Fabrikknye batterier:

Bytter batteripakke i alle Opel Ampera-e

Dreier seg om godt over 4000 biler i Norge alene.

BATTERITRØBBEL: Den var blant de første elbilene som bød på rekkvidde på mer enn 400 kilometer (WLTP), men har den siste tiden hatt flere utfordringer med batteripakka. Nå skal den byttes ut på samtlige biler. Foto: General Motors
BATTERITRØBBEL: Den var blant de første elbilene som bød på rekkvidde på mer enn 400 kilometer (WLTP), men har den siste tiden hatt flere utfordringer med batteripakka. Nå skal den byttes ut på samtlige biler. Foto: General Motors Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): Utfordringene har nærmest stått i kø for General Motors og elbil-modellen Chevrolet Bolt den siste tiden. Her hjemme ble bilen solgt under navnet Opel Ampera-e.

Brannfare i batteriet

Først ble alle bilene som ble produsert mellom 2017 og 2019 tilbakekalt for en oppdatering av programvaren. Dette skjedde i april, og årsaken var at det hadde oppstått brann i batteripakka i minst fem biler i USA. Totalt ble det registrert 3.766 Opel Ampera-e i Norge i den aktuelle perioden og rundt 50.000 Chevrolet Bolt i USA.

Det viste seg imidlertid at oppdateringen ikke kunne forhindre at det oppstod brann i ytterligere to biler i Vermont og New Jersey, begge med siste versjon av programvaren.

Går mot full utskifting

Brannene førte til at alle eiere av Chevrolet Bolt og Opel Ampera-e fra den aktuelle perioden, tidligere i sommer ble anbefalt å ta flere forholdsregler ved lading. Én gikk ut på å parkere utendørs etter fullført ladeprosess, en annen var å unngå å lade om natten eller uten tilsyn - mens de forsøkte å finne ut hva som er galt.

En knapp måned senere kommer altså nå nyheten om at produsenten, sammen med LG Chem i Korea som har produsert cellene i de berørte batteriene, bytter ut batteripakka i samtlige Chevrolet Bolt og Ampera-e som er solgt.

Totalt er det registrert rundt 4000 Opel Ampera-e i Norge, i tillegg til noen hundre Chevrolet Bolt. Totalt dreier det som i underkant av 4300 biler bare i Norge, ifølge elbilstatistikk.no.

Vil orientere kundene fortløpende

Stein Pettersen, PR- og informasjonssjef for Opel hos importør Bertel O. Steen, bekrefter ovenfor Elbil24 at samtlige Ampera-e som er solgt i Norge, skal få ny batteripakke. Når det skal skje og hvordan, er for tidlig å si.

- Nå er avgjørelsen om å skifte batteripakke i Opel Ampera-e helt fersk, og fremdriften og de praktiske detaljene er ikke avklart ennå. Vi skal uansett holde kundene våre orientert fortløpende, sier han.

Han peker blant annet på at det er mange forhold omkring logistikk som må avklares. Nye batterier skal inn og de gamle skal også håndteres på en forsvarlig måte.

- Det er en stor operasjon og mye logistikk som skal på plass. Men alle våre forhandlere har sertifisering og utstyr til å bytte batterier, sier Pettersen til Elbil24.

- Følg anbefalingene

Inntil videre skal altså eiere av Opel Ampera-e avvente til de får beskjed om prosessen videre, og forholde seg til anbefalingene som ble gitt tidligere i sommer.

- Vi kjenner ikke til noen branntilfeller med Ampera-e i Norge, men i tråd med et føre var prinsipp anbefaler vi likevel, frem til vi har full forståelse for bakgrunnen for brannene, om at eiere av Ampera-e parkerer bilene sine utendørs etter at de er ladet, og ikke lader innendørs over natten frem til nærmere undersøkelser er gjennomført, sa Pettersen da.

Han la også til at han anbefalte eiere av Chevrolet Bolt om å følge de samme anbefalingene, da det i praksis er samme bil. Disse vil imidlertid ikke bli fulgt opp av Opel, men mest trolig via KW Parts i Sverige, ifølge Pettersen.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer