City Transformer

Bilen som krymper når du ankommer byen

Får plass til fire stykker på en vanlig parkeringsplass!

KOMPAKT: Elbil24 var til stede da City Transformer ble vist fram under årets IAA-messe i München. Elbilen måler bare én meter i bredden. Men det er bare når den er i bymodus. Foto: Bjørn Eirik Loftås
KOMPAKT: Elbil24 var til stede da City Transformer ble vist fram under årets IAA-messe i München. Elbilen måler bare én meter i bredden. Men det er bare når den er i bymodus. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(München, Elbil24): Å være bilist i storbyen kan være særs krevende. Ikke bare er det trangt mange steder, det har også blitt langt færre parkeringsplasser mange steder - ikke minst i Oslo.

Samtidig passer det ikke for alle å bruke sykkel eller kollektivtransport. For disse kan en minibil være et alternativ, og den siste tiden har det dukket opp noen interessante alternativer.

Vi har allerede testet Citroën Ami, som nettopp har fått en tvilling i Opel Rocks-E, mens Tweezy fra Renault har vært på markedet noen år allerede. Men om du ønsker en bil som også egner seg til kjøring på lande- og motorvei, bør du sjekke ut nyheten City Transformer.

Smal når du kjører i byen

Denne nye mini-elbilen er utviklet av et israelsk selskap, og er en toseter som bare er én meter bred, noe som har blitt mulig ved å sette passasjersetet bak førersetet. En vanlig bil måler gjerne 1,8-1,9 meter i bredden, og selv Citroën Ami er 50 centimeter bredere.

Den smale utformingen gjør for eksempel at den kan kjøres gjennom trange smug, og du kan faktisk parkere fire stykker på samme areal som en vanlig personbil, eller på én plass som er beregnet på motorsykler.

Bred på landeveien

En smal bil kan fungere helt supert når hastigheten er lav, men ikke særlig trygt når hastigheten økes. Det som gjør denne bilen unik, er at den kan gjøres 40 prosent bredere når du kjører utenfor byen. Dermed ligger den langt mer stabilt på veien og i svinger når hastigheten økes.

Det som skjer er at hjul og hjulbuer skyves ut fra bilens sider, og transformasjonen kan faktisk gjøres mens du kjører. Så snart du er tilbake til trange bygater, aktiverer du bare bymodus igjen, med ett enkelt knappetrykk.

BY OG PERFORMANCE: En smal bil er ikke like gunstig på landeveien som i byen. Da er det greit å kunne bredde den ut. Foto: City Transformer
BY OG PERFORMANCE: En smal bil er ikke like gunstig på landeveien som i byen. Da er det greit å kunne bredde den ut. Foto: City Transformer Vis mer

Fremdriften sikres med to elmotorer som totalt yter 20 hestekrefter. Topphastigheten er 90 kilometer i timen i landeveismodus, nøyaktig det dobbelte av den nevnte Citroën Ami. Rekkevidden er inntil 180 kilometer hvis du bruker den mest i byen, og ned mot 120 kilometer dersom du kjører mest i Performance-modus. Batteriet skal kunne hurtiglades til 80 prosent på en halvtime.

Billig nok?

Produsenten har som mål at City Transformer skal gå i produksjon i 2022, og interesserte kan forhåndsbestille den allerede nå. Prisen er satt til 12.500 euro, tilsvarende rundt 128.000 kroner.

Når bilen kommer i salg skal prisen økes til 16.000 euro, eller rundt 164.000 kroner. Selskapet håper blant annet at bilen kan bli populær hos diverse bildelingstjenester.

Du finner mer informasjon her.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer