(Elbil24): Elbil-revolusjonen har gitt oss mange nye bilmerker på norske veier de siste årene. Det aller største er amerikansk og heter Tesla, og i løpet av knappe ti år har det blitt registrert mer enn 100.000 Tesla-er i Norge. Hvem skulle trodd.
De fleste nye bilmerkene kommer fra Kina, men det er også et par nye amerikanere på vei. Den første er Lucid og modellen Air, en luksusdoning med enorm rekkevidde.
Ny amerikansk folkebil
Den andre er Fisker - som har et mye bredere publikum i tankene. Den første modellen har fått navnet Ocean, og de første bilene ventes til Norge i nær fremtid.
Dette er en relativt stor SUV, som både lokker med gunstige priser, innovative løsninger og lange rekkevidder.

- Bare begynnelsen
Bilen produseres i Østerrike av Magna Steyr, og er forhåndsbestilt i godt over 2000 eksemplarer i Norge. På verdensbasis er tallet over 60.000.
I høst møtte vi Henrik Fisker, den dansk-amerikanske gründeren bak bilmerket, i forbindelse med at Ocean for første gang ble vist fram i Norge.
- Dette er bare begynnelsen. Den neste modellen vår, Pear, skal vi lage en million eksemplarer av i året innen 2027, sa Fisker til Elbil24.
Fortsetter etter videoen
Dette er Fisker Pear
Pear står for Personal Electric Automotive Revolution, og er en «minimalistisk elbil med fremtidsrettede funksjoner som gir intuitiv kontroll og sporty kjøring», som Fisker selv presenterer dem som. Den er planlagt lansert i 2024.
Dette er en kompakt «urban-SUV» på størrelse med en Volkswagen ID.3, som skal koste 29.900 dollar (rundt 300.000 norske kroner). Hvis det blir den endelige prisen, vil den være i et stadig mer eksklusivt selskap; for øyeblikket er det bare 3-4 elbilmodeller igjen på det norske markedet til priser under 300.000 kroner.
Og det kan jo gi mening. I mange markeder etterspørres små og rimelige biler i langt større grad enn her i Norge. Enkelte bransjefolk har til og med uttrykt bekymring for at billig-bilene kan bli borte, i overgangen til en fossilfri bilpark.
Pear skal leveres med to forskjellige batteripakker, den største skal by på en rekkevidde på rundt 50 mil.
Fisker bekrefter at det er skissene av den produksjonsklare modellen vi nå får se. Ut fra skissen kan det se ut til at bilen er utstyrt med solcellepanel på taket.

Advarer: - Billigbilene kan forsvinne
Skal ha unike løsninger
Veldig mye mer er ikke offisielt i skrivende stund, men like før jul dukket de første bildene av Pear opp, riktig nok godt kamuflert - og med en QR-kode som leder til en side der du kan reservere bilen.
Til Autoexpress sier Fisker at bilen skal ha en rekke innovative løsninger.
- En bil i denne størrelsen må utnytte plassen smart. Bagasjerom-løsningen er for eksempel helt unik. Jeg kaller det for Houdini-bagasjerommet, for ingen har gjort det på denne måten før, sier han, uten å utdype hva som er så unikt.
Autoexpress spekulerer i om det dreier seg om en uttrekkbar skuff i fronten, noe som skal ha framkommet i patentdokumenter fra selskapet, men dette er altså ikke bekreftet - ennå.

Bilen skal først kun selges i USA, men vil komme til Europa kort tid etter, ifølge Henrik Fisker. Fisker jobber også med to andre, fremtidige modeller - i tillegg til Ocean og Pear.
Så langt er ikke noe bekreftet vedrørende disse bilene. Elbil24 kommer naturligvis med mer informasjon så snart vi får den.
Ocean står for øvrig på testplanen vår, og vil bli testet så snart den kommer til Norge.
Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.