ABB Terra 360

- Bergen og Geilo har fått verdens raskeste ladestasjoner

Evinys to første 360 kW-ladere er nå åpnet. Men har det noen betydning i praksis? Vi har tatt en nærmere titt.

RASKEST: Ifølge ABB er det ingen ladere på markedet som kan levere høyere ladeeffekt pr i dag. Foto: ABB
RASKEST: Ifølge ABB er det ingen ladere på markedet som kan levere høyere ladeeffekt pr i dag. Foto: ABB Vis mer
Publisert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Det er ABB og Eviny (tidligere BKK) som har gått sammen om å etablere to nye lynladestasjoner, én på Oasen kjøpesenter i Fyllingsdalen, noen kilometer fra Bergen sentrum, og én på Geilo i Hol kommune.

Og det er ikke hvilke som helst lynladestasjoner det er snakk om. I en pressemelding skriver ABB at ladestasjonen ABB Terra 360 er å regne som verdens raskeste, med en makseffekt på 360 kW. Det er nok til å kunne fullade en elbil på 15 minutter eller mindre, ifølge ABB.

Videre heter det at de to installasjonene er å betrakte som et pilotprosjekt, som vil bli etterfulgt av en mer utbredt utrulling over hele Norge og Sverige.

Slår Ionity på målstreken

Fra før har Ionity hatt de raskeste lynladerne i markedet. Disse byr på en makseffekt på 350 kW ved en spenning på 800 volt. ABBs løsning byr altså på en makseffekt på 360 kW, ved en spenning på inntil 920 volt.

Men i motsetning til Ionity har hver stolpe hos ABB ikke én, men to ladekontakter, og makseffekten deles mellom disse. Dette skal skje i det ABB kaller for en «dynamisk kraftfordeling».

I praksis betyr det at dersom to biler står tilkoblet og den ene for eksempel lader med en effekt på 150 kW, vil det være 210 kW «tilgjengelig» for den andre.

Kan ikke utnyttes i dag

- Det er både bra og forventet at det lanseres raskere og raskere lynladere, sier fagredaktør Fred Magne Skillebæk i Elbil24.

Han er imidlertid rask med å helle litt kaldt vann i årene på alle som tror de nå kan lade elbilene sine mye raskere enn før.

- Det blir veldig teoretisk å operere med de oppgitte makseffektene med tilhørende korte ladetider pr i dag. For det første er det bare et fåtall biler som takler ladeffekter på mer enn 150 kW. For det andre vil snitt-effekten i en ladeøkt alltid være vesentlig lavere enn peak-effekten.

Skillebæk mener man må se lanseringen i en større sammenheng.

- Dette er først og fremst en forsmak på hva vi kan forvente en gang i framtiden, sier han.

Han legger til at laderne fra ABB benytter lastbalansering til å fordele effekten når det kobles til flere biler. For å kunne oppnå noe i nærheten av det ABB her hinter til, er det altså en betingelse at du står tilkoblet alene.

- Men i praksis er det faktisk battericellenes virkemåte som begrenser ladefarten, og den teknologi-nøtta er på langt nær ikke i ferd med å løses ennå, sier Skillebæk.

Åpner for kortbetaling?

Elbil24 har tittet litt mer på spesifikasjonene til ABB Terra 360, og har merket oss noen interessante detaljer.

For det første leveres laderne med ladekabler på 5 meter, noe som bør gjøre dem fleksible med tanke på at biler har forskjellige plasseringer av ladeluka.

For det andre støttes begge de mest utbredte kontakttypene, CCS og Chademo (sistnevnte med makseffekt på inntil 150 kW). Her støtter Ionity kun CCS.

For det tredje kan laderne, som opsjon, leveres med kortterminal for betaling. Pr i dag er det knapt noen ladere som leveres med mulighet for kortbetaling og «tæpping», men dette kan fort bli pålagt ladeselskapene om ikke så altfor lenge.

Det kan du lese mer om i saken under.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.