Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.
(Elbil24): Vi har tidligere omtalt BYD Tang som en av de mest spennende nye elbilene fra Kina i 2021. Bilen kommer til Norge på sensommeren, og importør RSA har oppdatert spesifikasjonslisten med nye detaljer som ikke var klare ved lanseringen.
Den viktigste nyheten er at firehjulstrekkeren får sju seter som standard i Norge.
- Før vi har startet lanseringsaktiviteter har vi allerede forhåndsolgt omkring 400 biler, og nå med sju seter som standard er vi enda mer overbevist om at dette er den perfekte elektriske SUV-en for det norske elbil-markedet, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.
Stor og luksuriøs
Dette er en stor bil med sine lengde på 487, bredde på 195 og høyde på 172,5 centimeter. Dermed er den på størrelse med en Audi e-tron, og kommer til å konkurrere i samme segment som den, samt Mercedes-Benz EQC, Jaguar iPace og Tesla Model X.

Vi fikk se og kjenne på bilen i sommer, og vurderte allerede den gang den opplevde kvalitetsfølelsen som stor. Nå er den tilsynelatende hevet enda et par hakk, med blant annet brune skinnseter og større skjerm i midtkonsollen.
Den kommer ellers med det meste man kan forvente av en bil i premium-segmentet. Her får du blant annet 8-veisjusterbart førersete (4-veis for passasjer), panorama glasstak, 15,6 tommer dreibar berøringsskjerm, 360 graders parkeringskamera, fjernstyrt parkering, trådløs lading av mobiler, og justerbar led-belysning i kupeen.

På sikkerhetssiden kan den skilte med 15 aktive og passive sikkerhetssystemer, med blant annet adaptiv cruise-kontroll, blindsone- og filskiftevarsel, kollisjonsvarsel, parkeringssensor foran og bak, trafikkskiltgjenkjenning og automatisk nødbrems.

Nå øker kineserne garantien til sju år!
Potente ytelser
Bilen har drift på alle fire hjul, og motoren byr på anstendige 509 hestekrefter ved maksimalt dreiemoment på 660 NM. Den tunge bilen på 2295 kilo skal dermed være i stand til å flytte seg fra 0-100 kilometer i timen på respektable 4,6 sekunder. Makshastigheten oppgis til 180 kilometer i timen.
Tang kommer også med mulighet for henger, med vekt på inntil 1410 kilo. Det skal også være mulig med taklast, men her har vi foreløpig ikke fått oppgitt maksvekt.
Du finner flere tekniske egenskaper i tabellen nederst.
Ny batteriteknologi
Det mest interessante ved bilen er kanskje batteriet. BYD er en av verdens største produsenter av batterier generelt, og Blade-batteriet i BYD Tang skal være nær 100 prosent brannsikkert.
Det skal samtidig være langt lettere og ha høyere energitetthet enn batterier vi kjenner fra markedet i dag. Dette som en følge av at det er pakket rett i batteripakken (cell-to-pack) i stedet for flere moduler, som deretter er pakket i batteripakken (cell-to-module). I tillegg skal batteriet være mer miljøvennlig - da det blant annet er kjemisk fritt for kobolt.
Les mer om batteriet og teknologien her:

Mener dette batteriet vil bli en revolusjon
Brutto batterikapasitet er på 86,4 kWh, og heldigvis kan det lades raskere enn vi fikk oppgitt ved lanseringen i sommer, 110 kW for å være nøyaktig (DC) og 7 kW på hjemmeladere (AC).
Rekkevidden er et punkt som opptar mange, og RSA oppgir den til 505 kilometer etter NEDC-standarden. Det skal ikke ha blitt gjennomført noe offisiell WLTP-målinger ennå, som vi kjenner som mer realistiske. Uten at vi kan si noe sikkert, er det etter vår erfaring ikke usannsynlig at denne vil ligge et sted mellom 400 og 450 kilometer.
Kun full pakke i Norge
Bilen kommer i seks forskjellige farger, hvorav to metallic-varianter krever tillegg i prisen. Alle biler som selges i Norge vil komme med en såkalt «executive pack» som inneholder en rekke tilleggselementer som på papiret gjør Tang godt skodd mot konkurrentene. Prisen er satt til 599.900 kroner før eventuell metallic lakk.
Nybilgarantien er satt til fem år / 100.000 kilometer, mens batteriet har fått åtte års garanti eller inntil 160.000 kilometer. RSA kan fortelle at alle biler som selges i Norge, leveres med Tectyl-understellsbehandling uten tillegg i prisen.
Vi kommer selvsagt tilbake med flere detaljer så snart vi får testet bilen. De første eksemplarene er ventet til landet på ettersommeren.

Kuttet ut fossilbiler fra nyttår
BYD Tang 2021
Motor/Drivhjul | Elektrisk |
Maks power | 380 kW / 509 HK |
Maks dreiemoment | 660 NM |
- | |
Drivhjul | |
Akelerasjon (0-100 km/t) | 4,6 sekunder |
Maks hastighet | 180 km/t |
- | |
Batteri | |
Battertype | Blade |
Batterikapasitet | 86,4 kWh |
Energitetthet | 166 (Wh/kg) |
AC lading (kW) | 7 kW |
DC lading (kW) | 110 kW |
CCS hurtiglading | S |
Temperaturstyring på batteriet | Kjøling og oppvarming (PTC) |
- | |
Vekt | |
Egenvekt (kg) | 2295 kg |
Totalvekt (kg) | 2820 kg |
Hengervekt (kg) | 1410 kg |
- | |
Forbruk/rekkevidde | |
Rekkevidde NEDC | 505 km |
Rekkevidde WLTP | Ikke testet ennå |
- | |
Eksteriør dimensjoner (mm) | |
Lengde | 4870 |
Bredde | 1950 |
Høyde | 1725 |
Akselavstand | 2820 |
Bakkeklaring | 190 |
- | |
Pris, inkludert executive pack | 599.900 kroner |
Exetutive pack | 22" felg, panorama soltak, elektriske justerbare seter, skinninteriør, ventilerte seter, ambiente lys, 360 graders kamera, oppvarmet ratt, trådløs mobillading, brembo bremser, elektrisk bakluke (totalverdi 92.500 kroner) |
Tillegg for metallic lakk/fargetillegg T3 | 4000 kroner |
Tillegg for metallic lakk/fargevalg Tang | 8900 kroner |
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.