Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Xpeng har fått blandet mottakelse i Norge med sine tre elbil-modeller hittil. G3 og G3i er registrert i like under 900 eksemplarer i Norge, mens P7 har rundet 400 eksemplarer. Ikke akkurat tall rope høyt om.
Mange spår imidlertid at interessen for Xpeng vil ta seg opp betraktelig de nærmeste månedene. Snart leveres nemlig SUV-en G9 ut til de første kundene i Norge - en modell som omtales som årets gedigne overraskelse.
«Dette er bilen som kommer til å lage storm i alle andre bilmerkers vannglass», var dommen fra fagredaktør Fred Magne Skillebæk i Elbil24 etter at han hadde kjørt bilen.
Nå er det nok spennende modell på gang fra Xpeng: G6 er lansert i Kina, og nå kan Elbil24 avsløre at modellen kommer til Norge over nyttår.
- Jeg kan ikke si så mye, men jeg kan bekrefte at Xpeng G6 lanseres i Norge neste år, sier pressesjef Knut Arne Marcussen i Xpeng Motors Norway til Elbil24.

TRIPPELTEST: Xpeng P7 og to konkurrenter settes på kraftig prøve
Likner Model Y
Der Xpeng P7 minner mye om Model 3 og S i designen, kan det virke som om Xpeng har sett til Model Y i utformingen av G6.
Xpeng G6 minner veldig om Model Y i karosseri og utseende. I tillegg er målene og dimensjonene omtrent identiske. Elbil24 har tidligere skrevet om informasjon fra et internt brev i Xpeng-organisasjonen som viser til at G6 er eksakt like lang og bred som Model Y, men 2,5 centimeter høyere:

Nå går de i strupen på Tesla Model Y
I Norge er Model Y i en egen liga hva gjelder salgstall hittil i år. Teslas bestselger er registrert i 15550 nye eksemplarer i 2023. Neste modell på listen er VW ID.4 med rett i overkant av 3900 eksemplarer.
Model Ys popularitet henger nok mye sammen med pris. I januar sjokkerte Tesla bransjen ved å dumpe prisene betraktelig. Model Y selges i tre ulike versjoner i Norge:
- Model Y bakhjulsdrift: Pris fra 431.844 kroner
- Model Y Long Range: Pris fra 517.719 kroner
- Model Y Performance: Pris fra 561.215 kroner
Lurer du på hvilken Model Y du bør velge? Vi har sett grundig på saken:

Velg riktig Model Y: - Du får enormt mye bil for pengene
Så er spørsmålet om Xpeng G6 har det som skal til for å utfordre norgesfavoritten. Alt tyder på at også G6 skal selges i tre versjoner, og det snakkes da om følgende: Long Range, Super-Long Range og Performance. Eksakt prisinformasjon er foreløpig ikke kjent, men G6 har fått en startpris på 250.000 RMB i Kina. Det tilsvarer 369.000 kroner.
Så er det selvsagt umulig å si hva de norske prisene vil bli, men alt tyder på at G6 vil legge seg et stykke lavere i pris enn Model Y. Den beste indikatoren er den større SUV-en G9, som har fått en startpris på 536.588 kroner i Norge.
- Det er for tidlig å si noe om prisene på G6, men vi vil jobbe for at den skal bli konkurransedyktig, sier Marcussen.
Lang rekkevidde
Spesifikasjonene for de tre versjonene av G6 er foreløpig ikke kjent, men Super-Long Range-utgaven får angivelig en CLTC-rekkevidde på inntil 755 kilometer.
CLTC er en snillere målestandard enn WLTP, så 755 kilometer kan vi ikke regne med her i nord. En tommelfingerregel er at man kan trekke fra 10 prosent av CLTC for å finne WLTP. I så fall snakker vi om en WLTP-rekkevidde på omkring 68 mil. Det er i så fall drøye 10 mil bedre enn hva Model Y Long Range kan skilte med.
Performance-utgaven skal gjøre unna 0-100 km/t på 3,9 sekunder, mens toppfarten til G6 er oppgitt å være 202 km/t.
Bagasjerommet oppgis å være på 571 liter. Dette er rett i underkant av Model Ys 600 liter.
Rask lading
Xpeng G6 bygges på den nye SEPA 2.0-plattformen og 800V-arkitektur, den samme som sitter i G9. Det bety at også G6 vil kunne lades svært raskt (inntil 480 kW effekt i enkelte markeder).
- Med SEPA 2.0-plattformen har vi en ny produksjonsmetode hvor batteriet er felt inn i bunnen av plattformen på bilen. Det gir bilen et stivere oppsett med stivere vridningsstabilitet. Den nye metoden senker produksjonskostnadene, sier Marcussen til Elbil24.
Leveringen av Xpeng G6 til kunder i Kina starter nå i sommer. Neste år er det Norges tur. Vi har noe å glede oss til, ifølge Xpeng.
- G6 er en rå og spennende bil som vi ser frem til å lansere neste år. Den passer perfekt inn i Norge og utfyller modellporteføljen vår på en glimrende måte, avslutter Marcussen.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.