Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Med sine 527 centimeter i lengderetningen, er det ikke mange elbiler på det norske markedet som er større enn Maxus Mifa 9.
Nå lanserer Maxus sin flerbruksbil i Norge, der prisen er satt til 750.000 kroner, som da inkluderer en utstyrspakke verdsatt til 80.000 kroner av importøren.

Volvos neste blir en sværing
Maxus viste frem doningen på IAA-messen i München denne uka. Med akselavstand på 320 centimeter har den tre seterader, med to plasser foran, to i midten og tre bak, altså syv seter totalt. Bak der igjen skal det være plass til 466 liter med bagasje.
Ellers er bilen 1,84 meter høy og to meter bred, med 16 cm bakkeklaring.

Luksus på to rader
Både fører, den ved siden av og de to rett bak bør ha det ekstra komfortabelt i Mifa 9. Disse fire setene har alle både elektrisk justering, varme, ventilering og massasje.

Disse elbil-eierne er minst fornøyde med setene
Som du ser på bildene har setene på andre rad utvidet benstøtte og kan lenes godt bakover, og her har passasjerene en egen skjerm som tilbyr justering av klima, innvendig belysning og den slags.
De to bakerste radene er dessuten montert på skinner, slik at de kan skyves frem om man trenger mer plass til bagasje. Maksimalt tar bilen 2179 liter bagasje.
Mifa 9 kan også trekke 1000 kilo på hengerfestet, men der bør man være oppmerksom på at en 1000-kilos henger i så fall vil kreve at føreren har førerkort med klasse B96, siden tillatt totalvekt da overstiger 3500 kilo.

Her får mange seg en ubehagelig overraskelse
Egenvekten er 2535 kg, med en nyttelast på 485 kg i tillegg til føreren på 75 kg, altså 3095 kilo totalt. Bilen kan ha 100 kilo på taket.
43 mil rekkevidde
Mifa 9 har en batteripakke på 90 kWh netto, og rekkevidden er oppgitt til 430 kilometer etter WLTP-standarden. WLTP-forbruket er oppgitt til 2,18 kWh/mil.

Maksimal ladeeffekt er oppgitt til 120 kW ved hurtiglading, mens du hjemme kan lade med inntil 11 kW effekt. På hurtiglader sier spesifikasjonene at en lading fra 30–80 prosent skal gå på 30 minutter, men det er altså fra 30 prosent og ikke fra 10, som mange andre opererer med.
Ellers yter motoren (forhjulstrekk) 245 hestekrefter med 350 Nm dreiemoment. 0–100-spurten går på 9,2 sekunder.
Panoramasoltak
I taket finner du også et stort panoramasoltak som kan åpnes. Ellers byr bilen også på varmepumpe, 360-kamera med sensorer foran og bak, adaptiv cruisekontroll, innvendig stemningsbelysning i 64 farger, varme i rattet, trådløs mobillader og støtte for Apple CarPlay for å nevne noe.
Bilens funksjoner betjenes blant annet via en 12,3 tommers skjerm, mens 12 høyttalere sørger for lyden.
Mifa 9 koster altså 750.000 kroner i Norge (+ levering), og det er allerede registrert seks biler i Norge. Det eneste eventuelle tillegget er om du vil ha metallic-lakk, som koster snaue 10.000 kroner, og en ladekabel til 4500 kroner.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.