Elektrisk campingvogn:

Camping med gamle elbilbatterier

Nå kan gamle elbilbatterier gi strøm til campingferien.

OFF THE GRID: Ved hjelp av gamle elbilbatteriet kan denne camping"vogna" klare seg sju dager uten tilkobling til strømnettet. Foto: Nissan/OPUS
OFF THE GRID: Ved hjelp av gamle elbilbatteriet kan denne camping"vogna" klare seg sju dager uten tilkobling til strømnettet. Foto: Nissan/OPUSVis mer

Kjære elbil-entusiast

Denne artikkelen er sponset av Elbil24 Pro-medlemmer.
Støtt Norges ledende nettavis for elbil.

Bli medlem

(Elbil24):

Bilprodusenten Nissan og campingbil-produsenten OPUS har samarbeidet, og lanserer en ny campingløsning, kalt Nissan x Opus Consept.

Ved hjelp av gamle Nissan elbil-batterier kan man dra på camping en helt uke, uten å måtte koble seg til et strømnett.

Telt på hjul

Campingvogna er imidlertid ikke en tradisjonell campingvogn, men en slags sammenleggbar vogn kombinert med telt - også kalt kombicamp.

"Vogna" ser ut som en flat henger, men kan brettes ut. På hver side er det to dobbeltsenger, og i midten et kjøkken og stueområde, som også kan gjøres om til ekstra sengeplasser. Det finnes også et ekstratelt som kan festes på.

Teltet har store vindusflater og takvindu, og det er hele 2,5 meter fra gulv til tak. Vogna lyses opp med ledlys, og har sitt eget varmesystem, som skal kunne holde teltet varmt også i kalde temperaturer.

Med en vekt på totalt 800 kg, så skal den også være mulig å trekke for de nye elbilene med hengerfestet, for eksempel Mercedes-Benz EQC.

SAMMENSLÅTT: Vogna kommer som en henger, og har også lagringsplass på toppen til sykler eller kajakk. Foto: Nissan/OPUS
SAMMENSLÅTT: Vogna kommer som en henger, og har også lagringsplass på toppen til sykler eller kajakk. Foto: Nissan/OPUS Vis mer

Gjenbruk av batterier

Konseptet er at battericeller fra gamle Nissan elbiler brukes som en energikilde, og dermed gjøre elbil-batteriene enda mer miljøvennlige.

Ved å lage et spesialdesignet batteri for vognen, skal vognen kunne drifte seg selv.

Energikilden kalles Nissan Energy ROAM, og er en mobil og vanntett batteripakke som monteres i et spesialrom i campingvognas front. Batteriets litium-ion batterier er hentet fra Nissans førstegenerasjons elbiler, og kan lagre opptil 700 Wh.

Batteripakken skal gi vogna nok energi til at man skal kunne klare seg utenfor strømnettet i opptil sju dager.

Batteriet kan tas ut av hengeren og lades på en vanlig 230V husholdningskontakt. Det finnes også en solcelleløsning som kan kjøpes i tillegg, som vil kunne lade opp batteriet.

ROMSLIG: Utifra bildene ser vogna ut romslig ut inni. Foto: Nissan/OPUS
ROMSLIG: Utifra bildene ser vogna ut romslig ut inni. Foto: Nissan/OPUS Vis mer

Kommer til Europa

Nissan x OPUS konseptet ble lansert denne uka på Caravan, Camping and Motorhome Show i Birmingham. Den vil bli lansert på det europeiske markedet senere i år.

Prisen er foreløpig satt til 18 000 euro, eller i overkant av 175 000 norske kroner, og lokale priser for de europeiske landene vil komme etterhvert.