Elbil-lading:

Ber om hjelp til borettslag: - Har ingen tid å miste

Etterlyser støtteordning i revidert budsjett.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24): Ferske tall fra Elbilbarometeret 2020 viser at 59 prosent av beboere i borettslag og sameier mangler ladepunkt til elbil.

- Fravær av ladeinfrastruktur tar bort folks mulighet til å velge grønt ved å kjøre elbil, sier generalsekretær Christna Bu i Norsk elbilforening i en pressemelding.

Da revidert nasjonalbudsjett ble lagt frem tirsdag, var det uten den nasjonale støtteordningen for lading. Det får elbilforeningen til å reagere.

- Nå er det viktig å bidra

De mener regjeringen snarest burde iverksette sitt eget forslag.

- En støtteordning for lading ville bidratt til grønn omstilling og vekst i næringslivet som regjeringen selv sier er så viktig i denne krevende tiden, sier Bu.

Hun oppfordrer regjeringen og Stortinget til en ladesatsing i tiden som kommer.

- Nå er det viktig å bidra til fart i norsk økonomi ved å legge til rette for at flest mulig kan få lade hjemme, sier Christina Bu.

- Ingen tid å miste

Av beboere i borettslag og sameier er det kun 19 prosent som oppgir til Elbilbarometeret 2020 at det planlegges installering av ladere i tiden fremover.

- Den gode planen regjeringen la til rette for i regjeringserklæringen må nå på plass for å bidra til økt aktivitet i elektrobransjen og stimulere til at flere velger elbil, sier Bu.

En støtteordning for ladeklare borettslag og sameier kan bidra til økt aktivitet i elektrobransjen, mener Norsk elbilforening.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
En støtteordning for ladeklare borettslag og sameier kan bidra til økt aktivitet i elektrobransjen, mener Norsk elbilforening. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

Jo lenger tid det tar å legge til rette for elbilvekst, desto vanskeligere blir det å nå målet om at alle nye biler skal være være utslippsfrie i 2025.

- Vi har ingen tid å miste. For at folk skal kunne bytte til elbil, må de kunne lade hjemme.

- I blokkbebyggelse skaper dette utfordringer og kan være dyrt, men erfaring fra Oslo viser at en støtteordning løser mye.

I Oslo har støtteordningen fungert bra og regjeringen kan gi Enova oppdraget med å forvalte ordningen etter modellen brukt i Oslo.

Selve ladeboksen må beboeren kjøpe og installere selv, men Elbilforeningen ønsker en støtteordning på minst 250 millioner årlig til en infrastruktur som gjør parkeringsplassen klar til lading.