BMW i5 Touring:

BMWs første el-stasjonsvogn

Nå kommer det som for mange vil være den mest etterlengtede versjonen av BMW i5.

BMW tar nå imot forhåndsbestillinger av stasjonsvogna i5 Touring, som i første omgang lanseres i to varianter. Foto: Fabian Kirchbauer Photography
BMW tar nå imot forhåndsbestillinger av stasjonsvogna i5 Touring, som i første omgang lanseres i to varianter. Foto: Fabian Kirchbauer Photography Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

(Elbil24): Per i dag finnes det ikke voldsomt godt utvalg blant elbilene om man er på jakt etter en stasjonsvogn. Markedet har lenge vært dominert av SUV-er, men interessen virker økende for stasjonsvogn-formfaktoren.

Men nå får MG5, Nio ET5 Touring og Opel Astra nok en spiller på laget, i det BMW lanserer i5 Touring, altså stasjonsvognutgaven av bilen som ble kåret til Årets Bil 2024.

Dette er da den 6. stasjonsvogn-modellen i BMW 5-serie, en bil som debuterte på markedet i 1991, men denne utgaven er også større. I lengden har bilen økt med nesten ti centimeter kontra forrige generasjon 5-serie, og bilen er drøye tre centimeter bredere og høyere.

Foto: Fabian Kirchbauer Photography
Foto: Fabian Kirchbauer Photography Vis mer

To utgaver først

Det blir eDrive 40 og M60-utgavene som slippes først, mens flere skal komme senere, der BMW hinter om en xDrive-utgave senere i år, som da det må være rimelig å anta vil plassere seg mellom de to første i pris.

eDrive40 og M60 er da henholdsvis to- og firehjulsdrevne utgaver, der M60-varianten har godt med krutt under panseret.

Her går nemlig 0–100-sprinten på 3,9 sekunder, drevet av to elektriske motorer med en samlet systemeffekt på 517 hestekrefter og 795 Nm dreiemoment. Med M Sport Boost-funksjonen aktivert, yter motorene 601 hk/820 Nm. Toppfarten er begrenset på 230 km/t.

eDrive 40 er da noe mer beskjedent motorisert, men 340 hk/430 Nm sparker greit fra seg det også, med 0–100 på 6,1 sekunder.

Foto: Fabian Kirchbauer Photography
Foto: Fabian Kirchbauer Photography Vis mer

Kan trekke henger

Både eDrive40 og M60 kan trekke henger, men firehjulstrekkeren har plass til mer og kan skilte med 2000 kg hengervekt versus 1500 kg.

Oppgitt WLTP-rekkevidde for de to variantene er 560 km for eDrive40 og 506 km for M60. De har begge det samme batteriet på 81,2 kWh, og der M60 har 22 kW ombordlader som standardutstyr, kan du også få det som ekstrautstyr på eDrive40, som ellers skilter med 11 kW.

På hurtigladeren kan begge skilte med 205 kW som toppnotering, og en lovnad på 10–80 prosent på 30 minutter.

BMWs første el-stasjonsvogn

Får premiére på eCarExpo

BMW i5 Touring kommer i mai, men kan forhåndsbestilles allerede nå. Prisene starter på 705.200 (eDrive40) og 1.099.700 (M60), der en «svært godt utstyrt» fully charged-utgave koster rundt 160.000 kroner ekstra på begge modeller.

Til helga går eCarExpo-messen av stabelen i Lillestrøm, og de som skal dit blir blant de aller første som får se i5 Touring.

– Helt nye BMW i5 Touring blir et av våre høydepunkt på vår stand på eCarExpo i helgen. Der får den selskap av helt nye BMW iX2, BMW iX1, BMW iX og BMW i7. Sistnevnte med BMW Theatre Sceen for full kino-opplevelse i baksetet, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.

PS! Som Elbil24-leser får du halv pris på inngangsbilletten til eCarExpo.