Få gunstige fordeler ved å melde deg inn i Elbil24 PRO!
(Elbil24): - Anlegget i Berlin kommer til å tilby tre ekstra lag med lakk, sier Elon Musk i podcasten Third Row Tesla, ifølge Clean Technica.
Med det lover Tesla-gründeren at den amerikanske elbilgiganten tar kundenes tilbakemeldinger på alvor når de nå bygger nye Giga Factory i den tyske hovedstaden.
De siste årene har det dukket flere opp bilder og videoer som viser dårlig lakk på Teslas modeller, samt en rekke medieoppslag med misfornøyde kunder.
Skrekkeksempler
Da Model 3 gjorde sitt innrykk i Norge, fikk Elbil24 flere henvendelser fra eiere som reagerte på nettopp dårlig lakk.

Store avvik på Model 3
Flere har kommentert manglende lakk på innsiden av dører, inne i hjulbuer og under panserne.
Hos noen har det manglet lakk fullstendig.
I Finland oppdaget Joni Savolainen det han karakteriserer som mangelfull lakk og rustdannelse på bilen sin bare én måned etter at han fikk den utlevert.
Og det er ikke bare Model 3 som har bydd på problemer for kundene.
En norsk Model X-eier oppdaget feil på lakken allerede ved overleveringen, skriver Motor. Vedkommende krevde kjøpet hevet to ganger og fikk støtte av Forbrukerklageutvalget, men ble ikke hørt av Tesla.
Trakk kjøpsanbefaling
Tesla Model 3 var Norges mest solgte bil i 2019 og ble først gitt en gjennomsnittlig god anbefaling av Consumer Reports da Teslas første «folkebil» ble sluppet i USA høsten 2017.

Tesla Model X i kollisjonstest
Forbruker-organisasjonen valgte senere å trekke tilbake kjøpsanbefalingen med følgende begrunnelse:
«Consumer Reports kan ikke lenger anbefale nye Tesla Model 3, fordi medlemmer har opplevd flere problemer med bilene sine. Det er feil på alt fra karosseriet, elektronikk, dårlig lakk og annet utstyr i bilen», skrev organisasjonen.
- Mye bedre enn noe annet
Nå tar altså Tesla grep. På fabrikken Giga Berlin vil det nye lakkanlegget gi kjøpere muligheten til å legge til flere lag med lakk for et «unikt utseende som er nesten umulig med tradisjonelle metoder».

Tesla-tabbe på direkten
- For å få dimensjon i lakken, trenger du virkelig flere lag, sier Musk.
- Hvis man kan legge et glanslag, deretter et lag med fargetone og til slutt et nytt lag med glans, kan du få en slags 3D-følelse i lakken. Det er så mye bedre enn noe annet. Vi kommer til å gjøre dette i Berlin for første gang, fortsetter Musk.
- Verdt prisen
De ekstra lagene vil selvsagt øke prisen på Teslas modeller, uten at det er kjent hvor stor prisforskjellen blir. Ifølge Musk vil de nye lakklagene imidlertid gi verdi for kundene.
I og med at lakkfasilitetene kan formes fra bunnen av når den nye fabrikken bygges, vil Giga Berlin ha et fortrinn på øvrige Tesla-fabrikker.
På sikt er imidlertid planen at andre Tesla-fabrikker vil følge etter.
- Med tiden vil vi oppgradere fabrikkene i Fremont og Shanghai, men det er ganske vanskelig å omstrukturere lakkanlegget når det er står ferdig designet fra før av, sier Musk.

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.