Elbil-lading:

Ber om hjelp til borettslag: - Har ingen tid å miste

Etterlyser støtteordning i revidert budsjett.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Ferske tall fra Elbilbarometeret 2020 viser at 59 prosent av beboere i borettslag og sameier mangler ladepunkt til elbil.

- Fravær av ladeinfrastruktur tar bort folks mulighet til å velge grønt ved å kjøre elbil, sier generalsekretær Christna Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Da revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem tirsdag, var det uten den nasjonale støtteordningen for lading. Det får elbilforeningen til å reagere.

- Nå er det viktig å bidra

De mener regjeringen snarest burde iverksette sitt eget forslag.

- En støtteordning for lading ville bidratt til grønn omstilling og vekst i næringslivet som regjeringen selv sier er så viktig i denne krevende tiden, sier Bu.

Hun oppfordrer regjeringen og Stortinget til en ladesatsing i tiden som kommer.

- Nå er det viktig å bidra til fart i norsk økonomi ved å legge til rette for at flest mulig kan få lade hjemme, sier Christina Bu.

- Ingen tid å miste

Av beboere i borettslag og sameier er det kun 19 prosent som oppgir til Elbilbarometeret 2020 at det planlegges installering av ladere i tiden fremover.

- Den gode planen regjeringen la til rette for i regjeringserklæringen må nå på plass for å bidra til økt aktivitet i elektrobransjen og stimulere til at flere velger elbil, sier Bu.

En støtteordning for ladeklare borettslag og sameier kan bidra til økt aktivitet i elektrobransjen, mener Norsk elbilforening.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
En støtteordning for ladeklare borettslag og sameier kan bidra til økt aktivitet i elektrobransjen, mener Norsk elbilforening. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Jo lenger tid det tar å legge til rette for elbilvekst, desto vanskeligere blir det å nå målet om at alle nye biler skal være være utslippsfrie i 2025.

- Vi har ingen tid å miste. For at folk skal kunne bytte til elbil, må de kunne lade hjemme.

- I blokkbebyggelse skaper dette utfordringer og kan være dyrt, men erfaring fra Oslo viser at en støtteordning løser mye.

I Oslo har støtteordningen fungert bra og regjeringen kan gi Enova oppdraget med å forvalte ordningen etter modellen brukt i Oslo.

Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv, men Elbilforeningen ønsker en støtteordning på minst 250 millioner årlig til en infrastruktur som gjør parkeringsplassen klar til lading.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer