Bør du kjøpe brukt elbil?

Ja, mener ekspertene, som gir deg tips og sjekklister.

KJØPE BRUKT? En brukt elbil er en godt kjøp, sier forbrukerøkonom. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
KJØPE BRUKT? En brukt elbil er en godt kjøp, sier forbrukerøkonom. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Denne artikkelen er finansiert av Elbil24 PRO-medlemmer.

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Som Elbil24 har skrevet om tidligere, så eksploderer bruktmarkedet for elbiler.

Sammenliknet med for et år siden er det nær dobbelt så mange elbiler til salgs fra privatpersoner og forhandlere.

Men å kjøpe en brukt elbil, spesielt hvis du akkurat er i ferd med å ta steget inn i den elektriske bilverdenen, kan være vanskelig og forvirrende.

Men med våre eksperters tips, får du litt hjelp på veien.

– Et smart kjøp

Magne Gundersen er forbrukerøkonom i Sparebank1, men er kanskje mest kjent som en av flere programledere og økonomer i TV3-programmet Luksusfellen.

Han sier at en brukt elbil er det mest økonomiske bilkjøpet du kan gjøre. Og det er det flere grunner til.

– Sammenliknet med en ny elbil er det helt klart verditapet. Det er de første tre åra man ser størst verditap på en bil, så kjøper man en brukt bil unngår man dette. I tillegg så er det et mye rimeligere bilhold med elbil, med mindre penger på verksted og billigere drivstoff.

Bekymret for garantien?

Akkurat nå ligger det om lag 6000 brukte elbiler på FINN, men flere av disse nærmer seg fem år gamle, altså det tidspunktet hvor garantien på bilen går ut. Selv om batterigarantien varer i åtte år, vil ikke resten av bilen være dekket.

Dette kan gjøre folk skeptiske, men det har de ingen grunn til, sier Gundersen.

GODT KJØP: Brukt elbil er et godt kjøp, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix
GODT KJØP: Brukt elbil er et godt kjøp, sier forbrukerøkonom Magne Gundersen. Foto: Gorm Kallestad / NTB Scanpix Vis mer

– Er bilen mer enn fem år gammel, har trolig garantien frafalt. Det er litt usikkerhet rundt hvor mye vedlikeholdet av bilen da vil koste, fordi vi rett og slett ikke har så mye erfaring med det.

Likevel syns han ikke at man skal være noe mer engstelig for bortfall av garantien på en elbil, enn for en fossilbil.

– Fordelen med elbiler, er at det er færre ting det kan gå feil på enn fossilbiler. Det er erfaringsmessig lite feil med motoren for eksempel, forklarer Gundersen.

Kjøpe av privatperson eller forhandler?

Av de brukte elbilene på FINN i dag er drøye 1400 annonsert av privatpersoner, mens de resterende bilene er til salgs hos bilforhandlere.

Jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, sier det finnes mange pent brukte elbiler på markedet, men hans råd er å kjøpe av en forhandler.

– Det er tryggest å kjøpe av en profesjonell bilforhandler, da har du vern etter forbrukerkjøpsloven. Du kan blant annet klage på fabrikasjonsfeil i fem år etter kjøpet. Dersom du kjøper av en privatperson, er denne fristen bare to år.

Han forteller at elbiler teknisk sett er mindre kompliserte enn biler med vanlig drivstoff, noe som reduserer risikoen for skader og avvik.

Likevel bør du sjekke en elbil på lik linje med en fossilbil, dersom du vurderer et kjøp.

Sjekkliste for kjøp av elbil

– Mange av bilene er såpass nye at de bør ha en full servicehistorikk, noe du som kjøper bør be om å få se. Utover det så sjekker du elbilen på samme måte som andre biler, forteller Iversen, som har følgende sjekkliste:

BRUKTBIL: Kjøp fra forhandler, råder jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet/Njerve
BRUKTBIL: Kjøp fra forhandler, råder jurist i Forbrukerrådet, Thomas Iversen. Foto: Forbrukerrådet/Njerve Vis mer
  1. Vurder ditt bilbehov
  2. Se etter rust, skader og ulyder
  3. Sjekk at bilen lader ordentlig
  4. Be om servicehistorikk
  5. Prøvekjør bilen
  6. Bruk kontrakt

I 2018 mottok Forbrukerrådet flere klager på elbiler enn fossilbiler. Og det har en naturlig årsak, sier Iversen.

– Elbilteknologien er fortsatt ganske ny, og det øker dessverre risikoen for at bilen du kjøper har fabrikasjonsfeil eller estetiske avvik.

Iversen forteller at Forbrukerrådet kan mekle mellom kjøper og selger dersom det blir en konflikt, selv om de fleste saker løser seg med samtale mellom kjøper og selger.

– Vær skeptisk

Forbrukerøkonom Gundersen råder kjøpere til å se hva andre har erfart med bilen man vurderer.

– Når du har funnet bilen, så sjekk den ut. Hvis det er en bil som har et dårlig rykte, så sjekk forumer på nett. Finn ut hva andre syns om den bilen du vurderer, kanskje har den et ufortjent dårlig rykte. Finner du feil som går igjen i forumene, er det lurt å være litt skeptisk.

Her er Magne Gundersens tips:

  • Se på bilen
  • Prøvekjør
  • Sjekk servicehistorikk
  • Snakk med andre som eier, eller har eid, den bilmodellen.
  • Sjekk pris på sammenliknbare modeller
  • Og kjenn på magefølelsen.

De billigste elbilene på FINN akkurat nå er små modeller, som i-Miev fra Mitsubishi, eller Think. Mange tenker at disse bilene har altfor kort rekkevidde, men Gundersen utfordrer kjøpere til å faktisk tenke over behovet.

– Det viktigste er kanskje ikke rekkevidda, men det er å finne en bil som dekker ditt behov. For de aller fleste vil en bil som har over ti mils rekkevidde dekke det daglige kjørebehovet, sier Gundersen.

Bør jeg kjøpe nå?

Med stadige nye modeller på bruktmarkedet, er det lett å tenke at man bør vente noen år til, i tilfelle det kommer enda noen nye. Men situasjonen vil trolig være den samme om to år, eller tre år, sier Gundersen.

– Finner du en elbil som passer din lommebok og dekker dine behov i dag og framover, er det ikke noe å vente på. Bilen du kjøper nå kan alltids selges igjen dersom du finner en annen bil du har mer lyst på noen år fram i tid. Jeg tror det vil være et godt marked for kurante brukte elbiler framover.

– Men kommer jeg til å få solgt bilen min igjen om noen år?

– Jeg tror det vil være et ok marked om to eller tre år, fordi det er en stor overgang nå fra fossilbiler til elbiler. Derfor tror jeg det vil være et stort sug etter både nye og gamle elbiler i åra som kommer, sier Gundersen.