som en slags skulptur. Elbilen frister med sitt design. Foto: Produsenten
LEKKER SAK: Mange har latt seg friste av Jaguar som varemerke, og i-Pace som en slags skulptur. Elbilen frister med sitt design. Foto: ProdusentenVis mer

(Elbil24.no): Det diskuteres nå høylytt både på Facebook og andre steder. Bruker i-Pace virkelig så mye energi som det sies? Er rekkevidden virkelig så kort som brukerne opplever?

LES OGSÅ: Så raskt lades elbilene i praksis.

Brukernes tilbakemeldinger gir inntrykk av at bilen sluker energi ved bruk, noe som naturlig nok går utover rekkevidden.

Årsaken kan ligge i et for dårlig utviklet system for regenerering, for jo mer bilen klarer å regenerere under bruk, jo lenger kommer man per opplading.

Mer realistisk

Det amerikanske EPA har til nylig vært ansett for å ha markedets mest realistiske målenormer. Med WLTP håpet mange at vi skulle få en like realistisk norm i Europa, men nå har EPA kommet med sine offisielle tall på rekkevidde for i-Pace. Resultatene viser at EPA er langt mer realistiske enn selv den nye WLTP-testen.

EPA oppgir en rekkevidde på 375 kilometer, noe som stemmer godt overens med opplevelsene til mange av de første kundene. Misnøyen er derfor i ferd med å bre seg, ettersom Jaguar og den nye europeiske WLTP-testen forteller at rekkevidden skal være 470 kilometer, nedjustert fra de først oppgitte 480 kilometer.

For ikke å snakke den mer urealistiske NEDC-normen, der Jaguar først kommuniserte 540 kilometer rekkevidde.

I våre tester av i-Pace kom vi fremt til et forbruk på 2,38 kWh per mil, og en rekkevidde på 334 kilometer. Dette var riktig nok i duell mot Tesla Model S 75D, der duellen ble prioritert fremfor tyning av rekkevidde. Samtidig er heller ikke tyning et normalt bruksområde for den normale brukeren. Rekkevidde i vår test landet på bare 334 kilometer.

Dette var helt fra 100 prosent oppladet batteri, til en god stund etter at den viste 0 prosent igjen.

Her skal det riktig nok legges til at dette var i en direkte duell, og at fokus først og fremst var å sammenligne, fremfor å skvise sitronen med alle midler for å komme så langt som mulig.

SUV ELLER CROSSOVER: Jaguar har laget en slags crossover, men markedsfører bilen som en SUV. Foto: Produsenten
SUV ELLER CROSSOVER: Jaguar har laget en slags crossover, men markedsfører bilen som en SUV. Foto: Produsenten Vis mer

Tidlig kjent

Det høye forbruket ble omdiskutert ganske tidlig, men da på et knippe pre-produksjonsmodeller. Disse ble ikke ansett som presentabel for det endelige produktet, og mange ventet spent på bedre måletall.

De uteble, for produksjonsbilene viste til tilsvarende høye forbrukstall.

Håpet ble derfor liggende i en lovet programvareoppdatering, men heller ikke denne løste noe som helst da den kom.

Kjent problem

Greg Archer er direktør for Brussel-baserte Transport & Environment. T&E var involvert i avdekkingen av dieselgate, og Greg Archer kjenner godt til hvordan målemetodene gjøres - og mekanismene bak. Han kjenner også godt til i-Pace og tror opphavet til de store avvikene ligger i forholdene rundt den nye WLTP-normen. Bilprodusentene gjennomfører nemlig testene selv, men skal overvåkes av en godkjent tredjepart.

VELKJENT: Greg Archer er kjent med at testresultater kan være avvikende. Foto: Per Ervland
VELKJENT: Greg Archer er kjent med at testresultater kan være avvikende. Foto: Per Ervland Vis mer

Her er det rom for variabler, og ettersom disse kontrollorganene er selvstendige aktører mener Archer at disse er påvirkelige – bevisst eller ubevisst.

Ettersom resultatene i WLTP-testen skiller seg så kraftig fra både EPA-testene, og det forbruket markedet forøvrig opplever, så er det ikke utenkelig at det faktisk er resultatene i WLTP-testen som er avviket, forteller han.

I USA er det myndighetene som står for testingen, og det er knapt noen mulighet for produsentene til å påvirke resultatet, annet enn å levere et velfungerende produkt.

I Europa finnes det flere smutthull som kan påvirke resultatene.

Nok er nok

Men er ikke opp mot 38 mil - som EPA viser til - nok da? Og jo da, ved daglig bruk er 38 mil mer enn nok for de aller fleste, men det er ikke poenget.

Hadde bilen hatt et forbruk som lå mer på normalen kunne Jaguar ha oppnådd de samme 38 milene med et langt mindre batteri.

Dette hadde ikke bare hadde drevet vekten ned, men også kostnaden – i tillegg til miljøgevinsten ved å ta ut mindre råvarer for å oppnå samme rekkevidde.

Det har også noe å gjøre med de forventninger som er skapt med tanke på rekkevidde, og det bilen leverer i praksis. Her er dessverre Jaguar i-Pace i en større skvis enn andre elbiler, ettersom opplevd avvik fra oppgitt forbruk er større enn hos andre. Så stort er det at kunder har begynt å rasle med sablene, og medier har bedt Jaguar om en forklaring.

Jaguar svarer

Britiske Quartz er blant de som har fått svar, uten at man blir veldig mye klokere av svarene. Elbil24.no spurte derfor Søren Hyltoft, som er pr-sjef for det skandinaviske markedet, om ytterligere syn på saken.

WLTP og EPA er to veldig forskjellige tester, presiserer Hyltoft. Han legger også til at det var en S-utgave av i-Pace som ble testet i WLTP-testen, og var utstyrt med 18-toms hjul. I Norge er de fleste bilene HSE eller First Edition utstyrsversjon, og i stor grad med 22-toms hjul.

-Når det gjelder biler med så store hjul har Jaguar Land Rover meldt at rekkevidden er 415 - 470 km, avhengig av utstyrsversjon, forteller Hyltoft, som viser til et par tester der det spås at bilen kan klare 400 kilometer.

Det virker likevel som om dette er et godt stykke unna det kundene opplever. Når faktisk forbruk stort sett oppgis å ligge under 400-merket må Jaguar finne seg i å måtte svare for forskjellen.

Ikke på noen annen elbil på markedet i dag er det så store avvik mellom WLTP-testene og det både biltestere og kunder opplever.

*Elbil24 har nå bedt om å få teste i-Pace en gang til for å se om vi får andre resultater i en singeltest.