Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): De fleste av oss kjøper brukt når vi handler bil. Slik har det alltid vært, og slik kommer det mest sannsynlig også til å bli når mengden elbiler i bruktmarkedet blir stadig større.
Ifølge en undersøkelse Norstat har utført for Naf, oppgir allerede halvparten av alle de spurte som tenker å kjøpe elbil neste gang de skal kjøpe bil, at de vil kjøpe brukt.

Prisene på brukte elbiler eksploderer: Sjekk den utviklingen!
Ingen prisnedgang på to år
Interessen for brukte elbiler er nå så høy at prisene også er kunstig høye. En av årsakene er at det er til dels svært lang leveringstid på nye elbiler, noe som har presset prisene opp på nyere bruktbiler.
Men også eldre elbiler har økt i pris. Har du for eksempel en 2016-modell Kia Soul, var snittprisen på bruktmarkedet 92.000 kroner i februar. I slutten av august var snittprisen økt til 126.000 kroner, viser beregninger Naf har gjort - basert på faktiske priser.

Oppdatert oversikt: Disse elbilene tar lengst tid å selge
- Tallene våre viser at mange eldre elbiler ligger på samme prisnivå som for et par år siden, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i Naf.
Elbil24 gjorde også noen undersøkelser tidligere i høst, basert på utropspriser på Finn. Den viser at alle elbilene vi sjekket, ble lagt ut til langt høyere priser i august enn i mars.
- Aldri sett lignende
- Jeg har fulgt med i bilmarkedet i 30 år, og har aldri sett noe lignende før, sier investeringsdirektør i Nordea, Robert Næss, til Elbil24. Han følger utviklingen i norsk økonomi tett, og er også involvert i selskapet Ecocar AS, som har spesialisert seg på import og salg av nullutslippsbiler.
Du finner alle detaljene her, men dette var noen av funnene våre:
Prisutvikling brukte elbiler på Finn
Modell / år | Utvalgt tilbud mars | Lavest pris august |
BMW i3 2018 | 186.000 | 229.800 |
BMW i3 2019 | 228.900 | 244.000 |
Hyundai Ioniq 2018 | 159.999 | 199.000 |
Hyundai Ioniq 2019 | 173.000 | 214.900 |
Kia e-Soul 2018 | 148.900 | 169.900 |
Kia e-Soul 2019 | 179.000 | 199.900 |
Mercedes-Benz B250e 2018 | 159.900 | 189.000 |
Mercedes-Benz B250e 2017 | 149.000 | 169.000 |
Nissan Leaf 2018 | 149.000 | 219.000 |
Nissan Leaf 2019 | 179.900 | 228.000 |
Renault Zoe 2019 | 139.999 | 169.990 |
Renault Zoe 2020 | 199.900 | 239.900 |
VW Up! 2019 | 84.009 | 169.000 |
VW Up! 2020 | 175.000 | 194.000 |
VW e-Golf 2018 | 169.000 | 199.900 |
VW e-Golf 2019 | 189.000 | 219.000 |
Kilde: Finn.no/Elbil24
Risikerer større tap
Det er med andre ord selgers marked akkurat nå. Ingen vet imidlertid hvor lenge det vil vare. Kjøper du brukt elbil nå, er det en risiko for at du vil selge bilen med et større tap enn hva som ville vært tilfelle i en normalsituasjon.
- Sannsynligheten er stor for at vi om et par år ser et mer normalt bruktmarked og du får tilbake de vanlige verditapene på bilene. Markedet tar ikke hensyn til det du betalte ekstra da du kjøpte den brukte elbilen, sier Nils Sødal.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.