Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Bilmessen i München nærmer seg med stormskritt, en messe som mer enn noen annen er de tyske bilprodusentenes lekegrind på hjemmebane. For så nasjonalistisk er faktisk bransjen blitt, at de tyske merkene ikke ønsker å bruke Paris-messen i Frankrike til å vise høydepunkter, på samme måte som de franske merkene stort sett holder seg unna de tyske messene.
Denne gangen er det blant annet store forventninger til hva særlig BMW har å komme med, og ryktene svirrer.
Sjefen sjøl, Oliver Zipse har nå selv lekket noe av de som skal vises, uten å avsløre hvilken bil det blir. BMW har som kjent tidligere snakket mye om BMW i Vision, der software og hardware møtes og bilen som produkt blir noe helt annet enn det vi er vant med.

Ikke først ute
Uten å dra Tesla opp av hatten i ett og alt, men de startet showet med å lage programvarebaserte biler, der det er datamaskinen som er mesterverket, og de mekaniske delene kun gjør det datamaskinene beordrer dem til.
Det har tatt resten av bilbransjen lang tid å sette tilsvarende filosofi ut i live, men nå kommer dem som perler på en snor. Og dette får vi se mer av fra BMW på den kommende bilmessen, som åpner dørene for publikum første uken i september.

Audis billigste vs BMWs billigste: Duellen ingen vil tape
Under årets CES-messe i Las Vegas viste BMW frem konseptbilen i Vision Dee. Denne var nettopp et eksempel på en programvarebasert bil, uten at vi skal ta det for gitt at akkurat dette karosseriet noen gang vil ende på gata. Det vi likevel kan følge med på er lyssignaturen BMW viste på akkurat denne konseptbilen. Det samme med tanke på den tradisjonelle nyregrillen, som på Dee gikk helt ut i hele bilens bredde. Med andre ord, det er noe veldig nytt på gang hos BMW, og Oliver Zipse lover oss en ny konseptbil i München, som etter hvert kommer til å bli et ferdig produkt. Navnet er som nevnt BMW Vision Neue Klasse, men dette er ikke snakk om et enkelt produkt, men en plattform som kan brukes på mange produkter.

Merkets fremtid
Til Automotive News forteller Zipse at dette er et megaprosjekt, og handler om hele selskapets fremtid. Mange mener BMW har vært for tilbakeholden i sin satsing på elektriske kjøretøy, og at de lanserer elbiler på delt plattform med de fossile utgavene er en feilslått strategi.
Til disse er det verdt å nevne at strategien til VW heller ikke har gått smertefritt, selv om de var tidlig ute.
VW snekret de første planene rundt MEB-plattformen rett etter dieselskandalen. Det er snart ti år siden, og har heller ikke snudd verden på hodet. Det er først nå de virkelig store tingene er i ferd med så skje. Så gjenstår det å se om det er de tyske merkene, eller de kinesiske som klarer å leve opp til forventningene raskest og best. Derom hersker det en ganske stor uro innad i bransjen, kanskje mest i den europeiske delen av bransjen.
Se video: Prøvekjøring av en elbil fra BMW anno 1972:
Nummer tre i rekken
Den nye bilen BMW nå skal vise frem, skal altså offentliggjøres for en hel verden lørdag 2. september. Dette blir den tredje konseptbilen i Vision-serien, etter Vision Circular som ble vist på forrige bilmesse i München i 2021, og og nevnte Vision Dee, som altså ble vist i Vegas januar i år. Med Vision Circular var det altså det bærekraftige og resirkulerbare som var tema, mens Dee tok for seg det digitale. Nå kommer det etter alt å dømme et produkt der vi får se disse smelte sammen i noe som en dag skal bli en ny bil.
Den første produksjonsbilen ut i Neue Klasse skal etter planen settes i produksjon på en ny fabrikk i 2025. Da skal den i følge Zipse sette en ny målestokk for både rekkevide, ladehastighet, og en veldig spennende ting til, nemlig prisen.

Så gjenstår det å se om disse utsagnene står seg også i 2025, for nå skjer alt i så raskt tempo at det er vanskelig å henge med i svingene.
Senest denne uken lanserte den kinesiske batteriprodusenten CATL et nytt batteri som skal komme i produksjonsbiler allerede rett over nyåret. Disse skal redusere ladehastigheten betraktelig, og samtidig øke energitettheten og dermed også rekkevidden, om ønskelig. Vi får således håpe BMW ikke har gått ut på dato allerede i det bilene triller ut av fabrikken, men vi frykter det ikke.
Elbil24 kommer tilbake med mer informasjon når dette blir delt med oss, senest 2. september.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.