E-tron Charging Service:

Bilprodusenter vil selge strømmen selv

-For å gjøre det enkelt, er budskapet.

ENKEL LADING: e-tron Charging Service skal gjøre ladingen enkel for bileierne gjennom et stort europeisk ladenettverk. Foto: Audi
ENKEL LADING: e-tron Charging Service skal gjøre ladingen enkel for bileierne gjennom et stort europeisk ladenettverk. Foto: AudiVis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Flere bilprodusenter har gått sammen om et eget ladenettverk. Nå lanseres også systemer som skal formidle strømmen fra andre ladeselskaper i tillegg.

Audis er først ute, og "e-tron Charging Service" ble lansert i forbindelse med lanseringen av selve bilen sist høst, men foreløpig har det vært lite blest om det nye europeiske ladenettverket.

En av grunnene er at prisene ikke var tilgjengelige den gang. Men nå har i alle fall en foreløpig prisliste på lading kommet.

Hva er det?

E-tron Charging Service kan på mange måter sammenliknes med Tesla sitt ladenettverk, med lett tilgang og betaling.

Forskjellen er at laderne ikke er Audi sine egne. I stedet har de inngått samarbeid med en rekke europeiske ladeleverandører, deriblant Ionity, for å gi e-troneierne så bredt tilbud som mulig.

I starten kan de tilby eiere av e-tron å lade på så mange som 72 000 ladepunkter i Europa. Disse er levert av til sammen 220 ladeleverandører, og flere er ventet.

For Norge sin del er Ionity mest relevant. De har en ladekapasitet på opptil 350 kW, og skal etter hvert finnes på Circle K stasjoner rundt om i landet.

App, kort eller gjenkjenning

Alt skal kunne styres via en app eller et eget ladekort.

På sikt skal også ladepumpa automatisk kunne gjenkjenne bilen, slik at man - som på en Tesla supercharger - kan sette i pumpa og starte ladingen uten å måtte gjøre noe.

Dette lar seg gjøre på grunn av en teknologi utviklet av selskapet Hubject, et Berlinbasert selskap dannet i et samarbeid mellom Volkswagen, BMW, Daimler, Bosch, og Siemens.

Hubject har et system, en "public key infrastructure"(PKI) som muliggjør sikker kommunikasjon i tråd med internasjonale regler.

PKI er komplisert, men kort fortalt inneholder den teknologi og programvare som gir en sikker kommunikasjon mellom bilen og laderen, samt en måte å identifisere de ulike bilene på.

Flere på ballen

Teknologien implementeres i bilene gjennom en chip og programvare.

Flere bilprodusenter jobber med tilsvarende teknologier. VW har allerede lagt til rette for å lage en ladestruktur i USA med dette systemet, og Mercedes vil benytte det i sine EQC, uten at en ladestruktur for deres biler er gjort kjent.

Audi sier at deres e-tron som produseres fra midten av sommeren vil ha den automatiske gjenkjenningstjenesten integrert i bilen.

Det er ikke kjent hvorvidt bilene produsert før den tid kan oppdateres til å inneholde denne tjenesten, når den lanseres.

City og Transit

Men hva med prisen på e-tron Charging Service?

Her har Audi delt opp ladenettverket sitt i to kategorier: City og Transit.

Med City menes det ladere som ligger bynært, mens Transit er ladere langs en transportetappe, eksempelvis mellom store byer som Oslo og Kristiansand

Det er også forskjellige rater for de to kategoriene.

Foreløpig er det bare Ionity som er kjent som samarbeidspartner i Norge, men målsettingen fra selskapet er at så mange som mulig skal være inkludert.

Priser hos Ionity

I en introduksjonsperiode vil Ionity ta betalt per ladesesjon:

  • City: 95 kr/lading, uansett mengde
  • Transit: 80 kr/lading, uansett mengde

Etter denne introduksjonsperioden vil de gå over til en prismodell som belaster per kWh.

I tillegg kan du risikere et blocking fee, et gebyr som begynner å løpe dersom man fortsetter å oppta ladeplassen, etter at bilen er fulladet. Gebyret vil øke ytterligere hvis du står over en time over tiden.

City:

  • Lading: foreløpig ikke kjent
  • Blocking fee: foreløpig ikke kjent

Transit:

  • Lading: 3,20 kr/ kWh
  • Blocking fee: 1 kr/ min

Andre ladeleverandører

Som nevnt har Audi 220 samarbeidspartnere i Europa, og det er foreløpig ikke kjent hvem andre enn Ionity Audi skal samarbeide med.

Likevel har de kommet med pris for lading, i de samme kategoriene som over, City og Transit.

City:

  • AC-lading: 1,10 kr/ min
  • DC-lading 3,20 kr/ min

Transit:

  • AC-lading: 1,10 kr/ min
  • DC-lading 3,20 kr/ min

Hvordan Ionity mener de kan prise minuttet til kr. 3,20 per minutt er uklart, når andre har en tilnærmet felles prisstruktur på kr. 2,50 per minutt.

Kanskje Ionity vet noe om fremtidig prisstruktur hos de øvrige som ikke er gjort kjent enda?

Kommer snart

E-tron Charging Service vil lanseres sammen med ankomsten til de første bilene, mens gjenkjenningen og identifiseringsløsningen først er implementert på bilene som produseres fra sommeren.

Hvilke ladeleverandører Audi da vil samarbeide med i Norge - og de så langt ukjente prisene - vil trolig også bli kjent da.