Bråstopp for Tesla

Foreløpig på den uheldige 13. plassen med sin bestselger.

LAV REGISTRERINGSTAKT: Momentet har gått ut av salget for Tesla. Bestselgeren ligger på 13. plass blant elbilene. (Foto: AP Photo/David Zalubowski)
LAV REGISTRERINGSTAKT: Momentet har gått ut av salget for Tesla. Bestselgeren ligger på 13. plass blant elbilene. (Foto: AP Photo/David Zalubowski) Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO?

(Elbil24:) Ventelistenes tid er over for en stund. Lenge måtte man stå i kø opp til tre år på det meste for å få den elektriske drømmebilen. Nå er dette en saga blott, og bilene dukker stort sett opp med normale leveringstider, om vi ser bort fra bilene som ikke er kommet på markedet enda. Men ikke ta det for gitt at det blir slik i fremtiden.

Tesla er blant de som nå har fått merke interessen fra et bredere internasjonalt marked.

I et intervju med Bilbransje24 forteller representanter for Tesla Norge at det er for dårlig tilgang på biler som er en av årsakene til deres fall på registreringsstatistikken, men at dette er i ferd med å bedre seg. Covid-19 blir også trukket inn som en faktor, men det er til gjengjeld en faktor som har påvirket hele bransjen, ikke bare Tesla.

Lav leveringstakt

Hittil i august finner vi deres bestselger, Tesla Model 3, først nede på en 13. plass blant elbilene. Model S ligger i skrivende stund på en 24. plass, og Model X på en 26. plass.

Dette er resultater Tesla Norge ikke kan slå seg til ro med. Samlet er det hittil i år registrert kun 9.028 biler med Tesla-logo.

Elbil24 skrev allerede i vinter at fremtiden kan være usikker. Ikke bare for Tesla, men for en hel norsk elbilbransje. For det lages foreløpig ikke veldig mye elbiler, totalt sett. Hos de fleste merker er de elektriske modellene fortsatt å anse som en nisje, og Norge har i lengre tid hatt et stort fritt sugerør ned i dette nisjemarkedet.

Nå vil snart resten av verden også ha elbiler, og om de ikke vil, så kommer de til å bli presset til det.

Da må de plukke av det samme produksjonsvolumet, og vi må i større grad dele sugerøret. Norge er forøvrig ikke lenger det største europeiske markedet for elbiler. I antall er vi forbigått. Tyskland, Nederland og Frankrike tar ut flere elbiler i sine markeder enn Norge er i stand til å omsette, og det før disse markedene i det hele tatt har kommet seg ut av startgropa.

Når disse markedene virkelig våkner blir det hard kamp om bilene.

Heldigvis jobber de fleste bilprodusentene på spreng for å klargjøre seg til dette markedet våkner for fullt.

Europeisk storsatsing

I Europa legges det opp til store insentiver for å elektrifisere bilparken. Dersom virkemidlene får effekt, vil det få enorme konsekvenser for et så lite marked som elbilene per i dag er - utenfor Norge vel og merke.

Men det er de samme elbilene Norge er med og kjemper om.

Til nå har norske importører og forhandlere støvsugd både det tyske og svenske markedet for både nye og til dels brukte biler. De svenske myndighetene er nå i ferd med å lukke døra for denne grensehandelen.

Der har bilene først blitt subsidiert for å tiltrekke seg svenske kunder. Ikke lenge etter har bilene blitt solgt til Norge med god gevinst. Nå legges det planer for at bilen må fortsette å være i Sverige, eller så må man betale tilbake deler av subsidiene, og da blir det ikke så interessant å selge til Norge lenger.

I det øvrige Europa ser myndighetene på forretningsmodeller som skal øke omsetningen av nullutslippsbiler. Momsfritak er også der et virkemiddel det snakkes høyt om.

Alt dette vil resultere i en etterspørsel som ikke er der i dag, og som kan gå ut over den norske tilgangen.

Tre mulige veier

Stig Morten Nilsen fra Norges Bilbransjeforbund har tidligere sagt til Elbil24 at vi står ovenfor tre scenarier når Europa våkner.

Det første kan være at de store markedene i Europa kaster seg over bilene. Da vil de norske importørene få tildelinger av antall biler som mer er basert på markedsstørrelsen, tilsvarende 1 prosent av det europeiske markedet. Det vil være alt for lite, ettersom vi har høy andel av elbiler, og vi vil dermed ende opp med nye ventelister og nedgang i nybilsalget i Norge.

Det andre vil være at responsen i det øvrige Europa blir som ventet, at markedet for ladbare biler i Norge normaliserer seg, og at nybilsalget i Norge dermed blir på nivå med tidligere år.

Det tredje alternativet er det mest skremmende, i hvert fall for bilbransjen, nemlig at salget av elbiler går dårlig – spesielt ute i Europa. Da vil de slite med å komme under den pålagte utslippsgrensen på 95 gram, og må dumpe prisen på elbilene for å få dem ut på markedet. Det holder i grunnen at bare én produsent får panikk og dumper. Da må de andre følge etter for å kunne konkurrere med den eller de som dumper.

Når vi nærmer oss slutten av året kan dette bli litt av et sirkus, som også kan snu bruktmarkedet på hodet.

For hvis nye elbiler blir mye rimeligere, så presses prisen på bruktbilene tilsvarende.

Allerede en effekt

Tesla har som sagt allerede fått smake noe på denne sure svien, og omsetter per i dag alt for lite biler. Den norske importøren ser med glede frem til at Model Y endelig kommer på markedet, ettersom dette er en bil som nærmest er skreddersydd for Norge.

Men Tesla kan ikke basere seg på en ketchup-effekt fra nye modeller i det lange løp. De må også få til en jevn omsetning av eksisterende modeller for å være økonomisk bærekraftig på sikt.

Det er ingen tvil om at den økte konkurransen også har gjort sitt for Tesla sitt avtagende salg.

Snart våkner de store lokomotivene blant bilprodusentene, og da begynner det å gå fort. VW har allerede meldt om 74 nye fullelektriske modeller, og de skal selge 24 millioner av dem bare innen 2029, som er rett nedi gata. 2025 er enda nærmere, og da skal hele det norske nybilmarkedet for personbiler bestå av nullutlsippsbiler. Kan det være mulig?

Vel, hittil i august har elbilene en andel på 53,2 prosent, så det er antagelig innen rekkevidde.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer