Opel Ampera-e er tilbake:

Brått ble elbilen Opel Ampera-e aktuell igjen

Den heteste poteten i bilmarkedet kommer tilbake for fullt, og kan leveres allerede til høsten.

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Opel Ampera-e var den første kompakte elbilen som kunne by på lang rekkevidde, en rekkevidde bare Tesla kunne by på fra før, men Ampera-e kostet bare halve prisen.

Kundene kastet seg på, og før de visste ordet av det hadde Opel over 4.000 reservasjoner.

Så sprakk bobla. GM solgte Opel til PSA-gruppen, og skrudde samtidig opp prisen fra fabrikk. Mange kunder hoppet av lasset, mens mange ble værende.

Opel Norge valgte på dette tidspunktet å ikke ta opp flere ordre, for ikke å spre ytterligere misnøye.

Vært planen hele tiden

Ventelistene ble likevel langt over året, men nå nærmer den lange listen seg slutten, og den siste bilen på lista havner hos sin nye eier til sommeren.

-Men biler fortsetter å trille inn etter dette, og vi kan igjen ta imot bestillinger av bilen, forteller Stein Pettersen, PR- og Informasjonssjef for Citroën og Opel i Bertel O. Steen.

Han legger til at dette ikke burde komme som en overraskelse på noen, for det har hele tiden vært kommunisert at de skal fortsette å selge Opel Ampera-e, også etter at den nye elektriske Opel Corsa kommer på markedet.

De har i mellomtiden villet vente med å ta imot nye bestillinger til leveringssituasjonen har normalisert seg.

KOMPAKT SUV: Ampera-e er laget som en elbil fra start, med kort front, som gir god innvendig plass. Foto: Fred Magne Skillebæk
KOMPAKT SUV: Ampera-e er laget som en elbil fra start, med kort front, som gir god innvendig plass. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Leveringsdyktig fra september

Ampera-e er fortsatt en av bilene på markedet med lengst rekkevidde, og vil fortsatt være aktuell for mange. Det er fortsatt større etterspørsel enn leveringskapasitet i markedet, for de færreste produsentene er i stand til å mette etterspørselen. Derav de lange ventelistene.

For Opel var slettes ikke alene om å havne i leveringsuføret. Hyundai har opplevd det samme med Kona, og Kia med e-Niro.

-Fra september kan vi igjen levere bil, forteller Pettersen, og legger til at de fremtidige bilene er fordelt ut på forhandlerne. Det er med andre ord disse som tar imot ordre, og håndterer bestillingen.

For å gjøre valget enkelt har Opel valgt å spesifisere de kommende bilene helt identisk, nemlig full pakke. Det betyr Premium utstyrtgrad, inklusive de to tilleggspakkene. Da har du alt en Ampera-e kan få.

-Erfaringsmessig er det dette kundene har villet ha. Det eneste de nå kan velge selv er fargen, og den påvirker ikke prisen, presiserer Pettersen.

HJUL I HVERT HJØRNE: Lang akselavstand gir storbilfølelse i et kompakt format. Foto: Fred Magne Skillebæk
HJUL I HVERT HJØRNE: Lang akselavstand gir storbilfølelse i et kompakt format. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Prisjustert

Han kan ikke love bil til alle, men forteller at de får et sted mellom 1.500 og 2.000 biler fra september og ut året, utover de som allerede er i bestilling. Det er førstemann til mølla som gjelder.

LUFTIG: Frontruten er trukket langt frem og gir et luftig interiør. Foto: Fred Magne Skillebæk
LUFTIG: Frontruten er trukket langt frem og gir et luftig interiør. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Og prisen? Den er justert til 399.900 kroner, pluss de obligatoriske frakt og leveringsomkostninger på 8.000 kroner.

Da får du en godt utstyrt elbil, med førerstøttesystemer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.

Innvendig har du skinnseter, varme i rattet og fire seter, stor infotainmentskjerm, og konfigurerbart display foran rattet. Det eneste vi vet Ampera-e mangler er adaptiv fartsholder, men fartsholder har den.

Bilen i seg selv har en elmotor på 204 hestekrefter, og gjør sprinten til 100 km/t på 7,3 sekunder. Batteriet er på 60 kWh, og består av 288 celler. Ombordladeren er på 7,2 kW, mens bilen tar inntil 50 kW hurtiglading.

Om det fortsatt er sug i markedet etter Opel Ampera-e, eller om lysten har kjølnet, vil vi snart på svar på. Denne gangen skal det altså ikke stå på bilene.