COVID-19:

Bilbransjen har fått virus

Koronaviruset har satt mye av Europas bilproduksjon ut av spill. Det kan få enorme konsekvenser.

VW ID.3: Lanseringen av ID.3 er foreløpig tenkt som planlagt, og de første bilene er for lengst produsert. ID.4 er mer usikkert. Foto: VW
VW ID.3: Lanseringen av ID.3 er foreløpig tenkt som planlagt, og de første bilene er for lengst produsert. ID.4 er mer usikkert. Foto: VW Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Alt var klart. Det eneste som stod igjen var å åpne dørene, men bilmessen i Genève ble avlyst. Det gikk ikke lang tid før den samme meldingen kom om bilmessen i New York, men her rakk arrangørene å dra i håndbrekket tidsnok til heller å kunne utsette. Samtidig har pressekjøringer av nye bilmodeller blitt avlyst eller utsatt.

Nå melder en rekke bilprodusenter om stengte, eller sterkt reduserte forhold på fabrikkene.

VW-konsernet går drastisk til verks, og melder at de allerede før uken er omme skal stenge en rekke fabrikker fordelt i Europa. De forbereder også å stenge de de fleste andre fabrikkene i Europa, etter alt å dømme for en periode på to uker, melder Automotive News. Dette vil påvirke alle merkene innen konsernet.

Ikke alene

Men VW er på ingen måte alene. På samme måte som vi ser her hjemme, er bilprodusentene også sterkt utsatt. De ansatte i fabrikkene jobber samlebånd, de jobber skift, de tar i det samme verktøyet, og det er ikke mulig å holde behørig avstand fra hverandre, og omgås på en sikker måte.

De respektive bedriftene tar derfor grep, og stikkordet er HMS – Helse, Miljø, og Sikkerhet.

I de tilfellene der selskapene selv ikke går hardt nok til verks, er det få industrier som har sterkere fagforeninger enn nettopp bilbransjen. Vi ser allerede eksempler der fagforeningene går i bresjen for arbeidernes sikkerhet, men samtidig ser vi ikke eksempler der bedriftene forsøker å tvinge arbeiderne på post.

Noen av tiltakene

  • Ford stenger fabrikker i Europa i uker, uten å sette en tidsramme for dette på det nåværende tidspunktet.
  • Renault stenger 12 fabrikker, og 18.000 ansatte blir berørt.
  • PSA kjører sine fabrikker ned på tomgang. Dette gjelder fabrikkene i Frankrike, og det inkluderer Opel i Tyskland, og Vauxhall i England.
  • Daimler stopper mesteparten av produksjonen for Mercedes-Benz i Europa.
  • Nissan stopper produksjonen i England.
  • Volvo stopper produksjonen i Belgia.
  • Toyota stopper produksjonen i Frankrike, Portugal og på Filippinene.
  • Tesla har kalt hjem et antall amerikanske ansatte fra byggeprosessen av den nye fabrikken i Berlin.
  • Hyundai har fra øverste hold uttalt at de forbereder seg på det verste.

Slik fortsetter listen for aller fleste produsentene.

95-grams målet

2020 skulle være året der mange av bilprodusentene skulle lansere svært spennende nye elbiler. Riktig nok ville mange av dem først komme på markedet i andre halvår, en god del av dem sent andre halvår, men det viktigste for bilprodusentene er at de blir registrert før nyttår.

For flere av bilprodusentene er disse bilene nemlig avgjørende for at det nye 95-grams målet, som ble innført fra og med i år, skulle oppnås. Dersom bilbransjen ikke klarer dette målet, vanker det enorme bøter for den enkelte bilprodusent – per bil!

For igjen å bruke VW-konsernet som et eksempel, så vil det for deres del være snakk om en bot i størrelsesorden et 30-talls milliarder Euro.

Med den enorme lock-down man nå ser i Europa kan mange av planene måtte forskyves hos den enkelte bilprodusent. Underveis må hver og en av dem justere salget over på modeller som har så lavt utslipp at de i det hele tatt er nær dette utslippsmålet.

Enorme bøter

Dersom elbilene blir forsinket blir det krise. Det kan bety at man mot slutten av året rett og slett ikke får kjøpe biler med et CO2-utslipp av en viss grad, for elbilene har hele tiden vært ment som en viktig brikke i å trekke gjennomsnitts utslipp ned for hver og en av bilprodusentene. Elbilene er rett og slett et viktig verktøy. Nå tyder mye på at COVID-19 kan ha satt maskinen som lager verktøyet ut av spill.

Det er EU-kommisjonen som har satt reglene for målsettingen. Spørsmålet er om de kommer til å endre reglene nå som aktørene er satt ut av spill. Det er ACEA, bilprodusentenes europeiske organisasjon, som må ta dette opp med EU-kommisjonen.

TILTAK: Erik Andresen i BIL mener 95-grams målet må forskyves. Foto: BIL
TILTAK: Erik Andresen i BIL mener 95-grams målet må forskyves. Foto: BIL Vis mer

Erik Andresen er direktør for Bilimportørenes Landsforening. Han bekrefter at spillereglene kan være kraftig endret, og da Elbil24 spør om han tror målet vil endres er dette noe han tydelig har tenkt på.

-Vi tror det ville være klokt dersom hele 95-grams målet ble forskjøvet med et år, er hans tydelige svar.

Et år kan høres lenge ut nå, men når bilprodusenter må stenge produksjonen nærmest på ubestemt tid er det en stor skute som må stoppes. Markedsføringstiltak må stoppes og re-startes. Lenge planlagte lanseringer må forkastes og gjøres på nytt, for det er ikke snakk om selve bilproduksjonen alene. Underleverandører må inkluderes, deres underleverandører, og så videre. En hel verdikjede er berørt, og det vil ta tid å få systemene i gang igjen. Deretter gjenstår det å se hvor skadet økonomien hos kundene er, om det i det hele tatt vil være mulig å omsette bil den kommende tiden.

Men alt dette er sekundært, for øverst av alt råder HMS – Helse, Miljø, og Sikkerhet