Kobolt i elbil-batterier:

BMW går bort fra Kongo-kobolt

Vil sikre bærekraftig utvinning av råmaterialer.

KONGO-KOBOLT: BMW stopper kjøp av kobolt utvunnet i gruver i Kongo. Bildet viser en arbeider med en kobolt-stein fra en av landets mange gruver. Foto: Reuters.
KONGO-KOBOLT: BMW stopper kjøp av kobolt utvunnet i gruver i Kongo. Bildet viser en arbeider med en kobolt-stein fra en av landets mange gruver. Foto: Reuters.Vis mer

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 PRO-medlemmer.

(Elbil24):

BMW vil slutte å kjøpe kobolt fra Den demokratiske republikken Kongo til bruk i sine batterier.

Ifølge Andreas Wendt, som er ansvarlig for innkjøp i BMW, vil ikke produsenten lenger kjøpe kobolt fra den afrikanske republikken etter 2020/21, skriver electrive.com.

Vil sikre opphavet

Ifølge BMW har etterspørselen etter kobolt sunket som følge av utvikling innen batteri-industrien. I tillegg mener de det finnes nok kobolt-reserver som foreløpig ikke har blitt utnyttet andre steder enn i Kongo.

For foreløpig kommer man ikke bort fra kobolt i battericeller, men utviklingen kan medføre bruken av andre råmaterialer i framtidas batterier.

Derfor ser BMW på mulighetene for å sikre opphavet til deres råmaterialer. For å helt erstatte Kongo-kobolt i batterier forventer BMW at flere sjeldne råmaterialer må utforskes i andre områder. Men etterspørselen er stor, og for å kunne erstatte Kobolt må denne etterspørselen betydelig ned.

BMW har blant annet startet et samarbeid med det tyske selskapet GIZ som jobber for bærekraftig utvikling.

Sammen har de startet et treårig pilotprosjekt som skal utforske småskala gruvedrift etter råmaterialer til batterier. Fokuset skal være gode og bærekraftige levevilkår for gruvearbeiderne.

Kritisert

At batteriprodusenter bruker kobolt fra gruver i Kongo har lenge vært kritisert. Seinest under utdelingen av Nobels fredspris i 2018 kritiserte vinner Denis Mukwege batteriindustrien for å bruke råstoff utgravd under kritikkverdige forhold i hans hjemland DR Kongo.

Både elbil-batterier og andre litium-ionbatterier bruker i dag Kobolt som en av bestanddelene.

Det anslås at rundt 60 prosent av jordas koboltressurser finnes i Den demokratiske republikken Kongo, og landet sørger alene for rundt 40 prosent av den globale eksporten.

Det hevdes at en betydelig andel av kobolten som utvinnes i landet kommer fra privateide og uregulerte gruver, der både barn og voksne jobber under livsfarlige forhold for luselønn.

På en pressekonferanse etter fredsprisutdelingen i fjor sa prisvinner Mukwege:

– Det som skjer i Kongo, er plyndring av våre ressurser. Resultatet av denne plyndringen, har vi alle i lommene våre. Så vi har alle et ansvar her. Vi kan si nei til ulovlig salg av mineraler. Det er en skam, og noe vi ikke må akseptere. Det er vårt ansvar, sa Mukwege.

Starter kompetansesenter

I tillegg til det rent etiske spørsmålet rundt utvinning av kobolt, sa BMWs Andreas Wendt at batteriressurser også er en stor faktor for prisstabilitet for bransjen.

Han ville imidlertid ikke gi noen hint om hvorvidt selskapet selv ville starte med produksjon av egne battericeller. Fremdeles løper deres kontrakt med battericelle-produsent CATL.

Men han sier at de har planer om et kompetansesenter på battericeller som skal åpnes denne sommeren. 200 mennesker skal ansettes og vil fokusere på forståelse og utvikling av battericeller.