Bekreftet: Mercedes-Benz EQS får rekkevidde på godt over 70 mil

Batteriproduksjonen er allerede i gang, og den skjer i Tyskland. Bilen får verdenspremiere 15. april.

Den offisielle traileren av Mercedes-Benz EQS fra Frankfurt Motor Show 2019, laget av produsenten Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Konseptversjonen av EQS ble vist fram allerede høsten 2019, under Frankfurt Motor Show, og allerede den gang var produsenten krystallklar på at bilen kom til å få en WLTP-rekkevidde som ville parkere det meste av konkurranse.

Mer enn 70 mil

Nå bekrefter Mercedes-Benz at produksjonsversjonen av EQS vil få verdenspremiere 15. april, og at bilen vil få «betydelig høyere rekkevidde enn 700 kilometer», målt etter WLTP-standarden. Det tilsvarer strekningen Oslo - Namsos, eller strekningen Oslo - Mandal tur-retur!

Det er få biler som foreløpig kan matche en slik rekkevidde, men Tesla Model S Plaid, som er ventet i høst, skal ifølge produsenten få en rekkevidde på minst 840 kilometer mellom hver lading. Lucid Air, som også er ventet til Norge på et tidspunkt, skal også kunne gå over 80 mil på fulladet batteri.

I vår kartlegging av eksisterende elbiler og rekkevidde, var det kun to modeller som i snitt kom over 50 mil. Det kan du lese mer om her:

AERODYNAMISK: Konseptbilen av EQS er svært aerodynamisk i utformingen. 15. april får vi se hvordan produksjonsmodellen vil bli seende ut. Foto: Mercedes-Benz
AERODYNAMISK: Konseptbilen av EQS er svært aerodynamisk i utformingen. 15. april får vi se hvordan produksjonsmodellen vil bli seende ut. Foto: Mercedes-Benz Vis mer

Europeisk batteriproduksjon

EQS vil, i motsetning til søsknene EQC og EQA, komme i flere varianter, med batterikapasitet på inntil 108 kWh. Batteriproduksjonen er allerede i gang, og den skjer ved batterifabrikken i Stuttgart-Hedelfingen i Tyskland. Denne fabrikken vil allerede neste år produsere CO2-nøytralt, ifølge Mercedes-Benz.

EUROPEISK: Batteripakken produseres i Tyskland, og er i sin helhet montert nederst, mellom for og bakaksel. Ill: Mercedes-Benz
EUROPEISK: Batteripakken produseres i Tyskland, og er i sin helhet montert nederst, mellom for og bakaksel. Ill: Mercedes-Benz Vis mer

Selskapet har i det hele tatt hatt stort fokus på bærekraft ved utviklingen av bilen, også med hensyn til materialvalg og interiør, der mye skal være basert på resirkulert materiale.

EQS blir likevel produsentens mest luksuriøse elbil så langt, og skal være spesielt aerodynamisk utformet - noe som skal bidra sterkt til den gode rekkevidden.

Konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge sparer ikke på superlativene når han skal beskrive nyheten.

- EQS vil sette en ny standard, ikke bare i segmentet, men for elektromobilitet generelt. Vi kan knapt vente med å vise frem dette høyteknologiske smykket av en bil, sier han.

Det er ventet at den vil plassere seg i samme segment som Porsche Taycan, Tesla Model S og Audi e-Tron GT.

Fra før vet vi at bilen kommer til å støtte 800V-ladere, noe som åpner for lynrask lading. Ifølge Mercedes-Benz skal 0-80 prosent kapasitet ta betydelig mindre enn 20 minutter. Fra før støtter både Taycan og e-tron slik lading. Det samme gjør kommende Ioniq 5 fra Hyundai, og Kia EV6

Kommer til Norge i høst

Fra Mercedes-Benz får vi vite at de forventer at de første modellene ankommer Norge allerede til høsten. Den blir da det tredje medlemmet i EQ-serien, fra før har vi EQC og EQA. I tillegg vil også EQB og EQE bli presentert i løpet av året.

Øverst i saken kan du se en video av konseptbilen. Av erfaring vet vi at det alltid skjer en god del designendringer før bilen kommer i produksjon.

Vi kommer med mer informasjon så snart vi får den.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer