Bremseproblemer hos Tesla:

– Brukerfeil, ikke bremsesvikt

Tesla har undersøkt bilene og ikke funnet systemfeil. Mener brukerfeil og vedlikeholdsvikt er årsakene.

INGEN FEIL En rekke kunder av Tesla har opplevd bremsetrøbbel, men det er ikke noe galt med bremsene, sier Tesla. Foto: Fred Magne Skillebæk
INGEN FEIL En rekke kunder av Tesla har opplevd bremsetrøbbel, men det er ikke noe galt med bremsene, sier Tesla. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

(Elbil24):

Ikke bremsesvikt, men brukerfeil.

Det er den foreløpige konklusjonen etter Tesla og Statens vegvesen hadde sitt oppfølgingsmøte om bremseproblemene Tesla-eiere opplever.

Undersøkt flere biler

Det var i februar at Elbil24 fortalte om flere Tesla-eiere som opplevde det de kalte en fullstendig svikt av bremsene under kjøring.

Flere hadde også opplevd nestenulykker og kollisjoner som følge av problemet.

Statens vegvesen tok opp situasjonen med Tesla, som siden den gang har jobbet med å undersøke biler, som er rapportert inn med dette problemet.

I går hadde de møte igjen, for å diskutere framgangen.

– Tesla gikk igjennom hva de har gjort siden sist. De har gått igjennom seks biler som har vært meldt inn til oss, samt noen titall biler de har funnet gjennom sine systemer.

RETT SPOR: Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Espen Anderson, er fornøyd med redegjørelsen fra Tesla. Foto: Statens vegvesen
RETT SPOR: Avdelingsdirektør i Statens vegvesen, Espen Anderson, er fornøyd med redegjørelsen fra Tesla. Foto: Statens vegvesen Vis mer

Det forteller avdelingsdirektør Espen Andersson i Statens vegvesen til Elbil24.

– Tyder ikke på systemfeil

Andersson sier at undersøkelsene Tesla har gjort er grundige og at de i fellesskap gikk nøye igjennom resultatene i går.

– Det er ikke påvist feil på bremsene, ingen feil på enkeltkomponenter eller systemer, og det er heller ikke noe i loggene som viser svikt i bremsene.

Derimot tyder resultatene på at bremseproblemene kommer som følge av belegg på bremser, sier Andersson.

– Mye tyder på at det i mange av tilfellene er klimatiske forhold som påvirker, altså salt, korrosjon, ising og annet belegg på bremsene.

De har imidlertid bedt Tesla om å undersøke noen av bilene grundigere.

– Vi har bedt Tesla om å følge to kjøretøy videre, for å se om det er mulig å samle inn mer data, for å ytterligere forsikre oss om at bremsene fungerer som forutsatt under alle forhold.

– Dette har vi ikke satt noe frist på, men vi forutsetter at det gjøres innenfor en rimelig tidshorisont, og vi vil følge opp dette, sier Andersson.

Brukerfeil og dårlig vedlikehold

Kommunikasjonssjef i Tesla bekrefter at de ikke har funnet noen feil på systemene i bilene de har undersøkt.

– I sakene vi har sett på er det ingen klare fellesnevnere, eller noen gjennomgående problemer. I stedet ser vi at det, på bilene det gjelder, er en kombinasjon av manglende vedlikehold og feilaktig bruk av fører.

Den feilaktige bruken forklarer Roland med bremsesystemene som finnes på Teslaer.

– Bremsene Tesla bruker er helt vanlige hydrauliske systemer, med tre tilleggssystemer som gir bilene våre ytterligere sikkerhet: Brake Disk Wipe, Hydraulic Boost Compensation og Hydraulic Fade Compensation.

IKKE SVIKT: Tesla har ikke funnet feil på bremsesystemet, sier kommunikasjonssjef i tesla, Even Sandvold Roland. Foto NTB Scanpix
IKKE SVIKT: Tesla har ikke funnet feil på bremsesystemet, sier kommunikasjonssjef i tesla, Even Sandvold Roland. Foto NTB Scanpix Vis mer

Enkelt forklart, sier Roland, er Hydraulic Fade Compensation et system som kobler seg inn hvis bilen opplever at fører bremser hardt og ønsker betydelig bremseeffekt.

Systemet skal da hjelpe føreren å bremse ekstra hardt, og føreren kan da, ifølge Roland, oppleve at bremsepedalen går "i bunn".

Vil øke kunnskap

– Men da skal vel bilen også bremse opp? De som har opplevd dette problemet opplever det motsatte. Mener du da at det her er snakk om dårlig vedlikehold av bremsene?

– Det kan det være. Men vi ser også at det har vært enkelte som har sluppet pedalen, eller pumpebremset, noe som vil avbryte dette systemet. Dersom du trenger å bremse raskt, trykk inn bremsepedalen hardt og stol på systemet, sier Roland.

Han mener at nye systemer krever nye vaner, og sammenlikner det med da folk måtte venne seg av med pumpebremsing da ABS-bremser først kom på markedet.

– Som følge av tilbakemeldinger fra norske kunder denne vinteren ser vi på hvordan vi kan bedre informere kundene våre om disse systemene, samt muligheter for ytterligere forbedring av våre bilers ytelse i kaldt vær via trådløse programvareoppdateringer.

Om møte med Statens vegvesen sier Roland at Tesla opplever dialogen som positiv.

– Tesla fortsetter å sette sikkerheten først, og vi er takknemlige for den konstruktive dialogen med Statens vegvesen. Vi er glade for at de følger opp og vil selvsagt besvare ethvert spørsmål de måtte ha.

Følger opp videre

Men hva vil skje videre nå? Ifølge Roland har de nå funnet ut av det de skulle.

– Vi har fått de avklaringene vi trenger i denne omgang, og vil følge opp videre i tråd med det vi er enige med Statens vegvesen om. Skulle det dukke opp nye bekymringer så vil vi selvsagt ta disse på alvor, uansett når disse måtte komme og hva de måtte gjelde.

Han sier at Tesla tar alle sikkerhetsrelaterte tilbakemeldinger på største alvor, og ber kunder ta kontakt med Tesla Service dersom de skulle ha bekymringer.

– Andersson i Statens vegvesen sier at fører må forholde seg til produsenten når det gjelder hvorvidt en bil er i kjørbar stand eller ikke. Er bilene trygge?

– Bilene våre er trygge å kjøre. Riktig vedlikehold er viktig for å ivareta sikkerheten til enhver bil. Vi vil derfor understreke viktigheten av å følge våre vedlikeholdsanbefalinger, og tilpasse fart og kjøremønster etter forholdene.

Statens vegvesen, på sin side, sier at de vil fortsette å følge opp saken.

– Vi følger opp videre, det er ikke sånn at vi legger saken død. Men veldig mye tyder på at de er inne på rett spor.

Han sier imidlertid at de vil fortsette å følge saken tett.

Vi vil gjerne at eiere fortsetter å henvende seg til både oss og Tesla dersom de opplever liknende problematikk. Og vi vil holde dialogen med Tesla, og påse at Tesla følger opp tiltak for å gjøre bilene bedre i vinterklima, sier Andersson.