Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): De siste årene har det kommet en rekke nye bilmerker til Norge, mange av dem fra Kina. Ett av dem, Hongqi, har opplevd stor suksess med sin store elektriske SUV, modellen E-HS9.

TEST: Hongqi mot to andre elektriske sju-setere
I fjor ble det registrert 2086 eksemplarer av den majestetiske doningen, men så langt i år har det gått vesentlig tregere: Kun fire eksemplarer har blitt registrert når vi snart er midt i 2023, ifølge Motor.no.
Kutter prisene med inntil 126.000 kroner
Nå skrur de ned prisene i et håp om å få fart på salget.
- Eksempelvis vil toppmodellen (Exclusive+) nå koste 999.990. Vi har også lagerførte biler med utstyrsnivå Premium som settes ned til 694.000, inkludert vinterhjul, sier markeds- og PR-sjef Hans Petter Aalmo til Motor.
Veildende pris på Premium-utgaven er 819.900 kroner, og Exclusive+ koster vanligvis 1.029.900 kroner, ifølge Hongqi.no.
Mange sliter
Hongqi er imidlert i godt (eller skal vi si dårlig) selskap. Svært mange bilimportører opplever svikt i salget av nye biler. Moms, vektavgift, høyere renter og generelt strammere økonomi, er noen av årsakene.
Motor trekker fram blant andre Xpeng (nedgang på 95,8 prosent i forhold til 2022), Polestar (ned 84,5 prosent) og Kia (ned 70 prosent).
I tillegg har de kraftige priskuttene fra Tesla fått store ringvirkninger i bilmarkedet. Antallet nyregistrerte Model Y er for eksempel opp 220 prosent i forhold til fjoråret.
Priskuttene har dessuten ført til at mange bruktbiler har blitt betydelig billigere. Det kan du lese mer om i saken under.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.