Hyundai Ioniq 6, rekkevidde og levering

Blir en av markedets mest effektive

Hyundais nye elbil har fått en svært aerodynamisk utforming. Nå er flere detaljer klare om bilen, og Hyundai lover blant annet svært god rekkevidde.

NY SEDAN: Hyundai lanserer Ioniq 6 - bli med på en gjennomgang av bilen med sjefdesigner Simon Loasby. Video: Hyundai/Elbil24 Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Vi var blant de aller første som fikk se elbilnyheten Ioniq 6 fra Hyundai, under et lukket arrangement i London tidligere i vår. I slutten av juni kunne vi fortelle om dette første møtet, som i stor grad dreide seg om design og løsningene Hyundai hadde valgt for å gjøre Ioniq 6 til den mest aerodynamiske bilen i selskapets historie, med luftmotstand på rett over 0,20 Cd.

Lavt forbruk og lang rekkevidde

Og nettopp lav luftmotstand kan vise seg å bli en gjennomgangstone i fremtidige elbiler. Lavt forbruk er ikke lenger bare noe som er kjekt for å komme seg lengst mulig, det blir også viktigere og viktigere for lommeboka og til syvende og sist også strømnettet.

Med et oppgitt forbruk så lavt som 1,4 kWh pr mil, er det ingen tvil om at Ioniq 6 blir blant de mest energieffektive bilene i sin klasse, og det kan vi i stor grad takke utformingen for. Når du kommer opp i hastighet på motorveien, blir luftmotstanden fort den faktoren som påvirker forbruket mest.

Og det gjenspeiles i forbruket på Ioniq 6. Den leveres med to batteriløsninger, der det er den minste pakka med et batteri på 53 kWh at forbruket oppgis så lavt som 1,4 kWh pr mil. Men med den største pakka på 77,4 kWh, skal rekkevidden være hele 610 km. Til sammenligning har crossover/SUV-en Ioniq 5 med tilsvarende batteripakke en rekkevidde som ligger rundt 100 kilometer bak.

Fortsetter etter bildekarusellen

0-100 på 5,1 sekunder

Bilen vil bli tilgjengelig i versjoner med drift på bakhjul eller drift på alle fire hjul, og det er førstnevnte som vil gi den lengste rekkevidden. Topputgaven med drift på alle fire hjul, byr på 325 hestekrefter og dreiemoment på 605 Nm. Det skal sørge for en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,1 sekunder.

Fra før visste vi at Ioniq 6 bygges på samme plattform som Ioniq 5 og Kia EV6. Det betyr blant annet lang akselavstand (295 cm) og støtte for 800V-lading, med peak-ladeeffekt på godt over 200 kW på lynladere som støtter 800V (for eksempel Ionity).

Bærekraft og sikkerhet i fokus

Under lanseringen la Hyundai stor vekt på at de har hatt stor fokus på bærekraft og gjenbruk i materialvalget i kupeen, noe som naturligvis er helt i tråd med trendene for tiden. Forseteryggene skal dessuten være 30 prosent tynnere enn tradisjonelle bilseter, en egenskap de for øvrig deler med nye Kia Niro EV.

Som ventet vil bilen også bli utstyrt med en rekke kameraer, sensorer og løsninger som skal sørge for sikkerheten om bord og på veien, blant annet avanserte førerassistenter som hjelper deg med alt fra å holde trygg avstand til forankjørende til å svinge unna plutselige farer. Man skal også kunne fjernstyre parkeringen ved hjelp av bilens nøkkel.

Produksjonsstart i høst

Elbil24 kommer naturligvis tilbake til alt dette og mer når vi får bilen til test. Det blir imidlertid en stund til; Hyundai opplyser at produksjonsstart blir i løpet av høsten. Det betyr mest sannsynlig at de første bilene kommer til landet før nyttår, men det skal vi komme tilbake til så snart vi vet mer med sikkerhet.

Få også med deg denne høyaktuelle duellen:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.