CES 2022:

Bekreftet: Sony fortsetter utvikling av spenstig elbil

Tar nye steg med sin Vision-S prototype. Nå testes den ut på veier i Østerrike.

NY ELBIL: Sony-sjef Kenicho Yoshida overrasket alle da han presenterte Sony Vision-S - en prototype av en elbil. Nå bekrefter Sony at de satser videre på konseptet. Video: AP / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24): De neste årene kommer til å bli en gullalder for elbilindustrien. Det internasjonale energibyrået (IEA) anslår nemlig at antallet elektriske kjøretøy på veiene vil øke fra rundt 3 millioner i dag, til 125 millioner innen ti år.

Nye tilnærminger

Det er imidlertid mange som ønsker å ta en posisjon i den nye, elektrifiserte bilverdenen, og det er slett ikke bare tradisjonelle bilprodusenter blant dem. Nye selskaper uten fossil bagasje popper stadig opp, mange av dem har en helt annen tilnærming til konseptet «bil». Ofte handler det først og fremst om mobilitet og om å bli transportert og ikke nødvendigvis om å «kjøre bilen» i tradisjonell forstand.

Og i en slik virkelighet står naturligvis avansert elektronikk og datateknologi sentralt. Uten den kompetansen er de fleste enige om at man er sjanseløse i fremtidens bilmarked.

Vakte oppsikt med Vision-S

Derfor var det kanskje ikke så underlig likevel, at Sony for et år tilbake annonserte at de jobbet med et elbilkonsept. Elbil24 var til stede under avdukingen av konseptbilen Vision-S i Las Vegas, og entusiasmen blant publikum var til å føle og ta på. Det var til tider nærmest umulig å bane seg vei fram mot scenen der bilen hadde rullet ut noen minutter tidligere.

SNART PÅ VEIEN? Sony har lagt ut flere nye videoer som viser at de mener alvor med sitt elbilkonsept Vision-S. Foto: Bjørn Eirik Loftås
SNART PÅ VEIEN? Sony har lagt ut flere nye videoer som viser at de mener alvor med sitt elbilkonsept Vision-S. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Den linjelekre bilen var naturligvis utstyrt med alt det siste innen teknologi, inkludert 33 forskjellige sensorer på inn- og utsiden som sørget for all mulig slags sikkerhet - også under selvkjøring. Bilen var dessuten utstyrt med en rekke skjermer og avanserte lyd- og musikkfunksjoner. Det var tross alt Sony det var snakk om.

Konseptbilen var utviklet sammen med en rekke andre teknologiselskaper, mens bilutstyrsleverandøren Magna hadde stått for det mekaniske. Vision-S-konseptbilen var utstyrt med to elmotorer med samlet effekt på 536 hestekrefter, drift på alle fire hjul og 0-100 km/t skulle kunne ekspederes i løpet av 4,8 sekunder. Topphastigheten ble opplyst til å være 240 km/t.

Her ser du noen flere av bildene vi fikk knipset etter presentasjonen:

Tester bilen på veien

Utover det var Sony sparsommelige med opplysninger, og mange antok at det hele kun var en demonstrasjon av hva Sony har å tilby bilbransjen på teknologisiden.

Under årets CES, som på grunn av pandemien er flyttet fra messegulvet i Las Vegas Convention Center til nettskyen, har Sony nettopp bekreftet at Vision-S er langt mer enn bare en «show off».

I flere nye videoer gir Sony innblikk i utviklingen av bilkonseptet det siste året, med kommentarer fra ingeniører, designere og samarbeidspartnere.

Og viktigst: I en av videoene viser Sony at de har begynt å teste bilen på veier rundt utviklingssenteret deres i nærheten av Graz i Østerrike. Vi kan se at bilen er delvis kamuflert, men ikke mer enn at vi ser at den nærmest ser identisk ut som prototypen de viste fram under CES i fjor.

TESTES PÅ VEIEN: Et stillbilde fra den ene videoen viser bilen på vinterveier i Østerrike. Skjemdump: YouTube
TESTES PÅ VEIEN: Et stillbilde fra den ene videoen viser bilen på vinterveier i Østerrike. Skjemdump: YouTube Vis mer

Flere av intervjuobjektene uttrykker dessuten at de er optimistiske med tanke på at vi en dag skal oppleve at konseptet transformeres til en ekte bil. Horst Schaffer fra Contintental sier blant annet at han «har en følelse av at alle de involverte parter ønsker å få bilen på veien så snart som mulig».

Og selv om Sony fortsatt holder de fleste kortene tett til brystet om selve bilen, kommer det fram at de har økt antall sensorer fra 33 til 40, og at selvkjøring står sentralt i konseptet. Ellers merker vi oss at Sony tester ut et oppsett med tre-fire skjermer som strekker seg over hele dashbordet.

SKJERMER I SENTRUM: Sony er en av verdens største skjermprodusenter, noe som naturligvis gjenspeiles under utviklingen av Vision-S. Skjermdump: YouTube.
SKJERMER I SENTRUM: Sony er en av verdens største skjermprodusenter, noe som naturligvis gjenspeiles under utviklingen av Vision-S. Skjermdump: YouTube. Vis mer

Underholdning står utvilsomt - og naturlig nok - sentralt. Om bilen har innebygd Playstation-spillkonsoll er usikkert, men på ett punkt i videoen kan vi se at en kontroll er tilkoblet og at Playstation-spillet Little Big Planet ruller over en av skjermene.

Her kan du se to av de nye videoene som Sony har lagt ut:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer