Cupra UrbanRebel

Cupra viste fram spenstig konseptbil

Planlagt klar for markedet i 2025.

AVDUKES: Elbil24 var til stede da Cupra avduket sin nye konseptbil, UrbanRebel. Video: Bjørn Eirik Loftås Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Har du husket å melde deg på vårt nyhetsbrev?

(Elbil24): - Det er mye fokus på bærekraft og fornuft i bilindustrien for tiden, men vi i Cupra mener at dette kan kombineres med ekte lidenskap og høy ytelse, også i en fremtid med elektriske kjøretøy, sier Cupra-sjefen Wayne Griffiths fra scenen.

Spenstig elektrisk racing-bil

Han har nettopp dratt duken av Cupra UrbanRebel, en konseptbil som oser testosteron og hinter langt mer mot racing på bane enn noe annet, med sinte lykter, brede hjulbuer og ikke minst den alt annet enn beskjedne bakspoileren. Elbil24 var, som eneste norske medium, invitert til avdukingen.

Artikkelen fortsetter etter bildeserien

Og så er det da også en bil som både er planlagt i en utgave for vanlige veier, og en langt mer rebelsk racing-variant. Utgaven som er ment for vanlige veier, kommer naturlig nok til å bli langt mer beskjeden i framtoningen, men her fikk vi bare se en skisse.

GATEVERSJON: Skissen på veggen bak konseptbilen, røper noe av designen på utgaven som er myntet på vanlige veier. Foto: Bjørn Eirik Loftås
GATEVERSJON: Skissen på veggen bak konseptbilen, røper noe av designen på utgaven som er myntet på vanlige veier. Foto: Bjørn Eirik Loftås Vis mer

Spanske Cupra er en Seat-avlegger, og altså en del av Volkswagen-konsernet. Bilprodusenten er aktuell i Norge med Cupra Born, som er en sporty søstermodell til ID.3, som har solgt temmelig godt i Norge den siste tiden. Modellen er ventet til landet i fjerde kvartal.

Billig gate-versjon

UrbanRebel derimot, ligger lenger fram i løypa, nærmere bestemt i 2025. Den vil bli bygget på Volkswagen-konsernets korte MEB-plattform, sannsynligvis den samme som skal benyttes til ID.Life. Bilen er da også kompakt, med sine 408 cm, bredde på 179 cm og høyde på 144 cm.

Cupra har som mål å produsere en halv million av denne bilen i året, og prisene ventes å ligge et sted mellom 20-25.000 euro for gateversjonen. Det betyr at den kan komme til å koste under 250.000 kroner i Norge, vel å merke dersom elbiler fortsatt er avgiftsfrie i 2025.

Konseptbilen som Elbil24 fikk se avdukingen av, er imidlertid noen hakk råere, også når det kommer til ytelser. Den byr for eksempel på 435 hestekrefter og skal kunne gjøre 0-100 km/t på 3,2 sekunder.

Vi kommer naturligvis med mer informasjon så snart vi vet noe mer om hva vi kan forvente oss av versjonen som er myntet på vanlige veier.

Vi bryr oss om ditt personvern

elbil24 er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer