Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): De siste årene har det kommet en rekke nye bilmerker til det norske markedet, de fleste av dem fra Kina. Og etter rekordåret 2022 ruller nå tusenvis av svære premium-biler fra BYD, Hongqi og Nio rundt på norske veier.
Men så kom utfordringene på løpende bånd: Moms, vektavgift, høyere renter og generelt usikre økonomiske tider har vært viktige årsaker til at mange aktører opplever brems i nybilsalget - og det har definitivt kineserne fått merke.

Hvordan er kvaliteten på de kinesiske elbilene? Dette sier eierne selv
Brutale tall for flere merker
Ifølge ferske tall fra OFV har det for eksempel kun blitt registrert fire eksemplarer av majestetiske Hongqi E-HS9 så langt i år. På samme tid i fjor var det blitt registrert hele 879. Xpeng har flere modeller i sin portefølje, men så langt i år er det bare registrert 21 Xpeng-er i Norge, ned fra 453 på samme tid i fjor. For nykommer Voyah er tallet enda mer deprimerende: Kun to eksemplarer av store Voyah Free er blitt registrert så langt i år.
Og det skyldes ikke at det er lang leveringstid. De norske importørene og forhandlere har biler klare på lager som kan leveres nærmest på dagen, uten at det ser ut til å friste mange kjøpere.
Fortsetter etter videoen
Skifte i markedet
Samtidig registreres det mange nye biler om dagen. Mai 2023 ble det registrert over 10.000 elbiler i Norge, det høyeste antallet noensinne for en mai-måned. Ser vi bak tallene, åpenbarer det seg noen endringer i forhold til tidligere. Den største er at Tesla dominerer noe helt enormt. Nesten hver fjerde nybil som ble registrert i mai var en Tesla.
Den andre er at flere kjøper rimeligere elbiler. Interessant nok finner du få kinesiske biler i budsjettklassen her til lands.
Felles for Hongqi, Voyah, BYD og Nio er nemlig at de har siktet seg inn på premium-markedet. Alle tilbyr godt utstyrte biler til konkurransedyktige priser, men fortsatt er det snakk om dyre biler. For øyeblikket er det færre som velger biler i høyere prisklasser enn før nyttår, og de som gjør det, velger gjerne mer tradisjonelle bilmerker.
- Nedgangen i salget er ikke spesielt for kinesiske bilmerker. I «utrygge tider» søker man generelt mot mer kjente merkevarer, sier administrerende direktør Knut G. Aas hos Hongqi til Bilbransje24.no (krever abo).

Fire store el-SUV-er i test
Kjerringa mot strømmen
Eneste kinesisk bilmerke som ikke har opplevd et stort fall så langt i år, er MG. De er omtrent på par med fjoråret, og langt foran alle de andre kineserne. For i motsetning til dem, satser MG på biler til «folkepriser», som MG ZS EV og ikke minst MG4 - en av Norges billigste elbiler.
En rekke nye merker har vært planlagt til Norge i 2023. Geely har allerede varslet at de utsetter lanseringen av sine modeller til neste år. Også andre nyetableringer står i fare for å bli forsinket, skriver Bilbransje24.
Ståa for kinesiske biler januar-mai 2022 mot 2023
Plassering | Merke | Antall 2023 | Antall 2022 |
1 | MG | 889 | 901 |
2 | BYD | 234 | 658 |
3 | Nio | 225 | 406 |
4 | Maxus | 106 | 315 |
5 | JAC | 42 | |
6 | Xpeng | 21 | 453 |
7 | Ora | 13 | |
8 | Seres | 6 | 1 |
9 | Hongqi | 4 | 879 |
10 | Voyah | 2 |
Kilde: OFV via Bilbransje24.no
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.