Få ferske Elbil24-saker rett i innboksen. Meld deg på vårt nyhetsbrev nå
(Elbil24): Cupra er det nye stjerneskuddet på himmelen for VW-konsernet, og er opprinnelig en del av VW’s spanske Seat. De har allerede lansert to modeller i Norge, der den fullelektriske Cupra Born har gjort seg mest bemerket. Den er som kjent nærmest en tvilling til VW ID.3, selv om de ikke er helt eneggede.
Denne uken bekreftet Cupra sine tidligere uttalelser og planer, som går ut på å lansere tre nye elektrifiserte biler innen 2025.
To av disse blir også fullelektriske, med småtassen Urban Rebel som må sies å være høydepunktet. Elbil24 var tilstede da konseptbilen ble avduket, og nå bekrefter Cupra altså det de sa den gang, om bilens fremtid.

Cupra viste fram spenstig konseptbil
Urban Rebel skal produseres på den minste av de tre MEB-plattformene, og blir en bil som måler 4,03 meter i lengde, og får en akselavstand på rundt 2,6 meter.
I dette segmentet finner vi få drivlinjer som byr på firehjulsdrft, noe heller ikke Cupra har tenkt å endre på. Urban Rebel blir som ventet forhjulsdreven, i motsetning til de tohjulsdrevne ID-modellene som er lansert til nå. Hissigste utgave av Urban Rebel vil få samme effekt som deres Cupra Born med Boost-funksjon – 231 hestekrefter. Vekt og format vil etter alt å dømme gjøre at rebellen dermed kjører fra sin storebror, Born.
Særlig mer enn dette er foreløpig ikke klart om Urban Rebell, og i hvert fall ikke offisielt.

Det som derimot er sikkert er at vi kan forvente tilsvarende modeller fra de andre merkene i VW-gruppen, og Audi har blant annet vist frem sin konseptbil AI:ME, som skal bygges på den samme plattformen, når denne skal ut på markedet i en ferdig utgave. VW har selv tenkt å lansere en ID. Life, som også er vist.
Større, og kommer senere
Den andre fullelektriske modellen ut blir Cupra Tavascan, som blir en bil med tilsvarende ingredienser som VW ID.4 og Audi Q4 e-tron, men krydret med Cupras sportslige smakstilsetninger. Disse er som kjent blitt veldig godt mottatt av mange, ettersom de gjør bilene litt mer særegne, og litt mindre «mainstream».
Tavascan blir en litt oppreist bil, og vil av mange bli betegnet som SUV. Det er denne veien trenden peker for tiden, og Cupra følger naturligvis med på kundens ønsker og behov.

De første kundene vil etter alt å dømme få bilene sine i 2024, etter kanskje å ha ventet helt siden 2019, da Tavascan for første gang ble vist, da på bilmessen i Geneve.

Sparer 20.000 på å kjøre elbil – se regnestykkene
Cupra har sagt lite om hva den fullelektriske Tavascan vil inneholde, men vi kjenner ingrediensene fra før. Det tyder derfor mye på at den får to- eler firehjulsdrift, der sistnevnte vil kunne by på 299 hestekrefter, og ha et batteri på 77 kWh netto kapasitet. Muligens vil Cupra kunne spe på med en Boost-funksjon, som på Cupra Born. Dette vil i så tilfelle kunne gi noen hestekrefter ekstra, sammenlignet med ID.4 og Q4 e-tron.
Kanskje ser vi også en noe økt ladeeffekt, i det minste opp til de 170 kW ladeeffekt som Cupra har annonsert skal bli tilgjengelig i kombinasjon med det store batteriet i Cupra Born.
Under lanseringen denne uken viste Cupra også frem en tredje nykommer, men Terramar blir en ladbar hybrid, og kommer dessverre alt for sent til festen. I Norge utgjør de ladbare hybridene rundt bare 8 prosent av totalmarkedet, tross en horde av tilgjengelige modeller, nye som gamle.

I Norge vil Cupra fortsette å tilby et utstrakt salg over internett, og levering av bilen kan foregå hjemme hos deg selv, der du kan få bilen levert. Men vi må fortsatt vente nærmere 2024 – 2025.
Velkommen til vårt kommentarfelt
Vi setter pris på kommentarer til artiklene på elbil24.no. Husk at mange vil lese det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig. Vi gjør oppmerksom på at alle innlegg kan bli redigert eller fjernet av redaksjonen.