Xpeng G9

Bekreftet: Kommer til Norge

23.000 reserverte SUV-nyheten første døgnet etter lansering i Kina.

KOMMER TIL NORGE: Fra avdukingen av Xpeng G9 i Kina. Video: Xpeng Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Xpeng er bare ett av flere kinesiske bilmerker som har etablert seg i Norge den siste tiden, og er aktuelle med to modeller her til lands: G3 og P7. Førstnevnte har allerede kommet i «facelift»-utgave, og heter nå G3i. Vi i Elbil24 har forresten testet begge bilene, med blandede opplevelser.

Og noen kjempesuksess har foreløpig ikke bilene blitt på det norske markedet, hittil er det kun registrert rundt 1000 eksemplarer, hvorav 826 av dem er av G3/G3i, ifølge Elbilstatistikk.no.

G9 kommer til Norge

Ting kan muligens endre seg når modellutvalget utvides. Xpeng Motors Norway bekrefter nå overfor Elbil24 at neste elbil fra produsenten blir den store SUV-en G9.

Dette er en bil på nesten 4,9 meter i lengden, 1,93 i bredden og 1,68 i høyden, og med en akselavstand på 3 meter. Den skal også kunne dra henger på inntil 1500 kilo.

- Jeg kan i dag bekrefte at Xpeng G9 kommer til Norge, og vi gleder oss til å fortelle mer når det er klart senere i høst, sier PR-sjef for Xpeng Motors Norge, Knut Arne Marcussen, til Elbil24.

I hjemlandet Kina er i hvert fall interessen stor. Da det ble åpnet for forhåndsreservasjoner tidligere denne uka, ble 23.000 eksemplarer reservert i løpet av 24 timer, skriver Electrek.

Det er viktig å understreke at det er snakk om reservasjoner, ikke forhåndssalg. Dette åpner først i september, og i skrivende stund er det heller ikke klart hva bilen skal koste.

Xpeng G9

Imponerende på papiret

Flere av de store kinesiske elbilene som er på det norske markedet, ønsker å posisjonere seg i premium-segmentet, og etter å ha sett interiørbilder og sett foreløpige spesifikasjoner og ytelsestall for G9, er det åpenbart at Xpeng sikter inn mot samme kjøpegrupper som Hongqi, Nio og BYD.

- Dette er en bil vi har stor tro på i det norske markedet, sier Marcussen.

Ifølge Xpeng leveres G9 med en stor batteripakke på 98 kWh, som skal gi utgaven med drift på fire hjul en rekkevidde rundt 650 kilometer. Dette er basert på den nye målemetoden i Kina (CLTC), som er en del snillere enn WLTP-målingene vi bruker i Europa. En plass mellom 50 og 60 mil vil nok være mer sannsynlig her.

De øvrige ytelsene er heller ikke noe å kimse av, med drift på alle fire hjul og to elektriske motorer som byr på totalt 550 hestekrefter, dreiemoment på 717 Nm, og 0-100 km/t skal være unnagjort på under 4 sekunder.

Kan endre på spesifikasjonene

Xpeng lover videre lynrask 800v-lading, og under optimale forhold lover de 200 kilometer rekkevidde etter bare fem minutter i lynladere som er i stand til å levere nok effekt.

Tidligere har Xpeng sagt at batteripakka skal være i stand til å lade med effekter på inntil 480 kW, men er ifølge Electrek litt mer tilbakeholdne nå. Og det er som kjent ingen lynladere på markedet i dag som er i nærheten av å levere så høy effekt.

- Det må understrekes at alle spesifikasjoner for bilen som er lansert i Kina ikke nødvendigvis blir de samme for Europa, sier Marcussen.

Elbil24 kommer naturligvis tilbake med flere opplysninger så snart vi har dem.

Allerede i Norge

Kamuflerte utgaver av bilen har forresten allerede vært på utprøving i Norge, og Elbil24 kunne tidligere i sommer vise «spionbilder» tatt i nærheten av Gardermoen. Det kan du lese mer om i saken under.

Mer om

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.