VIDEO: Bli med på en 15 minutters kjøretur med selvkjørende funksjoner. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

VW ID.3:

Bli med på test av markedets beste selvkjøringssystem

Og systemet kommer snart i en rekke nye biler.

Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) Selvkjørende biler har vært en snakkis i lange tider, noe det vil fortsette å være. Blant entusiaster er det mange som tror at enkelte merker er kommet lenger i kampen om å lage selvkjørende biler enn andre.

I realiteten er det myndighetene som regulerer, ikke selvskryt fra enkelte produsenter.

Selvkjøring av biler er sterkt regulert, og det er myndighetene som setter grenser for hva som er tillatt og ikke. Så hvordan kan vi da vite hvem som egentlig leder kampen om å ha den bilen som er kommet lengst med tanke selvkjøring?

Svaret er enkelt. Det kan vi ikke, og ikke er det vesentlig heller. Selvkjøring er ikke noe én eller to produsenter fikser alene.

<strong>SENSORER:</strong> ID.3 bruker naturligvis både radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer som givere. Foto: Fred Magne Skillebæk
SENSORER: ID.3 bruker naturligvis både radarer, kameraer og ultrasoniske sensorer som givere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Selvkjøring blir forøvrig av mange sett på som i betydningen håndfri, at man kan slippe rattet. Men dette er bare én av funksjonene, og den blir garantert den siste som inntreffer. I de fleste biler, som i dag har et snev av selvkjøring, må man aktivt gå inn og styre eller kvittere med en bevegelse, slik at bilen forstår at du har hendene på rattet. Slik er det ikke i ID.3. Den kjenner at den har nærkontakt med en hånd, og den typiske bevegelsen for å bekrefte at du er våken blir overflødig.

NB: Videoen i toppen tar deg med på en 15 minutters kjøretur, der vi aldri måtte bruke noen av pedalene - bortsett fra et stopp ved rødt lys. Se også hvordan Emergency Assist stopper bilen ved et nødstilfelle.

Samhandling

Alle bilene skal ut i det samme trafikkbildet. Standardiseringer legges derfor til grunn, ikke bare for funksjoner, men også tidslinjer for når hvilke funksjoner får lov å inntre. Per i dag er dette definert som de fem nivåene av selvkjøring (se rammesak), og en tidslinje for når disse inntreffer.

Tesla er en av de som ikke har fulgt disse rammene til punkt og prikke. Det har tyske forbrukermyndigheter nå sett seg lei av, og saksøkte derfor Tesla for villedende markedsføring av deres «Autopilot» for et par uker siden. Saken bunner først og fremst ut i at Tesla har lovet mer enn de har kunnet holde, både før, nå og fremtidig.

De færreste har hørt om selskapet Here, som utelukkende jobber med tredimensjonale kartverk, for deretter å bygge lag på lag med enorme mengder informasjon. I årevis har selskapet - som har base i Berlin, og teller over 8.000 personer - samlet informasjon som i dag brukes til å utvikle selvkjørende biler.

Here er et selskap som i fellesskap eies av de store tyske bilprodusentene.

At Here er relativt ukjent skyldes at ikke alle er like ivrige - eller har behov for - til enhver tid å twittre om hva de gjør, eller hvor langt de er kommet. Det er i praksis urelevant frem til det faktisk har en betydning.

Sannheten er at Here og de tyske bilprodusentene har kommet svært langt med tanke på autonom kjøring. De har forstått at de ikke kan fikse biffen alene, men må samarbeide.

De har gått sammen om de viktigste tingene rundt selvkjøring, og det strekker seg langt utenfor bilene. Det inkluderer både høsting av informasjon til utviklingsformål, og deretter utvikling av nødvendig verktøy for å i det hele tatt kunne sende bilene ut på veiene.

I dag ruller det millioner av biler på veiene som sanker informasjon for å gjøre kunnskapsbasen for selvkjøring enda større.

<strong>30 FARGER:</strong> Bilen kan by på inntil 30 forskjellige fargevalg innvendig - også uavhengig for de forskjellige plassene.
30 FARGER: Bilen kan by på inntil 30 forskjellige fargevalg innvendig - også uavhengig for de forskjellige plassene. Vis mer

En forsmak

Hvor langt de har kommet fikk vi en forsmak på i nye VW ID.3.

Ingen annen bil på markedet i dag gjør selvkjøring så problemfritt, og med en presisjon som denne – enkelt og greit. Spesielt ikke om vi legger prisen til grunn.

Hvorfor? Fordi VW har gitt ID.3 alle de funksjonene de har mulighet for, og det innenfor de grenser myndighetene legger til grunn på det nåværende tidspunkt. Samtidig virker systemene prikkfritt i praksis.

Ute på veien

Basisen i systemet for selvkjøring er selve ACC-systemet – Automatic Cruise Controll. I tillegg var bilen vi testet satt opp med Traffic Assist, som bygger ut ACC til å bli et enda mer selvkjørende system. Det brukes alt fra kameraer, radarer og andre sensorer, men vel så viktig er selve kartverket, og alle lagene med informasjon som finnes i dette.

Noen produsenter bruker Google Maps som underlag til alt fra å finne veien, og til å sette hastigheten. Det blir i svært mange tilfeller helt feil.

Hastighetsdefinisjonene i Google Maps er basert på veitype, og det er nesten like stor mulighet for at denne er feil, som at den er riktig.

I ID.3 er det skiltgjenkjenningen som danner grunnlaget for å vite riktig tillatte hastighet. Men ikke alle veier er godt nok skiltet.

<strong>STOR:</strong> Bilen br på god plass invendig og er litt lenger enn en Golf utvendig.
STOR: Bilen br på god plass invendig og er litt lenger enn en Golf utvendig. Vis mer

Det er her de mange lagene til kartverket fra Here legges til grunn, for dette er også satt opp med hastigheter – de riktige hastighetene - som benyttes der det er mangel på skilting.

Alltid på

Du trenger ikke plotte inn en destinasjon for at systemet i en ID.3 skal dra nytte av både ACC-systemet og Traffic Assist. Navigasjonssystemet jobber hele tiden i bakgrunnen, for på den måten å dra nytte av all informasjon den trenger, dersom du har skrudd på alle systemer.

Eksempelvis vet den når du kommer til en krapp sving. I bakgrunnsinformasjonen ligger det også en anbefaling om hvilken hastighet du bør ned til i denne svingen. Bilen starter derfor å bremse ned i forkant, og i det du er på vei ut av svingen akselerer den igjen.

I andre tilsvarende systemer vi har testet, har dette på sett og vis også blitt gjort. Forskjellen er at det i ID.3 gjøres det med en helt naturlig flyt, og den er ikke for treg. Andre biler med tilsvarende systemer har vært for kantete i sin oppførsel, der de eksempelvis venter for lenge med å gi på igjen, men når de først gir på er det nærmest med gassen i bunnen. Dette skaper bare frustrasjon, og man tar heller over selv.

I ID.3 virker alt intuitivt og med en naturlig flyt, og først da er man villig til å la bilen ta over.

Andre eksempler er rundkjøringer, landsbyer, skoler, trafikkarbeid, og så videre. Systemet i ID.3 tar hensyn til dem alle. Jeg har flere ganger opplevd at biler med selvkjørende systemer har forsøkt å lede meg gjennom rundkjøringer i 80 km/t, noe som selvfølgelig ville være problematisk. Dette er igjen systemer basert på Google Maps, som i seg selv er et fantastisk verk. Det har bare ikke nok lag med riktig informasjon til å fungere optimalt for selvkjøring.

<strong>RADARER:</strong> Også bak har VW montert radar for å følge med.
RADARER: Også bak har VW montert radar for å følge med. Vis mer

Derfor er også Tesla nå i ferd med å innføre skiltgjenkjenning, noe en rekke bilprodusenter har hatt i lengre tid. Det anses som essensielt for å kunne håndtere selvkjøring på en sikker måte.

Traffic Assist eller ikke?

Du kan kjøpe en ID.3 med kun ACC start & stop, Automatisk Cruise Controll, som virker helt ned til full stopp og opp igjen. Dette er forøvrig standard på alle de første forhåndsutstyrte bilene som kommer til landet. Deretter kan du velge hvorvidt du ønsker Traffic Assist i tillegg.

Sistnevnte bidrar blant annet til at du holder deg midt i veienbanen, uten å måtte ut og stange i oppmerkingen på hver side før filholdersystemet justerer deg tilbake.

Systemet ser også alt som foregår rundt, og tar hensyn til andre kjøretøy underveis. På den måten er du langt nærmere et selvkjørende system, selv om myndighetene per nå kun tillater at bilen styrer på egenhånd i 15 sekunder, før den indikerer at du må holde hendene på rattet. Dette er en selvfølge i en bil du etter hvert ønsker skal ha så mange selvkjørende funksjoner som mulig.

Både ACC og Trafikk Assist betjenes med knapper fra rattet.

Vår testbil var også utstyrt med Emergency Assist, som tar over kontrollen av bilen i en situasjon der du ikke er i stand til det selv (se video for demonstrasjon).

Bilen varsler deg først om at du må ta i rattet. Dersom du ikke gjør dette i tide, trekker bilen tre ganger i setebeltet for å «vekke» deg. Om dette ikke hjelper, strammer den beltet kraftig og holder det der mens den bremser bilen ned til stillestående. Varselsblinkerne er nå skrudd på, og bilen tuter repeterende for å varsle andre om at her skjer det noe ekstraordinært. Den tilkaller rett og slett hjelp.

Vi har ikke fått bragt på det rene om du også blir tilkalt over bilens SOS-systemer, men dette er høyst tenkelig. Da vil du etter alt å dømme bli oppringt av en hjelpesentral som spør om du trenger bistand.

Men for å svare på inngangsspørsmålet. Bør du kjøpe bilen med Traffic Assist eller ikke? Dette handler naturligvis om personlige preferanser, ønsker og om man finner dette interessant i forhold til prisen.

Personlig ville jeg gjort det, etter å ha prøvd funksjonene i praksis. Etter en hel dags kjøring var det ingen feilslag av noen form. Systemet fungerte prikkfritt, intuitivt, og ikke en eneste gang opplevde vi såkalt «ghost-breaking», der bilen bremser for hindre som ikke er reelle. Det skjer rett som det er med flere andre merker og modeller på markedet.

Støttesystemene i ID.3 er faktisk de beste og mest velfungerende vi har testet i noen bil til nå. Da er det også lett å komme med en anbefaling med tanke på velge til, eller velge bort.

En god nyhet er at VW ikke skal holde systemet for seg selv. Dette blir standarden for alle biler fra VW-gruppen som skal lages på MEB-plattformen. Og det er en hel del, fra både VW, Audi, Skoda og Seat.

Fem nivåer selvkjøring

Det internasjonale standardiseringsbyrået SAE har definer følgende nivåer av autonomi for kjøretøy:

  • Nivå 0: Automatiske systemer gir varsler, men har ingen grad av kjøretøykontroll.
  • Nivå 1: («Hands on»): Føreren og automatiske systemer deler kontrollen over bilen. Et eksempel er adaptiv cruise control (fartsholder), der føreren kontrollerer styringen og bilen kontrollerer hastigheten. Parkeringsassistent, der kjøretøyet kontrollerer rattutslagene og føreren hastigheten, er et annet eksempel, likeså filkjøringsassistent, der bilen korrigerer med rattet dersom bilen er i ferd med å skjære ut av filen. Føreren må til enhver tid være klar til å ta kontroll over alle funksjoner.
  • Nivå 2: («Hands off»): Hands off bør ikke tas bokstavelig, men det indikerer at det automatiserte systemet kan ta full kontroll over kjørefunksjonene gass, brems og styring. Føreren må ha kontroll over kjøringen og være klar til å gripe inn øyeblikkelig hvis systemene svikter. Hendene på rattet er oftest et krav i nivå 2.
  • Nivå 3: («Eyes off»): Føreren kan trygt ta oppmerksomheten bort fra kjøringen, eksempelvis for å tekste eller se på video. Kjøretøyet vil ta seg av situasjoner som fordrer øyeblikkelig handling, som nødbremsing. Likevel må føreren være beredt til å gripe inn innen en bestemt tid, spesifisert av bilprodusenten, når kjøretøyet varsler om det.
  • Nivå 4: («mind off»):Som nivå 3, med unntak av at førerens beredskap ikke er noe krav. Det vil si at fører kan sove eller forlate førersetet. Slik autonom kjøring kan kun foregå innenfor definerte områder/geografiske avgrensninger, eller spesielle situasjoner som kø og trafikkork. Utenom områdene eller situasjonene, må kjøretøyet kunne stanse kjøringen og parkere trygt dersom føreren ikke selv tar kontroll.
  • Nivå 5: («wheel optional»): Rattet kan være overflødig. Ingen menneskelig inngripen kreves. Eksempel: En robot-taxi.

LES HELE TESTEN AV VW ID.3:

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer