Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler
(Elbil24): Fra før har BYD modellene Tang, Han og Atto 3 på det norske markedet, som til sammen er registrert i drøye 4000 eksemplarer, der størstemann Tang står for rundt 70 prosent av registreringene.
Nå er det kinesiske selskapet snart klare med to nye modeller som skal konkurrere om nordmenns gunst – modellene Seal og Seal U.
Det er kanskje nærliggende å tro at disse to bilene er nært beslektet, men faktum er at de deler lite annet enn Seal-navnet.

TEST: Tre store, elektriske sju-setere
Sedan og SUV
BYD Seal er en sedan som tar opp kampen med biler som Tesla Model 3, Nio ET5 og lignende, mens BYD Seal U er en SUV som sikter seg rett inn i løvens hule, med biler som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y og Toyota bZ4X som åpenbare konkurrenter.
Men tro ikke at dette bare er sedan og SUV-utgaven av samme bil, slik for eksempel Mercedes-Benz gjør det med EQS og EQS SUV.

EQS-duell: SUV eller sedan?
For mens BYD Seal er laget på BYDs e-Platform 3.0, som er dedikert til batterielektriske biler, deler BYD Seal U plattform med fossilbiler fra samme selskap.
Her er det altså snakk om to helt ulike drivlinjer og ulike batteripakker. Der BYD Seal for eksempel klarer 0–100-sprinten på svært anstendige 3,8 sekunder, passerer stoppeklokka ni sekunder før Seal U har nådd samme hastighet. Sedanen har også en vesentlig lengre akselavstand på 292 cm, kontra 276,5 på Seal U. Dessuten er det bare Seal som kan trekke på alle fire.

10 modeller testet: Disse er raskest fra 0-100 km/t
I tabellen under kan du se hvordan bilene skiller seg fra hverandre på flere parametre:
BYD Seal vs BYD Seal U
Egenskap | BYD Seal U Comfort (SUV) | BYD Seal U Design (SUV) | BYD Seal AWD (sedan) |
Motor: | 1 x elektrisk | 1 x elektrisk | 2 x elektrisk |
Effekt: | 160 kW / 218 hk | 160 kW / 218 hk | 390 kW / 530 hk |
0-100 km/t | 9,3 sek. | 9,6 sek. | 3,8 sek. |
Toppfart: | 175 km/t | 175 km/t | 180 km/t |
Batteri: | Blade LFP | Blade LFP | BYD Blade |
Batterikapasitet: | 71,8 kWh | 87 kWh | 82,5 kWh |
Ombordlader: | 11 kW | 11 kW | 11 kW (AC) |
Hurtiglading: | 115 kW | 140 kW | 150 kW (DC) |
Oppgitt rekkevidde: | 420 km | 500 kW | 520 km (WLTP) |
Bagasjeromsvolum: | 570 / 1449 liter | 570 / 1449 | 400 liter |
Frunk: | Ja | Ja | 53 liter |
LxBxH (mm): | 4785x1890x1668 | 4785x1890x1668 | 4800x1875x1460 |
Akselavstand: | 2765 | 2765 | 2920 |
Hjuldimensjon: | 19-tom | 19-tom | 19-tom |
Varmepumpe: | Standard | Standard | Standard |
V2L (Vehicle to load) | Standard | Standard | Standard |
Vises i München
Neste uke går en av årets store «happenings» av stabelen: bilmessen i München. Der skal BYD vise frem BYD Seal, som også skal være rett rundt hjørnet for å bli lansert på det norske markedet.
Seal U skal etter planen også være underveis og dukke opp i årets siste kvartal. De norske prisene er imidlertid ikke avslørt ennå.
Elbil24 har allerede kjørt begge bilene. Les mer om dem her:

Nye BYD Seal U: Størrelsen passer Norge perfekt, men det er én hake

Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.