Elbil på vinterføre:

– Bytt til vinterdekk nå!

Det er rådet fra forsikringsselskapene, som advarer mot å vente på glatta.

BYTT NÅ: Forsikringsselskap og Trygg Trafikk advarer mot å vente med å bytte til vinterdekk. Foto: NTB Scanpix
BYTT NÅ: Forsikringsselskap og Trygg Trafikk advarer mot å vente med å bytte til vinterdekk. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kampanjetilbud på Elbil24 PRO – kun 1 krone!

Har du husket å melde deg på nyhetsbrevet vårt?

(Elbil24): Det er fremdeles plussgrader i store deler av landet, og ifølge yr.no skal det holde seg på plussiden også den kommende uka.

Derfor kan det være at flere venter med å bytte til vinterdekk på bilen, men nå går forsikringsselskapene ut og ber deg bytte før minusgradene og glatta setter inn.

Usynlig is

– Når du står der med sommerdekk og må skrape bilen, er det for seint. Da er det isete på veien også. Det er ingen grunn til å vente med dekkskift.

Det sier fagsjefen på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

– Du kan trygt legge om til piggfrie vinterdekk nå. Hver høst ser vi bilister som bokstavelig talt er på glattisen uten at bilen er skodd for forholdene i det hele tatt. Det er på nullføre det er glattest, sier han.

Seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk er enig.

– En plutselig morgen med glatte veier og mørke kommer egentlig ikke plutselig. Det er mulig å planlegge – og det er livsviktig å forstå at også bar vei som ser tørr ut, kan være glatt, sier Johansen.

Han ber folk passe på såkalt «usynlig is».

– Det er vanlig på steder hvor det dannes fukt og asfalten er kald. Se nøye etter om asfalten er mørkere, eller glinser på enkelte strekninger. Vær obs på skyggepartier der sola ikke når fram og prøvebrems hvis du er usikker, sier Johansen.

Piggdekkreglene

Fra og med 15. oktober er det lov å kjøre med piggdekk i de tre nordligste fylkene våre.

Fra 1. november er det lov over hele landet.

– Men husk at du kan bruke piggdekk og kjettinger før dette hvis føret krever det. Trafikksikkerheten kommer først og gode dekk er essensielt. Veigrepet til sommerdekk på vinterføre er langt fra godt nok, og bremselengden er betydelig lengre, sier Ytre-Hauge i Frende Forsikring.

I september omkom ti personer i trafikken i Norge. Det er betydelig færre enn i samme periode i fjor, men 2019 ligger likevel an til å kreve flere menneskeliv enn 2017, som hadde lavest antall omkomne. Ved utgangen av september 2019 hadde 73 personer omkommet i trafikken.

– Vi håper at stagnasjonen vi ser ikke er et tegn på en negativ utvikling. Det er fortsatt behov for at alle bidrar i trafikksikkerhetsarbeidet, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Han mener også at myndighetene må komme på banen.

– Myndighetene må også bruke de upopulære virkemidlene som begrenser den enkeltes frihet, i større grad enn i dag. Et eksempel på dette er strekningsmåling som reduserer antall omkomne med 50 prosent, sier Johansen i Trygg Trafikk.

Tilvenning til vinterføre

Som sjåfør må du holde oppmerksomheten på veien og tilpasse fart og avstand til bilen foran etter fartsgrensen, og etter føreforholdene, sier fagsjefen i Frende Forsikring.

– For mange er det lenge siden de har kjørt på glatta, så det tar litt tid å tilvenne seg. Det er for seint å tenke seg om etter at du har kjørt av veien.

Når det gjelder holdbarheten til vinterdekk, skal disse vanligvis vare i tre til fire sesonger.

– Men det blir litt som å spørre hvor langt et tau er. Det avhenger av hvor mye det er brukt og kjørestilen din, men selv dekk med 5–7 mm mønsterdybde bør byttes når de er ca. fire år gamle, sier Ytre-Hauge.

Da er gummien begynt å bli hard, og veigrepet er langt fra hva det en gang var.

– Mål mønsterdybden på det stedet hvor det er mest slitt. Hvis det ikke oppfyller kravet på 3 mm må det byttes, sier fagsjefen.

Ytre-Hauge har følgende tips til sjekk av dekkene:

  • Mønsterdybden på vinterdekk må være 3 mm, men 5 mm er anbefalt. Sjekk mønsterdybden med en tommestokk eller liknende.
  • Sjekk lufttrykket i dekkene annenhver måned. Hvis du har 30 % for lite luft halverer du dekkets levetid. Du bør ha 10 % mer luft i vinterdekk enn sommerdekk.
  • Korrekt lufttrykk står som oftest i bilens instruksjonsbok eller på innsida av påfyllingslokket. Sjekk også lufttrykket til reservehjulet.
  • Et dekk varer vanligvis 3–4 sesonger, men det avhenger av kjørestil og kjørelengde.
  • Du kan bytte plass på dekkene for å slite dem jevnt, men dekk på samme aksling skal være like.
  • Vær obs på kuler og rifter i dekket. Slike skader kan i verste fall føre til at dekket eksploderer.
  • Skiftet været før du rakk å skifte dekk? La bilen stå.

Vinterdekk er ikke påbudt, men …

Det er gjerne overraskende for mange, men det er ikke påbudt å bruke vinterdekk her til lands.

– Du kan kjøre med sommerdekk hvis forholdene tillater det, men fra 1. november må også sommerdekkene ha en mønsterdybde på minimum 3 mm. Ikke glem det, sier Ytre-Hauge.

Og hvis du havner i en ulykke med dårlige dekk kan det få store konsekvenser.

– Det kan bli karakterisert som grovt uaktsomt og du kan utsette deg selv og andre for livsfare. Har du dårlige eller feil dekk kan politiet ty til bøter, inndragelse av førerkort eller i verste fall tiltale. Forsikringsselskapene vil også kunne gi deg mindre eller ingen erstatning i slike tilfeller, sier fagsjefen.