Testet:

BYD Dolphin - mest spennende småbil i 2024?

Elbil24 har kjørt den nye småbilen fra BYD, en bil som kan sette standarden i sin klasse. Nå er den rett rundt hjørnet, og kanskje med en knallpris.

Småbil: Bilen er en forlenget utgave av den kinesiske versjonen - med godt resultat.
Småbil: Bilen er en forlenget utgave av den kinesiske versjonen - med godt resultat. Vis mer
Publisert

(Elbil24): BYD har knapt rukket å introdusere sine nye modeller Atto3 og Han på det norske markedet før de skal lansere ytterligere et par-tre modeller. Fellesnevneren for at par av disse er at de passer det norske markedet godt - spesielt småbilen BYD Dolphin.

Denne blir en direkte konkurrent til både MG 4 og VW ID.3, og dersom prisen blir riktig, så blir den også en råsterk konkurrent.

Med Dolphin på plass har BYD ristet så mange som fem bilmodeller ut av ermet på kort tid, når vi også regner med BYD Tang, som var først ute. I tillegg vet vi at også sedanen BYD Seal og SUV-utgaven Seal-U også er underveis.

GOD REKKEVIDDE: Bilen skal klare godt over 40 mil, noe man sjelden kjører med en småbil.
GOD REKKEVIDDE: Bilen skal klare godt over 40 mil, noe man sjelden kjører med en småbil. Vis mer

Kompakt hatchback

Dolphin er antagelig bilen som kommer først til Norge av de tre nykommerne. Bilen er bygget på den nye plattformen BYD e-Platform 3.0, som de kaller den. De har den samme modellen i Kina også, men da i en kortere versjon. For det europeiske markedet er modellen forlenget 20 centimeter, og det aller meste av dette er også lagt til på akselavstanden.

En av årsakene til dette er at BYD ville at den skulle klare fem stjerner i kollisjonstestene til Euro NCAP, noe den nylig også gjorde.

Det betyr at akselavstanden på Dolphin med sine 2,7 meter er nesten like lang som på VW ID.3 og ID.4. Likevel må vi se på Dolphin som en mindre bil, og mer som en konkurrent til MG 4 og dens like.

Forlengelsen gjør også at bilen krabber veldig nær deres egen Atto 3 i størrelse, men Dolphin er til gjengjeld lavere og ikke så SUV-ifisert, om du forstår.

PÅ BANE: Vi testet bilen på bane rett utenfor Barcelona, og likte det vi fant ut.
PÅ BANE: Vi testet bilen på bane rett utenfor Barcelona, og likte det vi fant ut. Vis mer

Felles komponenter

Dolphin deler likevel mye av drivlinjen med Atto 3, for begge har en 204 hesters elmotor, og et batteri på 60 kWh anvendbar nettokapasitet. Også Dolphin benytter siste generasjon Blade-batterier, som regnes som noe av det sikreste markedet har å by på per i dag. Med 60 kWh anvendbar kapasitet skal en Dolphin med 16 eller 17 toms hjul kunne trille 427 kilometer, målt etter WLTP-metoden. Til sammenligning har en tlsvarende ID.3 et batteri på 58 kWh, og en oppgitt rekkevidde på 425 kilometer.

Nå skal det til gjengjeld sies at VW klarer dette med større felger enn BYD, som i sine spesifikasjoner er målt med 16-toms felg. 17-tom er tilvalg.

Som kinesiske produsenter flest har også Dolphin en relativt moderat toppeffekt under lading, med sine 88 kW. Dette fordi de kinesiske produsentene heller ønsker å levere en relativt flat, men høy ladekurve over tid, fremfor å måtte senke effekten tidlig for å kjøle ned batteriene mot slutten.

Hva som er å foretrekke er en gjentagende diskusjon, men fakta er at kinesernes tilnærming også er den som tar best vare på batteriene over tid. Samtidig har de ofte like høy gjennomsnittsfart gjennom hele ladeprosessen.

Teknikken på plass

Varmepumpe er standard, også i Dolphin, og BYD har her et mer avansert system enn mange andre på markedet, rett og slett fordi BYD, i likhet med Tesla og enkelte andre, bruker flere forskjellige kilder til å hente luft på primærsiden av varmepumpen. Den kan eksempelvis hente spillvarme fra batteriet, motoren, kupéen eller det aller enkleste, som er utenfra.

Den velger hele tiden fra det stedet som har den riktigste temperaturen ut fra jobben den skal utføre til sekundærsiden.

Innvendig bærer det generelt preg av at bilen egentlig er en småbil, men den har likevel en god opplevd kvalitetsfølelse, og har utstyr som ikke er en selvfølge i denne klassen. Bilen kommer eksempelvis med glasstak som standard, den har en 10,8 toms skjerm som kan roteres til det man foretrekker av stående eller liggende – en gimmick BYD har vist i flere modeller.

VOKSENT: God plass, og god opplevd kvalitetsfølelse. I tillegg har den mye standardutstyr.
VOKSENT: God plass, og god opplevd kvalitetsfølelse. I tillegg har den mye standardutstyr. Vis mer

Plassmessige fordeler

At bilen ble lenger i Europa enn i Kina vises godt når vi setter oss inn i baksetet, for det er mer enn god nok beinplass her. I baksetet finner vi også et armlene med to koppeholdere, i tillegg til en flaskeholder og to USB-C kontakter i bakkant av midtkonsollen. Bakseteryggen er delbar i 60/40 splitt, men har dessverre ingen skiluke.

Før den store stolleken settes i sving, vil du ha et dypt bagasjerom med dobbelt gulv. Fra nederste gulv og opp til hattehyllen har du 345 liter å fylle, men når alle seterygger er lagt ned får du et 1.310 liters bagasjerom til rådighet. Under panseret er det faktisk litt plass til overs, men i Dolphin har ikke BYD planlagt noen frunk.

EKSTRA BEINPLASS: At bilen er strukket 20 centimeter kommer bakseteplassen tilgode.
EKSTRA BEINPLASS: At bilen er strukket 20 centimeter kommer bakseteplassen tilgode. Vis mer

God opplevd kvalitetsfølelse

Bak rattet er det lett å finne seg til rette. Brukergrensesnittet for det som skal betjenes på skjermen er som på øvrige modeller fra BYD, og er uten tvil av det bedre fra de kinesiske produsentene, for på dette området er det virkelig store forskjeller.

Av utstyr mangler du lite, om noe. Setene har elektrisk justering på begge sider, den har det nevnte glasstaket, og den har induksjonslader for i det minste én mobiltelefon, foruten et lagringsrom under midtkonsollen. Alt i alt fremstår den som veldig funksjonell, og praktisk, selv om den klart er smidd ut av en mindre bil enn ID.3, Megane E-Tech, og de ekte C-segment bilene. For vi skal huske at dette egentlig er en forvokst bil fra b-segmentet.

Det bør også gjenspeiles i prisene, når disse blir klare. De bør derimot ikke være langt unna, for bilen skal lanseres på det norske markedet allerede i juni.

Først på Elbil24

Elbil24 var de første fra Norge som fikk ta i bilen av de norske mediene, med den første prøveturen allerede i april i år.

Det har nå gått noen ytterligere måneder, en tid importøren blant annet har brukt på å forhandle pris. Denne er ventet å være klar rett over nyåret - en gang i løpet av januar 2024.

Dersom vi skal begi oss ut på en slags gjetting, så er det neimen ikke lett.

Med tanke på at bilen er en forlenget b-segment bil - en forvokst småbil, om du vil - så bør den ikke starte på mer enn 350.000 kroner. For å snu på det, så blir den mer prisverdig jo nærmere 300.000 kroner den kommer.

Dette med vel viten om at BYD som merke har ambisjoner om å ta markedsandeler, og da er pris en avgjørende faktor.

Et eksempel finner vi i MG 4, som har en startpris på 285.000 kroner og opp til 395.000 for deres nye X-Power utgave. En VW ID.3 koster på sin side fra 358.000 kroner, med rentekampanjer som en ekstra fristelse i tillegg. Fellesnevneren er at ingen av disse to selger enormt godt.

BYD Dolphin bør antagelig legge seg mellom disse to for å være riktig plassert, men jo nærmere MG 4 den havner i pris, jo større mulighet får importøren til å trille ut et godt antall på veiene.

En ting er i hvert fall sikkert, og det er at det finnes langt dårligere måter å bruke penger på i denne bilklassen. For bilen overrasker med gode kjøreegenskaper til en slik småbil å være.

BYD har også gitt den forhjulsdrevne bilen uavhengig fjæring i bakvognen, gjennom et multilink-system. I Kina triller bilen med et enklere system, med torsjonsaksling bak, som ikke er en like ønskelig løsning som det vi får her i Europa.

Vi skal foreløpig ikke påberope oss å ha gjort en fullverdig test under lanseringen, men nok til å avsi en mening om førsteinntrykket, og det er godt, både med tanke på komforten, kjøreegenskapene og det generelle inntrykket.

Vi kommer tilbake med en komplett test så snart bilene ankommer Norge en gang rett over nyåret.

Tekniske spesifikasjoner:

Motor: 1 x elektrisk
Effekt:150 kW / 204 hk
Dreiemoment:Ikke oppgitt
Batteri:Blade, LFP
Batterikapasitet:60 kWh netto
Hurtiglading (DC):88 kW
Ombordlading (AC):11 kW (3-fas)
0-100 km/t:7 sek.
Toppfart:160 km/t
Oppgitt forbruk:Ikke oppgitt
Oppgitt rekkevidde:427 km (WLTP)
L x B x H (mm):4290 x 1770 x 1570
Akselastand (mm):2700
Hjuldimensjon:16 og 17-tom
Bagasjeromsvolum:345 / 1310 liter
Kommer:Februar 2024
Estimert startpris:Under 300.000 ?

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.