Registreringsstatistikk:

Bråstopp etter tidenes måned: - Fikk ikke juleferie

Etter en heseblesende avslutning på 2022, er det nå helt stille på elbilmarkedet. Hittil i 2023 er det knapt registrert nye biler.

MANGE I BESTILLING: BMW iX1, Nissan Ariya og Volkswagen ID.4. Sistnevnte kapret andreplassen på registreringsstatistikken i Norge i 2022. Foto: Fred Magne Skillebæk.
MANGE I BESTILLING: BMW iX1, Nissan Ariya og Volkswagen ID.4. Sistnevnte kapret andreplassen på registreringsstatistikken i Norge i 2022. Foto: Fred Magne Skillebæk. Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): 2022s siste måned bød på en voldsom oppsving i elbilmarkedet. Aldri tidligere har det det blitt registrert flere elbiler på en og samme måned her til lands, kanskje ikke i noe annet land heller.

Den gamle rekorden ble ikke bare slått, den ble rett og slett gruset med over en dobling:

Totalt ble det registrert 37.085 nye elbiler i Norge i desember, ifølge elbilstatistikk.no. Den forrige rekorden lød på 15.914 elbiler - satt i november.

Fullstendig stopp

Om vi tar med alle drivstofftyper, havnet desember på 39.497 registrerte personbiler. Det er et voldsomt tall i seg selv, men spesielt om man sammenlikner med årets første uke i 2023.

For nå har registreringene stoppet helt opp: Totalt ble det registrert 64 personbiler den første uken i 2023, skriver Bilbransje24 (krever abo).

Det tilsvarer færre enn 13 biler per registreringsdag.

Nye avgifter

Til sammenlikning ble det registrert i overkant av 2500 personbiler den første uken i 2022.

Det er liten tvil om hva som er årsaken til den voldsomme veksten i desember og det påfølgende bråstoppet i starten av 2023.

Da nyttårsrakettene ble skutt opp ved inngangen til det nye året, ble alle nye elbiler pålagt den mye omtalte vektavgiften. I tillegg kommer moms på enhver krone den koster over 500.000.

Dermed kastet bransjen seg rundt for å sørge for å registrere så mange biler som mulig før nyttårsfristen.

- Det var et vanvittig trøkk for å få ut flest mulig biler. Det var en del som ikke fikk juleferie. Vi fikk registrert mange biler på tampen av året som ville fått avgifter nå i 2023, sier kommunikasjonssjef Lars Joakim Hanssen i Volkswagen.

- Vi opplever et vakuum

Volkswagen hadde stor suksess med familie-SUV-en ID.4 i 2022. Modellen ble nest mest registrert etter Tesla Model Y og bare i desember ble det registrert hele 2075 eksemplarer.

Nå - en drøy uke inn i 2023 - er antallet kraftig redusert. Faktisk er det registrert kun 3 nye eksemplarer av den populære modellen hittil i år.

- Vi opplever et vakuum nå. For det første er januar tradisjonelt en rolig måned. For det andre er det mange biler som normalt ville blitt registrert i januar, som heller ble registrert før nyttår, sier Hanssen.

  • VW ID.5 er coupé-utgaven av ID.4. Den har hakket lengre rekkevidde:
ID.5: Bli med på en kjapp gjennomgang av Volkswagen ID.5 med Elbil24. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

1000 elbiler på vent

VW jobber i disse dager med å levere ut allerede registrerte biler til kundene. Det samme gjør andre aktører. BMW satte ny registreringsrekord med over 14.000 nye biler i 2022, inkludert nærmere 3600 biler i desember. Hittil i år er det ikke registrert én eneste ny BMW-modell.

Til Bilbransje24 forteller kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW at de kommer til å bruke både januar og februar til å rydde i «kaoset» de skapte i desember.

- Vi har rett og slett ingen biler å registrere så langt i janaur. Fortsatt har vi over 1000 biler stående i Drammen Havn som skal leveres til kunder, sier Tegneby til nettstedet.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.