Ny elbil:

Citroën øker plassen med ë-C4 X

God komfort, mer plass, og franske følelser. Her er ë-C4 X.

SPORTY: Citroën ë-C4 X har et mer sportslig preg og enda bedre plass enn opphavet ë-C4. Foto Produsenten.
SPORTY: Citroën ë-C4 X har et mer sportslig preg og enda bedre plass enn opphavet ë-C4. Foto Produsenten. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå

(Elbil24): Citroën sper nå på den fullelektriske produktrekken med en ny modell. Citroën ë-C4 X er i bunn og grunn avlet på navnbroren ë-C4, men har samtidig likhetstrekk med C5 X, som også har forbrenningsmotor.

ë-C4 X blir naturligvis en ren elbil, og føyer seg dermed inn i rekken av salgbare modeller i Norge.

I størrelse smetter den også inn mellom de to nevnte ë-C4 og nye C5 X, som kommer rett over sommeren. For bilen er 24 centimeter lenger enn dagens ë-C4, og 20 centimeter kortere enn C5 X. Den ekstra lengden kommer naturlig nok bagasjerommet til gode, for det er bakenden som utgjør den store forskjellen. Bilen har nå et bagasjeromsvolum på 510 liter som må fylles før det er full, vel og merke før du har begynt å legge ned seterygger. Selve grunnflaten av bagasjerommet er også på godt over kvadratmeteren, med sine 1.010 x 1.079 millimeter før du legger ned setene. Helt frem til bakre takstolpe er ë-C4 X så godt som identisk med dagens ë-C4.

LIK: ë-C4 X er lik sin slektning ë-C4 helt frem til bakkant av bakdørene. Foto: Produsenten
LIK: ë-C4 X er lik sin slektning ë-C4 helt frem til bakkant av bakdørene. Foto: Produsenten Vis mer

Fokus på komfort

Føreren får også et heldigitale instrumenter som til en viss grad kan settes opp og konfigureres etter ønske og behov. Dette gjennom MyCitroën Drive Plus, og det vil være muligheter for flust av tilkoblinger og oppkoblinger. Induksjonslading er også på plass, naturligvis.

Når det blir kaldt ute, kan både forsete- og baksetepassasjerene glede seg over varme i setet, og føreren vil i tillegg ha goder som varme i ratt og frontruten. Dette er det nye med biler, der man først heller varmer opp akkurat det som skal varmes opp, uten måtte vente på at kupéen varmes opp først, slik at alle andre elementer blir varmet opp via denne.

Citroën påpeker at også ë-C4 X vil støtte opp om merkets fokus på komfort. Det skal være spesielt fokus på lavt støynivå, og den har også hydraulisk støttet understell for å takle dårlig underlag på en god måte for de som sitter inni bilen. Her er dette gjort gjennom hydrauliske bump-stoppere. Dette kan enklest forklares med at den foten som stålfjærene ligger på har en dempefunksjon, og denne justeres hydraulisk.

FORMEN: Skal vi kalle den en Coupé eller Fastback? Foto: Produsenten
FORMEN: Skal vi kalle den en Coupé eller Fastback? Foto: Produsenten Vis mer

Funksjonen blir den samme som når du tar imot en ball som kastes til deg. Du tar den ikke mot med to stive armer, men du demper den ved å bremse mottaket ved å svikte i armene i det du tar den imot, ellers ville ballen spruttet ut av hendene dine igjen. Slik fungerer også disse aktivt dempende bump-stopperne. Det fine med en slik løsning fremfor luftfjærer, er at du opprettholder stålfjærenes gode egenskaper, og slipper luftfjærenes dårlige egenskaper.

Mye likt

Også teknisk er bilen basert på de samme byggeklossene som dagens ë-C4, uten X. Det betyr at batteriet er på 50 kWh, og den vil ha en elmotor på 136 hestekrefter fra et dreiemoment på 260 newtonmeter. Med det nye og lengre karosseriet vil bilen få en luftmotstandsverdi på 0,29, noe som er bra, men ikke svært bra. Litt ekstra vekt må vi også regne med på en større bil, og rekkevidden er derfor oppgitt til 360 kilometer etter WLTP-normen.

EGENDEFINERT: Du kan selv sette opp deler av informasjonen som skal vises i instrumentene.
EGENDEFINERT: Du kan selv sette opp deler av informasjonen som skal vises i instrumentene. Vis mer

Elbil24 omtaler ofte kjøpere og eiere som «elbil-eieren V1.0 og V2.0. Den første versjonen er de som skal ut og kjøpe sin første elbil. Disse er logisk nok opptatt av rekkevidde, ettersom det er snakk om deres første elbil. Versjon 2.0 er kjøperen som har hatt elbil tidligere, og et at rekkevidde over et visst nivå ikke betyr mye. De vet at de står opp til fullt batteri om morgenen, og ikke trenger 50 mil på «tanken» hver dag. De er mer opptatt av ladehastighet, for de vet at i løpet av 30 mil må man ha en stopp av andre naturlige årsaker uansett, og da kan man like gjerne lade.

Og når det gjelder nettopp ladehastighet og effekt, så vil ë-C4 X også her dele de samme egenskapene som ë-C4 har. Det betyr en toppeffekt på 100 kW ved en hurtiglader, og den kan leveres med en ombordlader på 11 kW som tilbehør. Standard ombordlader for typisk hjemmelading er 7,4 kW, noe som med den nye effekttariffen for nettleie vil være mer enn nok. Det nye mottoet for hjemmelading vil heretter være «så sakte som mulig, men så raskt som nødvendig».

I Norge er det for øvrig bare den fullelektriske ë-C4 X som kommer, selv om den i andre markeder også lanseres som C4 X med forskjellige forbrenningsmotorer under panseret.

Om det skulle friste med en hydraulisk flytende opplevelse i form av en Citroën ë-C4 X, så starter salget til høsten. De første bilene vil først være på plass rundt nyttår, men her er det ingen grunn til å være engstelig for det kommende påslaget av moms, da bilen etter alt å dømme ikke vil krysse den magiske grensen på 500.000 kroner. Dermed vil den heller ikke være momsbelagt, så sant du ikke går helt bananas fra utstyrslisten.

Vi bryr oss om ditt personvern

Elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer

Velkommen til vårt kommentarfelt

Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.