Polestar 2 BST

«Beistet» kommer i salg

Men færre enn 20 nordmenn får muligheten.

Senket og sminket: BST-utgaven av Polestar 2 skiller seg unektelig fra opphavet.
Senket og sminket: BST-utgaven av Polestar 2 skiller seg unektelig fra opphavet. Vis mer
Publisert

ffFå ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): En fellesnevner for veldig mange elbiler fort tiden, er at de er enkle å få bestilt, men langt fra enkle å få tak i. Her er nok et eksempel på en sånn bil, men på en litt annen måte. Polestar gjør nemlig alvor av å lage bilen de kjørte rundt på Goodwood Festival of Speed med i 2021 – «The Beast».

Det korrekte navnet er Polestar 2 BST edition 270, en bil det bare skal produseres 270 eksemplarer av. Færre enn 20 av dem er øremerket Norge.

Når entusiaster hører sånt, så dukker alle spørsmålene opp. Hva skal den koste, hva er forskjellene, og hvordan kan jeg få fatt i den? Noen av spørsmålene er enkle å besvare, men ikke alle kan infris.

Prisene

For Polestar har allerede kommunisert hva den skal koste, og startprisen er 649.000 kroner. Det blir ganske få tillegg å velge, og fargevalget vil være Snow (hvit) eller Thunder (grå). Dersom du velger den hvite kan du få stripene du ser på bildene mot et tillegg på 10.000 kroner.

Velger du derimot Thunder grå kan du i tillegg få den folliert i matt folie mot 42.000 spenn, og samtidig legge til de samme stripene for ytterligere 10.000 kroner. Du vil med andre ord ikke komme over 701.000 kroner, uansett hvor mye du velger til fra listen.

Når det gjelder forskjellene, så ligger det mest interessante i selve ytelsene. Bilen er oppgradert til å yte 476 hestekrefter fra et dreiemoment på 680 Nm. Effektøkningen er hentet ut gjennom oppgradert programvare, for motorer og batteri er som i de øvrige modellene som har to elmotorer og firehjulsdrift.

Resultatet er at sprinten fra 0-100 nå gjøres unna på 4,4 sekunder, mens vi ikke har fått noen oppdaterte tall på toppfarten.

Toppfart er da heller ikke noe som gjør livet spennende, mens kjøreegenskapene derimot, og her har Polestar ett og annet nytt å melde. For bilen har fått et sett helt nye fjærer og dempere, der både kompresjon og retur (toveis) kan justeres. Disse har også eget eksternt oljekammer liggende i bakkant av frunken.

Langt frekkere

Bilen er senket med hele 25 millimeter, ettersom en Polestar er en ganske høyreist bil i utgangspunktet. Dette gjør også at den ser langt frekkere ut når man får på spesialfelgene som bare er å få på BST-utgaven. Disse er blant annet smidd, ikke støpt, noe som gjør dem lettere og gir mindre uavfjæret vekt, i tillegg til at de tåler de ekstra kreftene, og vel så det.

Den senkede bilen, sammen med de fire 21-tommers hjulene, gir bilen et ganske så frekt utseende. En liten tommelfinger-regel for at det skal se bra ut er at dekkhøyden skal være høyere enn glippen mellom dekk og felgkant. Det er den her, tross den lave profilen på de fire Pirelli P Zero performance-dekkene som leveres med, i dimensjon 245/35 R21.

Innenfor disse fire hjulene sitter naturligvis de samme bremsene fra Brembo som Performance-utgaven av Polestar 2 er utstyrt med. Beistet har også fått et ekstra stabilisatorstag som sitter mellom toppen av fjærbeinene foran. Disse demmer opp for torsjonsvridninger og krengning.

POLESTAR 5: Sjekk ut digre Polestar 5, som fortsatt er et stykke unna produksjonsstart. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Sjelden vare

Alt i alt er det med andre ord noen godbiter som ligger i bunnen her, men den morsomste er kanskje eksklusiviteten – at du blir en av de få som har en slik bil, dersom du er så heldig å få fatt i en. Eksklusivitet pleier heller ikke være noe minus når man snakker annenhåndsverdi. Det skal som sagt kun produseres 270 eksemplarer.

Og når et sted under 20 nordmenn, eller kvinner, har fått fatt i et eksemplarene som kommer til Norge, så tipper vi det ikke tar langt tid før noen av dem havner på Finn.no til en langt høyere pris.

De første bilene settes i produksjon i løpet av sommeren, og utleveringene av kundebiler starter mot slutten av året – altså før en eventuell moms slår til.

Men først må man melde sin interesse på Polestars nettsider, og deretter følge med på telefonen, til noen fra Polestar ringer deg – hvis de ringer. Litt som Norsk Tipping. Hvis ingen ringer, så har du ikke vunnet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.