Nio batterier:

Bytter brukte mot nye batterier

Tangerer Teslas batterier idag, skal overgå dem allerede til sommeren.

Nio EC6: Dette er coupé-utgaven i 6-serien til Nio. Foto: Produsenten
Nio EC6: Dette er coupé-utgaven i 6-serien til Nio. Foto: Produsenten Vis mer
Publisert

Har du husket å melde deg inn i Elbil24 PRO? Det gir tilgang til de beste sakene, og en rekke gode medlemsfordeler.

(Elbil24:) I september avholdt Tesla sitt mye omtalte Battery Day event. Nå har den kinesiske bilprodusenten Nio avholdt sitt batteri-arrangement, om enn ikke i samme skala.

Men det betyr slettes ikke at innholdet var uinteressant, for Nio har flere spennende nyheter å melde.

Nio er forøvrig et av en håndfull nye selskaper som lager elbiler i Kina, og neste år skal de inn i det europeiske markedet, ifølge dem selv. Etter hva vi erfarer er flere norske importører i dialog med dem, men denne ballen skal visstnok fortsatt være i spill.

Batterileie

De fleste av oss har en mobiltelefon eller datamaskin der programvaren oppdateres med nye tjenester og funksjoner. Tesla var den første bilprodusenten til å trekke denne type oppdateringer inn i bilen.

Nio gjør det samme, men mener at elbilenes batterier bør nyte samme type gode.

De har derfor lansert en tjeneste de kaller BaaS – Battery as a Service. Enkelt forklart betyr dette at de skal selge deg bilen, men ikke batteriet. Dette mener de du heller bør leie som et abonnement. Bilen blir på denne måten langt rimeligere, i tillegg til at du er fritatt for all sikkerhet rundt batteriets tilstand og levetid. Den ligger her på utleier

CELL-TO-PACK: Nio går fra å putte cellene i moduler til å pakke dem rett i batterikassen. Foto: Nio
CELL-TO-PACK: Nio går fra å putte cellene i moduler til å pakke dem rett i batterikassen. Foto: Nio Vis mer

Fleksibelt

Men det er ikke først og fremst driftssikkerheten som er selve poenget til Nio, for med 8 års garanti er de fleste kunder av elbiler godt dekket uansett. Erfaringene så langt er dessuten svært gode, og det er generelt liten frykt for store kostnader forbundet med reparasjon av batteriet blant dagens eiere av elbiler.

Det er valgfrihet og utvikling som er de to store argumentene til Nio.

Og nå er vi tilbake på deres nylig avholdte batteri-event. Der lanserte de et helt nytt batteri på 100 kWh, der de har bakt inn teknologi som de har tatt over 300 patenter på.

Til nå har Nio solgt biler med blant annet batterier med et energilager på 70 kWh. Ettersom det nå kommer et nytt batteri på 100 kWh, kan de som har det mindre batteriet på 70 kWh få byttet dette til det større batteriet, om de ønsker. For å utføre denne jobben har Nio foreløpig satt opp 158 stasjoner på strategiske plasser i Kina der eierne kan bytte batteriene. Det handler rett og slett om en oppgradering.

Ingen moduler

Det nye batteriet på 100 kWh er et såkalt CTP-batteri, en forkortelse for cell-to-pack. Batteriene i de fleste av dagens elbiler har en cell-to-module løsning, der et batteri består av flere moduler med et mindre antall celler per modul.

I de nye CTP-batteriene går batteriprodusentene bort fra å pakke cellene i moduler, men fyller heller hele batterikassen med celler. Løsningen er langt mer plasseffektivt, ettersom de på denne måten får plass til flere battericeller innenfor det samme volumet.

Det er også derfor Nio nå kan lansere et 100 kWh batteri i samme batterikasse som tidligere rommet 70 kWh.

Men det stopper ikke der, for Nio ser i likhet med andre batteriprodusenter at batteriteknologien stadig gir bedre energitetthet. Som en følge av dette regner derfor Nio med å kunne lansere et batteri på hele 150 kWh til sommeren.

Dette vil gi en rekkevidde på over 90 mil, og de knuser med dette rekkevidden til Tesla Model S Long Range, som i dag er på rundt 65,2 mil.

Nå skal det legges til at Nio oppgir rekkevidde etter den utdaterte NEDC-standarden, men differansen er likevel så stor at det vil overgå rekkevidden til Model S med god margin. Så gjenstår det å se hvor mange kreative endringer Elon Musk & Co kan tyne ut av dagens Model S, og dens 1865-celler.

Nye celler

Tesla lanserte som kjent deres kommende 4680-celler på deres Battery Day Event, celler som først blir å få til neste år, og da i Model Y. Her er det foreløpig ikke dukket opp en offisiell rekkevidde, men også disse vil bli bygget i en cell-to-pack struktur, uten moduler.

Tesla Model S har som sagt 1865-celler, mens dagens Model 3 fikk den nyere 2170-cellen. Model Y får med 4680-cellene den tredje celletypen Tesla lanserer.

Vi har ingen tro på at batteribytte blir en standard i bransjen, men teoretisk ville Model S eventuelt kunnet fått både 2170-celler og snart 4680-celler, dersom Tesla hadde laget en tilsvarende løsning. På den ene eller andre måten regner vi uansett med at Tesla på sikt kommer til å forenes rundt én celletype for alle modellene sine, og all logikk tilsier at det blir de nye 4680-cellene.

Tallene er forøvrig en giver for diameter og lengde på de sylindriske cellene (46 x 80 mm). Jo større cellene er fysisk, jo færre trengs det av dem, noe som er en klar fordel under produksjonen. Nio bruker på sin side prismatiske celler, som er firkantet, og stables inntil hverandre. I all hovedsak ligger lite av de tekniske egenskapene i selve formfaktoren.

Ti små kinesere

Av de kinesiske produsentene det stilles størst forventninger til i tiden som kommer, finner vi Nio, Xpeng, BYD og Li Auto. Både Xpeng og BYD har fått norsk importør. Nio er på vei, mens vi foreløpig ikke har kjennskap til noen som vurderer Li Auto.

Vi publiserte tidligere i oktober saken om de 40 nye elbilene som kommer på markedet i Norge i 2021. Der er også MG og Seres omtalt, i tillegg til at både Polestar og Volvo teknisk sett har kinesiske eiere, og skal produseres der. På sikt vil også deres nære slektning Lynk & Co komme på det norske markedet.

Selv om det stadig dukker opp nye bilmerker, er markedet fortsatt bare 100 prosent. Det betyr at de tradisjonelle bilmerkene vi er vant med må sloss enda hardere for å bevare sin posisjon.

Noen er uansett dømt til å måtte gi fra seg markedsandeler, for flere av de kinesiske produsentene har mye spennende å by på.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.