Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Årlig avholder Elbilforeningen en spørreundersøkelse blant sine medlemmer som i stor grad handler om hvordan de opplever det å være elbileier.
Av de som har elbil som firmabil, svarer hele 47 prosent at de vurderer å bytte den ut med en diesel- eller bensinbil neste gang. Det får generalsekretær Christina Bu til å reagere:
– Det er bekymringsfullt at en såpass stor andel av de som kjører elektrisk firmabil nå vurderer å bytte den ut med en som bil som forurenser, sier Bu.
Lik beskatning
I statsbudsjettet for 2023 ble det gjort endringer i firmabilbeskatningen, slik at skattesatsene nå er like – uavhengig av om man har en elbil eller fossilbil.
De som har firmabil skatter da blant annet for at arbeidsgiver betaler for drivstoff, noe som utgjør en høyere kostnad på en fossilbil enn for en elbil.
– Det er urimelig at de som velger en elbil som firmabil skal skattlegges for noe de ikke får, mener Bu.
Før 2018 var fradraget for elbil 50 prosent. Dernest ble det 40 prosent, og så 20 prosent i statsbudsjettet for 2022. I år gis det ikke fradrag for elbil, og det samme er budsjettert for 2024.

BDO: Her er det ikke lenger lønnsomt å velge elbil
Mener Stortinget må senke skatten
Elbilforeningen ønsker at Stortinget nå reverserer den siste endringen, og at det igjen gis 20 prosent fradrag for elbiler.
– Skal vi nå 2025-målet må Stortinget ta tak og kvitte seg med håpløse skatteregler som gjør at folk velger fossil firmabil framfor elektrisk, avslutter Bu.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.