BYD Seal vs BYD Seal U

BYDs to neste er mer ulike enn det høres ut

Snart er BYD norgesklare med modellene Seal og Seal U. Men det er to helt forskjellige biler.

LANGT FRA BRØDRE: BYD Seal og Seal U deler Seal-navnet, men ikke så mye mer. De kan knapt kalles fettere. Foto: Fred Magne Skillebæk
LANGT FRA BRØDRE: BYD Seal og Seal U deler Seal-navnet, men ikke så mye mer. De kan knapt kalles fettere. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert

Prøv et pro-medlemskap (fra 29 kroner) og få tilgang til de mest omfattende sakene og en rekke medlemsfordeler

(Elbil24): Fra før har BYD modellene Tang, Han og Atto 3 på det norske markedet, som til sammen er registrert i drøye 4000 eksemplarer, der størstemann Tang står for rundt 70 prosent av registreringene.

Nå er det kinesiske selskapet snart klare med to nye modeller som skal konkurrere om nordmenns gunst – modellene Seal og Seal U.

Det er kanskje nærliggende å tro at disse to bilene er nært beslektet, men faktum er at de deler lite annet enn Seal-navnet.

Sedan og SUV

BYD Seal er en sedan som tar opp kampen med biler som Tesla Model 3, Nio ET5 og lignende, mens BYD Seal U er en SUV som sikter seg rett inn i løvens hule, med biler som Volkswagen ID.4, Tesla Model Y og Toyota bZ4X som åpenbare konkurrenter.

Men tro ikke at dette bare er sedan og SUV-utgaven av samme bil, slik for eksempel Mercedes-Benz gjør det med EQS og EQS SUV.

For mens BYD Seal er laget på BYDs e-Platform 3.0, som er dedikert til batterielektriske biler, deler BYD Seal U plattform med fossilbiler fra samme selskap.

Her er det altså snakk om to helt ulike drivlinjer og ulike batteripakker. Der BYD Seal for eksempel klarer 0–100-sprinten på svært anstendige 3,8 sekunder, passerer stoppeklokka ni sekunder før Seal U har nådd samme hastighet. Sedanen har også en vesentlig lengre akselavstand på 292 cm, kontra 276,5 på Seal U. Dessuten er det bare Seal som kan trekke på alle fire.

I tabellen under kan du se hvordan bilene skiller seg fra hverandre på flere parametre:

BYD Seal vs BYD Seal U

EgenskapBYD Seal U Comfort (SUV)BYD Seal U Design (SUV)BYD Seal AWD (sedan)
Motor:1 x elektrisk1 x elektrisk2 x elektrisk
Effekt:160 kW / 218 hk160 kW / 218 hk390 kW / 530 hk
0-100 km/t9,3 sek.9,6 sek.3,8 sek.
Toppfart:175 km/t175 km/t180 km/t
Batteri:Blade LFPBlade LFPBYD Blade
Batterikapasitet:71,8 kWh87 kWh82,5 kWh
Ombordlader:11 kW11 kW11 kW (AC)
Hurtiglading:115 kW140 kW150 kW (DC)
Oppgitt rekkevidde:420 km500 kW520 km (WLTP)
Bagasjeromsvolum:570 / 1449 liter570 / 1449400 liter
Frunk:JaJa53 liter
LxBxH (mm):4785x1890x16684785x1890x16684800x1875x1460
Akselavstand:276527652920
Hjuldimensjon:19-tom19-tom19-tom
Varmepumpe:StandardStandardStandard
V2L (Vehicle to load)StandardStandardStandard

Vises i München

Neste uke går en av årets store «happenings» av stabelen: bilmessen i München. Der skal BYD vise frem BYD Seal, som også skal være rett rundt hjørnet for å bli lansert på det norske markedet.

Seal U skal etter planen også være underveis og dukke opp i årets siste kvartal. De norske prisene er imidlertid ikke avslørt ennå.

Elbil24 har allerede kjørt begge bilene. Les mer om dem her:

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.