Biler med feil:

Bilene som kan ta liv

Feil på kollisjonsputene har tatt flere titalls liv allerede. Flere hundre er blitt skadet.

SLÅR FEIL: Når sikkerhetsutstyret gjør vondt verre. Foto: Takata
SLÅR FEIL: Når sikkerhetsutstyret gjør vondt verre. Foto: Takata Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Undertegnede kunne allerede for snart ti år siden fortelle om den største skandalen som har skjedd i bilens historie – en historie som på langt nær er over.

En japansk underleverandør av kollisjonsputer – Takata, den største av dem alle – måtte innrømme at de har laget kollisjonsputer som ikke bare redder liv, men faktisk også tar liv.

Til nå er et titalls mennesker drept som en direkte følge av kollisjonsputene, og flere hundre er blitt skadet.

Skaden inntreffer først når kollisjonsputen utløses, og det er først da man vet om man har en bil med denne defekten, eller ikke. Resultatet av skandalen ble en påfølgende tilbakekallingsaksjon så massiv i omfang at saken på langt nær er over enda.

Avdekket i Norge

I 2016 tok vi jobben med å kartlegge alle berørte biler i Norge, som på det tidspunktet viste seg å gjelde 130.611 biler. Alle disse bilene var utstyrt med en kollisjonspute som var produsert av Takata, og det på en måte som allerede den gang ble definert som potensielt livsfarlig.

Foruten de bilene som var skrotet eller eksportert, rullet disse bilene fortsatt rundt på norske veier.

Normalt ville en slik situasjon bety at putene måtte skiftes, men i dette tilfellet lot det seg rett og slett ikke gjøre, ettersom omfanget var så stort. Det var snakk om mange millioner puter globalt, og kapasiteten til å produsere erstatningsputer eksisterte ikke. Resultatet er derfor at det fortsatt ruller biler rundt på veiene med puter av det farlige slaget.

På et tidspunkt ble det estimert at antallet puter kunne vokse til nær 300 millioner globalt, og Norge var som sagt ikke utelatt, med sine 130.611 puter på dette tidspunktet. Tross dette har myndighetene likevel ikke valgt å ilegge bilene kjøreforbud.

STOR SKADE: Når detonasjonen som utløser puten skjer med ukontrollert styrke kan mye gå galt. Foto: Takata
STOR SKADE: Når detonasjonen som utløser puten skjer med ukontrollert styrke kan mye gå galt. Foto: Takata Vis mer

Stadige avklaringer

Om man søker etter informasjon om saken, vil man se at det til stadighet dukker opp tilfeller der myndighetene i USA pålegger bilprodusenter å tilbakekalle biler for å skifte ut de potensielt farlige putene. Denne gangen er det Toyota som blir trukket frem.

Som en av verdens største bilprodusenter, har Toyota erkjent å måtte tilbakekalle flere millioner biler, og det er ikke over enda.

Bilene de har fått beskjed om å tilbakekalle denne gangen er 2003 – 2004 Toyota Corolla og Corolla Matrix, samt 2004 – 2005 Toyota RAV4, som er utstyrt med puter fra Takata. Begge disse bilene stod på listen vi publiserte allerede i 2016.

For det norske markedet har Toyota laget en egen nettside der hver enkelt eier kan søke opp sin bil, for på den måten å sjekke hvorvidt hens bil er blant de berørte.

-Vi har god kontroll på utbedringen av disse bilene. Norge er på topp i gjennomføringsgraden av Takata tilbakekallingskampanjene i Europa med en gjennomføringsgrad på rett over 98%.

Samtidig bruker vi fortsatt betydelige ressurser på å få tak i og skifte ut kollisjonsputene på de siste snaut 2% som gjenstår i Takata kampanjene, forteller kommunikasjonssjef Espen Olsen til Elbil24.

Det store spørsmålet er hvor mange andre biler det ruller rundt med puter som strengt tatt skulle vært skiftet. For opp gjennom årene er det som sagt mange liv som har gått tapt som følge av at putene ikke er byttet i tide.

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.