Bli medlem av Elbil24 PRO i dag, og få tilgang til alle de viktigste sakene og en rekke gode medlemstilbud!
(Elbil24): BMW i4 ble lansert mot slutten av fjoråret, en bil det står horder av kunder og venter på. Bilen ble annonsert med valgfri to- eller firehjulsdrift, og de første bolkene med kundebiler triller innover landegrensene i disse dager.
Elbil24 kåret i desember bilen til Årets Bil 2022, sammen med Dagbladet.

Dessverre er det lange ventelister på bilen, for mottagelsen har nok overrasket en hel BMW-organisasjon. Da kunne det norske markedet dratt stor nytte av en annen nykommer fra selskapet, som vises for offentligheten i disse dager – en helt ny fullelektrisk BMW 3-serie.
Kommer ikke
Den nyfødte elbilen – basert på 3-serien – vil dessverre kun lages for det kinesiske markedet, og den får faktisk navnet i3, tross den allerede eksisterende i3, som er en helt annen type bil. Det fulle navnet på nykommeren er BMW i3 eDrive35L.
Logikken forteller med dette at det er en fullelektrisk 3-serie, at den er tohjulsdrevet, og har en svakere motorisering enn vi kjenner fra i4 eDrive40. Bokstaven L forteller at det er en lang utgave, med strukket akselavstand.

BMW i4 M50: Mildt sagt imponerende
En fullelektrisk 3-serie sedan ville antagelig ikke vært førstevalget her til lands dersom i4 hadde vært mulig å få fatt i. Men i sistnevntes fravær kunne den likevel vært en god erstatning. I4 har likevel en mer strukket taklinje, og en bakluke der bakruten også følger med opp ved åpning av bagasjeromsluken. På en 3-serie er det bare den tradisjonelle luken som åpnes.

Den kinesiske i3 vil ha et batteri på 70,3 kWh brutto (66,1 netto anvendelig). Hva dette ville gitt av rekkevidde etter WLTP-standarden vites ikke, men etter den kinesiske målenormen CLTC mener de å kunne legge bak seg 526 kilometer, med et forbruk på 1,43 kWh per mil.

BMW i4 M50 i verdens første vintertest
Rask, og ikke så rask
Med med et energilager i form av et batteri som er 10 kWh mindre enn vi finner på de i4 som kommer hit til lands, er det også naturlig at i3 eDrive35L får en mindre motorisering. For mens vårt markeds i4 eDrive40 leveres med en 340-hesters motor, vil den elektrifiserte 3-serien få en motor som leverer 282 hestekrefter.
Strengt tatt ville dette antagelig holdt for veldig mange, ettersom den likevel byr på en sprint til 100 km/t på bare 6,2 sekunder.
Men i3 eDrive35 leverer ikke høy fart på alle måter, spesielt ikke på ladefart. For mens i4 kan vise til en maksimal ladeeffekt på 200 kW, håndterer 3-serien i nevnte konfigurasjon kun 95 kW ladeeffekt, på det meste. Det kan være dette er innenfor akseptabelt i Kina, der bilen skal selges, men ikke i Norge. Det kan også nevnes at denne skal konkurrere mot Tesla Model 3 også i Kina, så her ser det ut til at BMW har vært litt vel moderate, sammenlignet med konkurrenten.

Utover dette vil også nye i3 eDrive 35L få BMW sitt nye operativsystem, OS8. Uten at vi har bilder av interiøret å se på, så regner vi derfor med at også denne vil ha skjermplanken med de to store skjermene ved siden av hverandre, som på i4 og nye iX.
Alternativer
Selv om nye i3 ikke er tenkt til vårt marked, så finnes det andre løsninger. For en ting er at vi nå har en i4 eDrive 40 på listen over hva vi kan velge, men i4 er også tenkt i ytterligere utgaver. Det er hintet om en bil med omtrent samme effekt som eDrive 40, men med firehjulsdrift - xDrive - uten å måtte gå hele veien opp til en M50 med nær 600 hestekrefter.
Det er også hintet om en i4 med mindre motorisering enn eDrive40, så kanskje vi får se nettopp en i4 med samme motorisering som vi her gjør i den kinesiske eDrive 35L?
Det vil i så tilfelle bli en i4 i rimeligere utgave enn dagens, og den vil fortsatt kunne by på nok krefter og ytelser til at mange vil være fornøyd - og det til en rimeligere penge.
Siste ord i saken er med andre ord ikke sagt.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.