Full-elektrisk SUV på veg:

BMW iX3 offisiell, og på Norgesbesøk

"Alle" vil ha SUV, og mange vil ha elbil. Her er BMWs svar på kombinasjonen, og ordrebøkene er åpnet.

NÆR SLEKTNING: Jo da, iX3 er en nær slektning av nye fossilbilen X3. Tankpåfyllingen er byttet med ladekotakt. Foto: BMW
NÆR SLEKTNING: Jo da, iX3 er en nær slektning av nye fossilbilen X3. Tankpåfyllingen er byttet med ladekotakt. Foto: BMWVis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Bilen ble første gang vist for publikum under bilmessen i Beijing tidligere i år, og den skal komme på markedet først i 2020. Selv om dette virker å være langt ut i fremtiden er det knapt noe senere enn man kan få noen av de øvrige konkurrentene, der ventelistene er lange.

BMW Concept iX3 er en helektrisk konseptmodell basert på den ordinære BMW X3. Den elektriske motoren har en effekt på over 270 hk, mens høyspenningsbatteriet har en nettoeffekt på over 70 kWt.

Her er det tydlig at BMW har hørt vår bønn om å oppgi nettokapasitet, som er den kapasiteten av batteriet du faktisk får anvendt.

Det gir konseptbilen en rekkevidde på over 400 km etter den nye WLTP-kjøresyklusen som nå innføres. Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading, noe som vil bety en ladetid på rundt 30 minutter.

Skal ta forhåndsordre

BMW Concept iX3 var nylig på en snarvisitt her til lands, først utstilt på den internasjonale offshore og energi-konferansen ONS 2018 i Stavanger, deretter ble den fraktet til Oslo for å vises til spesielt inviterte gjester, et lukket kundearrangement på Henie Onstad Kunstsenter i Oslo.

BLÅ DETALJER: Hele bransjen bruker fargen blå for å indikere elektrisitet. BMW iX3 er intet unntak. Foto: BMW
BLÅ DETALJER: Hele bransjen bruker fargen blå for å indikere elektrisitet. BMW iX3 er intet unntak. Foto: BMW Vis mer

– Vi har registrert en betydelig interesse for det som blir BMW’s neste elbil. Vi vet at mange nysgjerrige venter på flere detaljer, men vi kan foreløpig ikke røpe noen tekniske spesifikasjoner for den endelige produksjonsmodellen som kommer i 2020.

Det vi kan fortelle, er at vi om kort tid åpner for forhåndsordre, sier Marius Tegneby.

Og det var nettopp dette som skjedde på det lukkede arrangementet. Disse fikk mulighet for å stille seg først i køen. Nå er mulighetene også åpnet før resten av markedet.

Elektrifisert fremtid

BMW var tidlig ute og med storsatsing av elbiler, selv om modellrekken av fullelektriske biler har vært begrenset til i3. Den ble først lansert for pressen i 2011, og kom som et friskt pust med mye nytenking på markedet i 2013.

Den gang sa vi at BMW på mange måter hadde redefinert hvordan en bil skal bygges, ettersom de viktigste komponentene av karosseriet er av karbonfiber, og drivlinjen altså fullelektrisk.

STOR SETT LIKT: iX3 har spesialfelger som skal være bedre for luftmotstanden. Foto: BMW
STOR SETT LIKT: iX3 har spesialfelger som skal være bedre for luftmotstanden. Foto: BMW Vis mer

I 2025 vil BMW Group tilby 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske. Om alle disse skal være batterielektriske, eller om det inkluderer hydrogenelektriske sier de ikke noe om nå.

Merket har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9.

De er med andre ord med på tanken om at fremtidens biler er elektriske, og konseptbilen BMW i Vision Dynamics som ble vist på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst er bekreftet som den kommende helelektriske BMW i4.

Tidligere har vi fått hint om at BMW i5 skal være hydrogenbasert, uten at vi har fått det 100 prosent bekreftet.

BMW har derimot bekreftet at studieversjonen av den kommende helelektriske BMW iNext vil vises nå i år, og vil være et flaggskip som viser en rekke nye innovasjoner og autonome egenskaper, når produksjonen starter i 2021. MINI, som også er en del av BMW-gruppen, kommer med sin første elbil i 2019.