Prøv et pro-medlemskap for bare 1 krone første måneden og få tilgang til de viktigste sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Norge har vært et pilotland for bilmerket BYD i forkant av merkets europalansering, og modellen Tang har faktisk oppnådd stor suksess her til lands, med nær 2.400 registrerte biler på norske skilt i løpet av kort tid. Nå slår den kinesiske produsenten kraftig på stortromma, og gjør sitt inntog i flere andre land i Europa.
I den sammenheng lanseres nå ytterligere to modeller, og begge disse kommer på veien i år.
To to nye modellene som skal supplere BYD Tang er kompakt-SUV’en BYD Atto 3 og sedanen BYD Han. Med tanke på både formen og størrelsen vil det være Atto 3 som vil bli volummodellen av disse, mens Han er en sedan på størrelse midt mellom Tesla Model 3 og Model S.

Volummodellen
Atto 3 vil bli som sagt bli volummodellen av nykommerne, en bil som sklir inn i det såkalte c-segmentet, eller kompaktklassen om du vil. At den er litt mer høyreist enn noen av sine konkurrenter vil bare gjøre den enda mer attraktiv, ettersom markedet higer etter biler man setter seg inn i, og ikke ned i.
Derfor vil en bil som Kia Niro EV være en klar konkurrent, men også biler som VW ID.3 og Cupra Born, selv om de to sistnevnte ikke er like høyreiste.

Tre store kinesere i trippeltest: Spesielt én gir mye for pengene
Dessuten er BYD Atto 3 en smule større enn de to sistnevnte, med bedre plass i både baksetet og i bagasjerommet, som måler 440 liter før bakseteryggene legges ned. Til sammenligning har ID.3 et bagasjerom på 384 liter, så Atto 3 havner et sted mellom ID3 og ID.4 i så måte. Bagasjerommet har et dobbelt gulv, og når bakseteryggene legges ned får du et flatt gulv hele veien frem til forstolene dersom du legger platen for bagasjeromsgulvet i øverste nivå. Dette gir et ekstra rom under gulvplaten som faktisk gir deg et anstendig tilleggsvolum. Noen frunk trenger du ikke å lete etter, selv om det faktisk er plass til en helt grei boks der, hvor ladekabler og den slags kunne ligget, vekk fra det øvrige bagasjerommet.

Stort indre
Atto 3 har som sagt også god beinplass for baksetepassasjerene, i tillegg til at sitteputen der bak har en anstendig lengde, og gjør det mulig for selv voksne å kunne sitte behagelig. Har du mindre barn som er avhengig av barnestol, så er det Isofix-fester på de to ytterste plassene i baksetet, pluss foran i passasjersetet – med andre ord tre totalt.
Innvendig følger BYD opp den samme filosofien i Atto 3 som i Tang, at det skal være en premiumfølelse som likevel ikke skal koste skjorta. Dette får de til på en god måte, i tillegg til at de legger på en lang liste med utstyr, uten at det står skrevet «tilleggs» foran «utstyr». Det aller meste er nemlig med stom standardutstyr. Det gjelder også det veganske skinninteriøret, som har en god opplevd kvalitetsfølelse.
Det ser også ut som de har hatt det morsomt på jobben da Atto ble laget, for fra høyttalerdekslene i dørene går det tre strenger bakover for å dekke for den typiske dørlommen. Til sammen ser dette ut som en gitar, og ja, du kan faktisk spille på strengene. De samme detaljene finner du i bakdørene, men for all del, ikke vis det til barna. Da kan du få mer musikalske innslag på turen enn ønskelig.
Midt i blinken
BYD han er en bil som måler rett oppunder 4,5 meter, og den har spesifikasjoner som ligger veldig spot-on på resten av markedet. Det betyr et batteri på 60,5 kWh som skal gi en rekkevidde på 42 mil. Fremdriften sørges for av en elmotor på 204 hestekrefter som er koblet til forhjulene. BYD ser likevel ikke bort fra at bilen kan ende opp med firehjulsdrift en dag, for plattformen er fleksibel, og har alt som skal til for dette.
I likhet med BYD Tang har også Atto 3 de etter hvert mye omtalte Blade-batteriene, som i tester kan motstå nær sagt det meste uten å ta fyr. Disse batteriene er lagt rett i en batterikasse - ikke i moduler først, som deretter legges i batterikassen. Dette gir en såkalt Cell-to-pack løsning, i stedet for cell-to-module. Fordelen er plassbesparelse som igjen kan benyttes til enda flere battericeller.

Billige og med lang rekkevidde: Nå kommer de nye elbilene
Ladehastigheten
Som ventet føyer Atto 3 seg inn i rekken av de fleste andre kinesiske elbiler. De har ingen høy toppeffekt å skryte av under lading. Slik er det også med Atto 3, for på papiret skal den ha 88 kW som høyeste ladeeffekt. For en kunde som leser brosjyrer er dette en stor nedtur. Derimot mener BYD selv at de har valgt det sikreste av to løsninger, nemlig å holde en lavere toppeffekt, men til gjengjeld holde den over lenger tid i ladesyklusen, for det er en kjennsgjerning at biler med høy peak et kort øyeblikk raskt må ned i effekt igjen for å holde kontroll på temperaturen i batteriene under resten av ladeprosessen. Kort fortalt, så mener BYD at de kan lade like raskt som de øvrige når man ser på den overførte mengden energi, og hvilken tid det har tatt å overføre den.
I tilfellet Atto 3 forteller de at det skal ta 29 minutter å lade fra fra 30-80 prosent. Vi har i så måte spilt inn til dem at de bør oppgi 10-80 % for å være mer sammenlignbare med det andre produsenter oppgir.
Hvor raskt en Atto 3 vil lade skal vi naturligvis teste så snart vi får en bil over lengre tid.

Den viktige prisen
Denne prøvekjøringen fant sted på lukket område på en flyplass i Nederland, og var en fin øvelse for en første prøvekjøring. Bilen viste seg i høyeste grad interessant for det norske markedet, og vi tror til og med den vil gjøre det veldig bra, betinget at de treffer med én viktig detalj – prisen. Foreløpig er ikke denne klar, men både BYD som produsent, og RSA som importør lover at denne skal være på plass i nær fremtid – senest i midten av oktober, da Paris Motor Show finner sted.
Den norske importøren lover at det skal komme godt med biler, og det skal være mulig å få fatt i en bil i løpet av året. Atto 3 vil ikke bli berørt av momsspøkelset som truer over oss fra nyttår, ettersom den er ventet å koste mindre enn innslaget på 500.000 kroner. Vi tipper BYD Atto 3 vil havne på et sted rett under 400.000 kroner med alt av utstyr.
La oss gjette 389.900, kun for moroskyld.
OPPDATERT: Introduksjonsprisen er 379.900 kroner.
Tekniske spesifikasjoner:
Motor: | 1 x elektrisk |
Effekt: | 204 hk |
Batteri: | LFP |
Batterikapasitet: | 60,5 kWh |
Rekkevidde (WLTP): | 420 km |
Ombordlader: | 11 kW |
Hurtiglading: | 88 kW |
0-100 km/t: | 7,3 sek. |
Toppfart: | 160 km/t |
LxBxH (mm): | 4455 x 1875 x 1615 |
Bagasjerom (liter): | 440 / 1338 |
Dekkdimensjon: | 235/50 R18 |
På markedet: | Fjerde kvartal i år |
Pris: | 379.900 kroner (introduksjonspris) |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.