(Elbil24): Adaptiv fartsholder som følger køtrafikken, filassistent for å holde deg i riktig kjørefelt, lys og vindusviskere som slås av og på automatisk – dagens moderne biler har mange førerstøttefunksjoner som gjør det enklere å være bilfører.
Men i en pressemelding understreker Statens vegvesen at selv om mange biler gir inntrykk av at de kan kjøre på egenhånd, så er det fortsatt sjåføren bak rattet som har ansvaret for kjøringa.

Her er elbilene som kommer til Norge i 2024
Kan bli passiv
– Denne utviklingen gir oss mange muligheter, men kan på sikt også gi nye problemstillinger. Etter hvert som bilene kan gi føreren mer assistanse i kjøringa, blir føreren passiv og kan etter hvert miste ferdigheter, forklarer Stein-Helge Mundal, som jobber med regelverk for godkjenning av kjøretøy i Statens vegvesen.
I arbeidet med å utvikle tekniske krav til kjøretøy og førerstøttesystemer i FN og EU, er det nettopp Vegvesenet som representerer Norge.

Mundal påpeker at bilindustrien gjerne vil ha et regelverk som åpner for stadig mer avanserte funksjoner, samtidig som at de ikke vil bli stående med ansvaret.
Skal overvåkes
– Vi i Statens vegvesen er urolige for at bilførerne kan bli for sløve og etter hvert mister evnen til å ta kontroll i kritiske situasjoner når bilen i praksis nesten gjør det meste selv. For at føreren skal være skjerpa, er det nødvendig at vedkommende til en viss grad er involvert i kjøringa, mener Mundal.

Så dyre er bestselgerne å forsikre
For å sørge for at føreren følger med, vil det bli et krav om at føreren overvåkes av et annet system. Systemet skal varsle dersom føreren fjerner hendene fra rattet eller på andre måter er uoppmerksom.
Men Mundal ser ikke bare fordeler der: Med et system som til stadighet skal varsle føreren for ikke å ha et godt grep på rattet eller se i feil retning, vil det også bli mye varslinger i kupeen som kan virke distraherende.
Nettopp det diskuterer vi i denne videoen:
Vil endre fartsholderen
Vegvesenet er skeptiske til å godta førerstøttesystemer der føreren ikke trenger å ha hendene på rattet, og vil heller ikke at den adaptive fartsholderen skal kunne holde en fart som er høyere enn fartsgrensa på stedet.
– Så langt har vi ikke fått støtte for dette fra noen av de andre landene, avslutter Mundal.
Nye regler for utvidede førerstøttesystem forventes klare i 2024.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.