Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?
(Elbil24): BMW er i støtet når det gjelder elbiler om dagen. De har allerede åpnet ordreblokkene for modellene i4 og iX, men frem til disse kommer på markedet i november, er det evig unge i3 og SUV’en iX3 som trekker lasset.
Nå får sistnevnte flere oppgraderinger, som ifølge BMW kvalifiserer til at den også får M-emblemer.
Nå skal vi likevel ikke villede ved å gi inntrykk av endrede ytelser, for motor, batteri og drivverk er fortsatt det samme. Det er også ytelsene, med 286 hestekrefter fra 400 Nm dreiemoment, som er nok til å gjøre sprinten til 100 km/t unna på 6,8 sekunder. Når det gjelder forbruk og rekkevidde har bilen allerede sparket kraftig fra seg ved være både gjerrig og utholdende i rekkeviddetester.

En elektrisk opptur
Detaljene
Forskjellen ligger rett og slett i en rekke mindre detaljer, og mange av dem er synlige. Det er da også viseuelle detaljer som rettferdiggjør M Sport navnet, ikke ytelsene. Du ser blant annet at bilen har fått et sett smale skjermbreddere, den har en ny løsning for å slippe luft ut av hjulhusene i bakkant av forskjermene, og den har fått et nytt felgdesign.
Formatet på grillen skal også være endret, uten at vi helt klarer å finne disse forskjellene uten gå mer detaljert til verks.

VW ID.4 møter BMW iX3
På den nye M Sport er også frontlyktene smalere enn på nåværende modell. LED Matrix er nå standard, men bilen kan også bestilles med BMW Laser Light, som på iX3 skal gi hele 650 meters rekkevidde, dersom du holder deg over 60 km/t. Også bak er det nytt lyktedesign, og den har fått en ny diffusor i støtfangeren bak. Om denne er noe mer effektiv enn den forrige vites ikke.
Innvendig har man fått en ny og i følge BMW en forbedret berøringsskjerm over midtkonsollen. Denne er nå på 12,3 tommer. I tillegg har du nå mulighet for å bestille bilen med oppvarmet M Sport ratt.
Den norske importøren har gjort det til en vane å forenkle utstyrshysteriet ved å lage ferdige og mer prisgunstige pakker. Det gjør jobben lettere for både selgerne deres og oss kunder.
For iX3 M Sport kalles pakkene Charged (fra kr. 579.720), Charged Plus (fra kr. 637.720), eller Fully Charged (fra kr. 629.900).
Sistnevnte har stort sett alt man kan komme på, men ikke frykt. BMW har mer utstyr enn det man finner i alle disse tre pakkene, og det er fortsatt mulig å gjøre bilen til sin egen, bare man taster kode og klar.
Produksjonen av iX3 M Sport starter i september, men bilene produseres i Kina, og skal deretter fraktes til Norge med skip. De første bilene triller derfor inn i landet en god stund senere, men vil likevel ankomme tidsnok til at du er garantert å slippe en mulig prisøkning som følge av moms på elbiler i 2022.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.