Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24):
– Vi har å gjøre med en bransje som er tuftet på å dytte og lure forbrukerne inn i dårlige avtaler, sier direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket.
Antall henvendelser til Forbrukerrådet om strøm økte med 70 prosent i fjor, og antall klager om strøm til Elklagenemnda ble doblet, skriver Dagens Næringsliv.

Dette får du i strømstøtte nå
Forbrukerrådet mener bransjeorganisasjonen Fornybar Norge forsøker å skape et inntrykk av at det bare er noen små useriøse aktører som ødelegger. Blyverket mener det ikke stemmer.
– Store som små aktører lurer kundene til å betale dyrt for strømmen og gjør seg skyldig i en rekke brudd på eksisterende regelverk.
Toini Løvseth, leder for produksjon og marked i Fornybar Norge, sier de ikke aksepterer Blyverkets svartmaling av en hel bransje. Men hun mener det er veldig bra at forbrukermyndighetene nå slår hardere ned på enkeltselskaper.
– Vi har også tatt til orde for at det bør stilles strengere krav til selskaper for å få konsesjon, og at det bør bli lettere å miste den.
– Men vi snakker om et marked med rundt tre millioner strømkunder. En promille av disse tok kontakt med Forbrukerrådet i fjor.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.