Bilmerker skygger unna Twitter etter Musk-oppkjøp

GM, Chevrolet, Cadillac og flere andre av bilmerkene under General Motors har ikke tvitret siden oppkjøpet var et faktum. I tillegg har andre stoppet all betalt markedsføring på det sosiale mediet.

HELT BORTE: General Motors, her ved toppsjef Mary Barra, har unngått Twitter fullstendig siden Musk overtok plattformen 27. oktober. Her står hun foran den elektriske nyheten Cadillac Lyriq, som for øvrig er ventet til Norge til neste år. Foto: GM
HELT BORTE: General Motors, her ved toppsjef Mary Barra, har unngått Twitter fullstendig siden Musk overtok plattformen 27. oktober. Her står hun foran den elektriske nyheten Cadillac Lyriq, som for øvrig er ventet til Norge til neste år. Foto: GM Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Twitter har i mange år vært en særs viktig kanal for publisering av nyheter og kommentarer for nær sagt alle verdens bilprodusenter - og deres ledere. Plattformen har vist seg som svært effektiv når noen ønsker å få spredt noe raskt og til svært mange mennesker - ikke minst i mediebransjen.

Har ført til reaksjoner

Den 27. oktober ble det endelig klart at Elon Musks annonserte oppkjøp av Twitter var et faktum. Tesla-gründeren hadde lagt hele 44 milliarder dollar på bordet, og satte straks i gang en omfattende kutt- og omstillingsprosess for den sosiale medium-plattformen.

Dette har ikke gått upåaktet hen hos bilbransjen, som naturlig nok ser på Musk og Tesla som kanskje den aller største konkurrenten i den elektriske sfæren. Særlig stor oppmerksomhet har det vært rundt at merker som GM, Buick, Cadillac, Chevrolet og GMC ikke har tvitret en eneste gang siden overtakelsen, skriver InsideEvs.com. Disse er alle merkevarer under General Motors-paraplyen.

Bekrefter bekymring

Siden har General Motors åpent bekreftet at dette handler om bekymring knyttet til at det var nettopp Musk som stod bak oppkjøpet.

«Med en konkurrent som eier plattformen, er det viktig for oss å sikre at våre annonseringsstrategier og data kan administreres trygt. Twitter er bare en av mange tilgjengelige kanaler, og vi velger kanaler og plattformer som er mest effektive til enhver tid», skrev selskapet i en epost til Automotive News.

Heller ikke toppsjefene for de forskjellige bilmerkene har tvitret etter overtakelsen.

Andre bilprodusenter har imidlertid fortsatt tvitringen omtrent som før, skriver InsideEvs. Imidlertid skal Volkswagen-konsernet (med blant andre VW, Audi og Skoda) ha stoppet alle betalte aktiviteter på Twitter inntil videre.

Store endringer

Etter at Musk overtok Twitter, har det blant annet blitt kjent at han vil halvere staben i selskapet (rundt 3700 ansatte). Han har også annonsert at han vil stramme inn retningslinjene for å bruke hjemmekontor, i et forsøk på å få alle de ansatte tilbake på kontoret, skriver Kampanje.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.